شناسهٔ خبر: 61665481 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار نارنجی هواشناسی سمنان درباره خسارت ناشی از توفان و بارش‌ها

سمنان- ایرنا- اداره کل هواشناسی استان سمنان در قالب ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد، از توفان، رگبار، رعد و برق و بارش‌های پراکنده در شهرستان‌ها طی این هفته خبر داد و اتخاذ راهکارهایی برای جلوگیری از خسارت ناشی از این ناپایداری‌ها توصیه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: طی هشدار سطح نارنجی شماره ۱۲ در استان سمنان فعالیت سامانه بارشی و احتمال بارش‌های رگباری و وقوع سیلابهای نقطه ای به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب تشدید می شود.

ایرج مصطفوی، زمان آغاز هشدار نارنجی را بر اساس آخرین نقشه‌ها و اطلاعات پیش‌یابی بعد از ظهر فردا یکشنبه پانزدهم مرداد و زمان پایان آن اواخر وقت چهارشنبه بیان و اضافه کرد: رگبار و رعد و برق و احتمال تگرگ برای روز یکشنبه و با شدت احتمالی بارشها در شهرستان دامغان و نواحی جنوبی آن و ارتفاعات شمالی، برای روز دوشنبه با شدت احتمالی بارشها به ترتیب در شهرستان دامغان و شاهرود و مهدیشهر و نواحی شمالی، برای روز سه شنبه شدت احتمالی بارشها به ترتیب در شهرستان مهدیشهر و دامغان و نواحی شمالی و برای روز چهارشنبه شدت احتمالی بارشها شمال شهرستان مهدیشهر پیش‌بینی می‌شود.

وی جاری شدن رواناب نقطه ای و سیلابی شدن مسیلها و رودخانه‌های فصلی و احتمال آبگرفتگی معابر عمومی احتمال اختلال در تردد محورها را محتمل دانست و تاکید کرد: کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان و لایروبی ،جویها کانالها و آبراه‌ها و پاکسازی دهانه پل‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، اجتناب از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها و پرهیز از چرای دام‌ها در نواحی مرتفع، توصیه های هواشناسی استان سمنان تا روز چهارشنبه است.

هشدار زرد با موضوع ۲ سامانه ناپایدار جوی

مدیرکل هواشناسی استان سمنان به هشدار سطح زرد شماره ۲۴ در استان سمنان نیز اشاره کرد و افزود: دوره حضور سامانه ناپایدار جوی طی این هشدار نیز از یکشنبه تا اواخر وقت چهارشنبه است و مهمترین مخاطره از رگبار و رعد و برق و احتمال تگرگ است.

وی از کاهش نسبی دمای هوا بین چهار تا ۶ درجه سانتیگراد در استان از یکشنبه تا چهارشنبه این هفته خبر داد و در توصیف سامانه دوم ناپایدار افزود: افزایش گرادیان فشار و وزش بادهای نسبتا شدید و تندبادهای لحظه ای و خیزش گرد و خاک نیز از بعد از ظهر امروز شنبه تا اواخر وقت جمعه در نقشه‌های پیش‌بینی مشهود است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان، مخاطره این سامانه را وزش باد نسبتا شدید تا شدید و تندبادهای لحظه ای و خیزش گردوخاک در برخی نقاط به ویژه در نواحی شرقی جنوبی و بخشهایی از غرب استان، کاهش دید افقی کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط برشمرد و درباره احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط ،بنرها تابلوهای تبلیغاتی داربستها، سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال در مناطق مستعد خیزش گردوخاک کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال آتش سوزی مراتع و جنگلها، بیان کرد.

هشدار نارنجی هواشناسی سمنان و ضرورت مراقبت در برابر خسارت ناشی از توفان و بارش‌ها

هشدار توفان برای سه استان کشور از جمله سمنان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از وزش باد شدید در چهار استان قم، سمنان، سیستان‌ و بلوچستان و خراسان‌جنوبی خبر داد که در نواحی مستعد منجر به طوفان شن می‌شود و اعلام‌کرد: افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی از رفت وآمدهای غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، سامانه «افزایش گرادیان فشار سطح زمین» منجر به وزش باد شدید، گردوخاک و در نواحی مستعد طوفان شن خواهد شد که تا روز یکشنبه ادامه دارد.

مخاطرات سامانه که شامل وزش باد شدید، گردوخاک و در نواحی مستعد طوفان شن است، امروز (شنبه) شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی و قم و فردا (یکشنبه) شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب و شرق سمنان را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره در مناطق مستعد طوفان گردوخاک و شن، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، اختلال در حرکت ناوگان حمل‌و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکسته شدن نهال‌ها و درختان کهنسال است.

هواشناسی به اجتناب از رفت وآمدهای غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.

نظر شما