شناسهٔ خبر: 61594798 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

خرید تتر به جای دلار چه مزیتی دارد؟

صاحب‌خبر -

 

در این قسمت، به بررسی مزایای خرید USDT به‌جای دلار فیزیکی می‌پردازیم.

همانطور که می‌دانید، امروزه خرید و فروش دلار فیزیکی در ایران با محدودیت‌های خاصی همراه است. مثلا برای خرید دلار با قیمت دولتی، به افتتاح حساب ارزی در یکی از شعب تحت تایید بانک مرکزی نیاز است و همچنین سقف مشخصی برای هر نفر با کارت ملی به‌صورت سالانه وجود دارد.

خرید و فروش دلار با قیمت بازار آزاد نیز گاهی اوقات به‌خاطر عدم تعادل میان عرضه و تقاضا با مشکلات خاصی همراه می‌شود. مثلا در مقطعی که عرضه دلار در بازار کم باشد، امکان خرید در مقادیر بالا وجود ندارد.

با توجه به این مشکلات، یکی از مزایای سرمایه گذاری روی USDT به‌جای دلار فیزیکی، قابلیت خرید و فروش آن در هر لحظه و در مقادیر تقریبا نامحدود است. برای این کار کافی است در یک صرافی ارز دیجیتال یک حساب باز کنید.

البته ناگفته نماند که هر پلتفرم بسته به قوانین خود، سقف خرید و فروش مشخصی برای هر رمز ارز دارد. مثلا در ایران، بانک مرکزی محدودیت خاصی روی میزان خرید روزانه توسط درگاه‌های پرداخت در صرافی‌های ارز دیجیتال اعمال کرده است.

در حالت کلی، انتقالات بانکی در روزهای کاری انجام می‌شود و گاهی اوقات، قطعی سیستم ممکن است تاخیر چند روزه ایجاد کند.علاوه بر این، در ایران، به دلیل تحریم‌ها، نقل و انتقالات دلار به‌صورت حواله بانکی به کشورهای دیگر کار آسانی نیست.

یکی دیگر از مزایای خرید رمز ارز تتر به‌جای دلار، امکان انتقال راحت، سریع و بی‌دردسر آن به سراسر دنیاست. استیبل کوین USDT به‌خاطر استفاده از فناوری بلاک چین و عدم دخالت موسسات بانکی به‌عنوان واسط، این کار را بسیار ساده کرده است. با این کار، شما در کسری از ثانیه قادر به انتقال حجم بالایی تتر به یک فرد دیگر در هر جای جهان هستید. مثلا، امروزه بسیاری از والدین از تتر برای ارسال پول به فرزندان محصل خود در دانشگاه‌های خارج از کشور استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، اگر مثلا به فکر انتقال دلار به‌صورت فیزیکی توسط هواپیما هستید نیز باید بدانید که فقط امکان حمل 10,000 دلار برای هر فرد وجود دارد که محدودیت زیادی ایجاد می‌کند.

همانطور که می‌دانید، با افزایش حجم دلار انتقالی توسط سیستم بانکی، کارمزد دریافتی از سوی بانک‌ها نیز افزایش می‌یابد. اما با استفاده از فناوری بلاک چین، امکان انتقال میلیون‌ها دلار به‌صورت USDT آن هم با کارمزد بسیار ناچیز وجود دارد.

استیبل کوین تتر روی شبکه‌های بلاک چینی مختلفی از جمله اتریوم، سولانا، ترون، بایننس اسمارت چین و بسیاری دیگر عرضه شده است که در صورت افزایش کارمزد روی یک شبکه نظیر اتریوم، قادر به خرید و فروش تتر روی دیگر شبکه‌های دارای کارمزد پایین‌تر نظیر ترون هستید.

Img 1907

از جمله دیگر مزیت‌های خرید تتر به‌جای دلار، شفافیت تراکنش‌های آن روی بلاک چین است. گاهی اوقات، به‌دلیل نقص سیستم‌های بانکی، ممکن است شناسایی مبدا و مقصد نقل و انتقالات مشخص نباشد.

