شناسهٔ خبر: 61676668 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

آیت‌الله‌العظمی سبحانی در آیین افتتاح مدرسه تابستانی «دارالعلم»:

طلاب از بودن در جوار مضجع شریف رضوی بهره‌ معنوی ببرند

مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی با عنوان «دارالعلم» در آیینی با پیام حضرت آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آستان‌نیوز، مدرسه تابستانه «دارالعلم» که به همت آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان تدارک يافته است، صبح روز شنبه 14مرداد ماه با حضور استادان برجسته حوزه علمیه، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و طلاب شرکت‌کننده در این مدرسه در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی با پیام مرجع عالیقدر آیت‌الله جعفر سبحانی آغاز به کار کرد. 

توصیه به فرصت‌شناسی از لحظات جوانی
آیت‌الله سبحانی در این پیام ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، به روایتی با این مضمون که فرصت‌ها برای انسان بسان ابرهای بهاری در گذرند، خطاب به حاضران جلسه گفت: نخستین فرصت شما طلاب جوان بهره‌مندی از فرصت ناب جوانی است که با سعی و تلاش می‌توانید به همه مقاصد و اهداف خود برسید. 
این مرجع عالیقدر تقلید همچنین خطاب به طلاب شرکت‌کننده در این مدرسه تابستانه، با تأکید بر بهره‌مندی از وجود استادان مجرب در این مدرسه ادامه داد: علاوه بر این باید از حضور در جوار مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بیشترین بهره‌های معنوی را ببرید و از روح مقدس این حضرت استمداد جویید. 
حضرت آیت الله سبحانی در ادامه پیام تصویری خود، خاطرنشان کرد: از استادان این مدرسه تابستانه درخواست دارم به دلیل فرصت اندک این مدرسه که دو هفته است، در بیان مباحث و مطالب علمی خود، از موجزگویی بهره بگیرند. 
این فقیه برجسته تشیع همچنین با بیان اینکه رسیدن به مدارج عالی علمی آسان نیست، تصریح کرد: برای کسب مراتب علمی، اخلاقی، فقهی و اصولی نیاز به مطالعه، تحقیق و پژوهش داریم و کسی که عاشق علم‌آموزی است هیچ‌ گاه از مطالعه خسته نمی‌شود. 

دروس حوزوی با قدمتی 400 ساله در حرم مطهر رضوی
این خبر حاکی است در ابتدای این مراسم، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سخنانی با اشاره به اینکه فراگیری دروس حوزوی در بارگاه منور رضوی از قدمتی 
400 ساله برخوردار است، گفت: با نگاه بلند رهبر معظم انقلاب و شهید بهشتی و تلاش‌های آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی از تلفیق دو مدرسه میرزا جعفر و خیرات‌خان تأسیس شد که این دانشگاه از ابتدای تأسیس تاکنون پذیرای طلاب حوزه علمیه بوده است و خوشبختانه دستاوردهای بزرگی از منابع انسانی و پژوهش‌ها گرفته تا انتشار آثار متعدد، به جامعه علمی و اسلامی عرضه کرده است. 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محسن جهانگیری ادامه داد: بسیار خرسندیم که به مدت دو هفته در قالب برگزاری دوره‌های تابستانی در این دانشگاه میزبان طلاب و استادان از سراسر کشور هستیم و امیدواریم همه تلاش‌های ما مورد رضای حضرت رضا(ع) واقع شود. 

باید پدیده تعطیلات را مدیریت کرد 
مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی هم در افتتاحیه مدرسه تابستانه «دارالعلم» که به همت آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود، با بیان اینکه نخستین گزارش‌هایی که به وجود مدرسه رسمی در حرم مطهر اشاره شده است، در سفرنامه ابن‌بطوطه بیان شده که به قرن هفتم هجری برمی‌گردد، گفت: در دوره‌های بعدی درس و بحث طلاب در حرم مطهر رضوی اوج بیشتری گرفت و در همین راستا مدارس دو درب و پریزاد و از دوره صفویه به بعد نیز مدارس متعددی همچون خیرات‌خان و میرزا جعفر در این بارگاه منور تأسیس شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خیاط تصریح کرد: مدرسه تابستانه دارالعلم نیز در همین راستا به همت حوزه علمیه خراسان و با همکاری آستان قدس رضوی با حضور و بهره‌گیری از استادان منتخب و برجسته حوزه‌های علمیه قم و مشهد و ۵۰۰ نفر از نخبگان و استادان منتخب حوزه‌های علمیه کشور در سه مدرسه فقه و اصول، کلام و فلسفه، ادبیات و تفسیر کار خود را آغاز کرد. همه معتقد هستیم باید فرصت‌ها را مغتنم شمرد و وقت را مدیریت و از آن بهینه استفاده کرد زیرا فرصت زیادی نداریم، در واقع مدیریت زمان و منابع، درسی است که باید از سیره اهل بیت(ع) بیاموزیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط بیان کرد: حادثه عاشورا به ما این درس را می‌دهد که همچون امام حسین(ع) و یاران باوفایشان چگونه از منابع و فرصت‌های خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم. 
وی افزود: باید تعطیلات را مدیریت و به بهترین نحو از این فرصت در راه کسب علم و دانش استفاده کرد.
مدرسه تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی با عنوان دارالعلم با همکاری آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان در قالب سه مدرسه ادبیات و تفسیر، فلسفه و کلام و فقه و اصول در مدت دو هفته در مدارس علمیه حرم مطهر شامل میرزا جعفر، خیرات‌خان و... برگزار می‌شود.
در این مدرسه که هزار و 400 طلبه و استاد از سراسر کشور متقاضی شرکت در آن بودند، ۵۰۰ طلبه شامل ۳۵۰ آقا و ۱۵۰ خواهر حضور دارند.

نظر شما