اما در بلاک چین، تمام تراکنش‌ها به‌صورت عمومی و به‌همراه ساعت و تاریخ، آدرس گیرنده و فرستنده در دسترس هستند که کار پیگیری را ساده‌تر می‌کند. بنابراین مثلا در صورت ادعای ارسال تتر از سوی فردی، شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از هش تراکنش، این ادعا را بررسی کنید.

با وجودی که تراکنش‌های تتر قابل پیگیری و اعتبارسنجی هستند، اما هویت افراد در آن مشخص نیست؛ چیزی که هنگام خرید و فروش دلار چه به‌صورت فیزیکی و چه به‌صورت بانکی اتفاق نمی‌افتد.

علاوه بر این، تراکنش‌های USDT به‌خاطر استفاده از فناوری بلاکچین دارای امنیت بسیار بالاتری نسبت به سیستم قابل هک شدن بانکی هستند.

هنگام خرید دلار فیزیکی خصوصا در حجم بالا، مشکلات مختلفی از جمله ریسک سرقت و حتی خطر جانی وجود دارد. اما تتر به‌راحتی در یک کیف پول ارز دیجیتال قابل ذخیره‌سازی است.

علاوه بر این، شما می‌توانید با ذخیره‌سازی استیبل کوین‌های خود در داخل یک والت دیجیتال روی گوشی، آن را به هر کجای دنیا انقتال دهید یا با استفاده از کلید خصوصی خود در هر مکانی به آن دسترسی داشته باشید؛ ویژگی که برای دلار به‌صورت فیزیکی یا تراکنش بانکی (حداقل برای حساب‌های ایرانی به‌دلیل تحریم‌ها) وجود ندارد.

 

مشابه هر سرمایه گذاری دیگری، خرید و فروش تتر نیز معایب مختص را به‌خود را دارد.

اولین مشکل خرید تتر به‌جای دلار، ریسک‌های قانون‌گذاری حوزه رمز ارزها و استیبل کوین‌هاست. در حالت کلی، استیبل کوین‌ها به‌خاطر تضعیف قدرت دلار، به کانون توجه قانون‌گذاران جهان خصوصا ایالات متحده تبدیل شده‌اند.

اما در ایران هنوز قانون مشخصی در خصوص خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود ندارد. بنابراین در صورتی که قانون محدودکننده‌ای در این حوزه تصویب شود، ممکن است شاهد کاهش معاملات آن باشیم.

یکی دیگر از مشکلات سرمایه گذاری روی USDT به‌جای دلار، ریسک‌های امنیتی است که صرافی‌های ارز دیجیتال به‌همراه دارند. تا امروز شاهد ورشکستگی و بسته شدن صرافی‌های بین‌المللی متعددی از جمله FTX و هات بیت بودیم. تا کنون کاربران زیادی از عدم امکان برداشت رمز ارزهای خود از صرافی هات بیت و امکان کلاهبرداری آن خبر داده‌اند.

اخیرا نیز کوکوین از اجباری شدن احراز هویت در پلتفرم خود خبر داده است. این صرافی پیش از اعلام این خبر به‌خاطر خدمات متنوع و دسترسی آسان خود، محبوب ایرانیان بود.

علاوه بر این‌ها، احتمال هک و سرقت دارایی‌های رمز ارزی در صرافی‌ها وجود دارد که تا کنون موارد مختلفی از آن را برای بایننس، مت گاکس، دریبیت، آپ‌بیت و چندی دیگر شاهد بودیم.

با وجود این مشکلات و ریسک‌ها، تتر همچنان محبوب‌ترین استیبل کوین بازار از نظر حجم معاملات شناخته می‌شود و به‌خاطر مزایای بیشتری که نسبت به دلار دارد، در سال‌های اخیر به ابزاری جهت حفظ ارزش سرمایه خصوصا توسط ایرانیان تبدیل شده است.

 

نظر شما