شناسهٔ خبر: 61581399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

خطر جدید برای تتر و استیبل کوین‌ها

اخیراً حاشیه‌هایی برای ادامه فعالیت این شرکت‌ها در کشور آمریکا ایجاد شده است. با توجه به محبوبیت گسترده ارز‌های دیجیتال و افزایش استفاده از آن‌ها طی سالیان گذشته، توجه مقامات قانونی و قضایی این کشور به این دارایی‌ها جلب شده است و به نظر می‌رسد که تلاش‌هایی برای محدود شدن استفاده و معاملات این ارز‌ها آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

 

پس از ممنوعیت ارز‌های دیجیتال در چین، بسیاری از شرکت‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال فعالیت‌های خود را به دیگر مناطق جهان منتقل کردند و در این بین آمریکا با توجه به اقتصاد قدرتمند خود تبدیل به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت و فعالیت شرکت‌های ارز دیجیتال شد.

 

با این حال، اخیراً حاشیه‌هایی برای ادامه فعالیت این شرکت‌ها در کشور آمریکا ایجاد شده است. با توجه به محبوبیت گسترده ارز‌های دیجیتال و افزایش استفاده از آن‌ها طی سالیان گذشته، توجه مقامات قانونی و قضایی این کشور به این دارایی‌ها جلب شده است و به نظر می‌رسد که تلاش‌هایی برای محدود شدن استفاده و معاملات این ارز‌ها آغاز شده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از جمله آژانس‌های نظارتی است که اخیراً سختگیری‌های خود را در بازار ارز‌های دیجیتال افزایش داده است و به ده‌ها ارز دیجیتال و شرکت فعال در بازار براساس ادعا تخلفات مالی و مرتبط با اوراق بهادار اخطار داده و یا شکایت کرده است.

در حالی که تا به امروز اکثر توجه این آژانس نظارتی بر صرافی‌های ارز دیجیتال بوده است، اما برخی صحبت‌ها مبنی بر انجام تخلفاتی در استیبل کوین‌ها به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد که بازار استیبل کوین‌ها، هدف بعدی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا خواهد بود.

استیبل کوین چیست؟

قبل از بررسی خطرات شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از استیبل کوین‌ها و اثرات آن بر بازار ارز‌های دیجیتال، بهتر است با استیبل کوین و ماهیت آن آشنا باشید. ارز‌های دیجیتال با نوسانات شدید قیمتی خود شناخته و محبوب شده‌اند، اما این نوسانات قیمتی مشکلات خود را نیز دارند.

ارز‌های دیجیتالی که به طور مداوم نوسانات قیمتی تجربه می‌کنند برای پرداخت‌ها و یا ذخیره ارزش دارایی‌ها مناسب نیستند، زیرا خریداران و فروشندگان هیچ زمان نمی‌توانند مطمئن باشند که دقیقاً مقدار سرمایه آن‌ها چه میزان خواهد بود و برخی زمان‌ها ممکن است با ضرر‌های قابل توجهی مواجه شوند.

به همین دلیل ارز‌های دیجیتالی به بازار عرضه شدند که به آن‌ها استیبل کوین گفته می‌شود. استیبل کوین‌ها از تمام ویژگی‌ها و مزایای بلاک چین از جمله نگهداری در کیف پول‌های دیجیتالی و انتقال راحت بهره می‌برند، اما نوسان قیمتی ندارند و همواره قیمت خود را با توجه به یک دارایی حفظ می‌کنند. در این برخی استیبل کوین‌ها وجود دارند که گزینه بهتری برای خرید و فروش هستند.

استیبل کوین‌ها انواع مختلفی دارند، اما محبوب‌ترین آن‌ها استیبل کوین‌های دلاری هستند که همواره قیمت 1 دلاری دارند. تتر از جمله شناخته شده‌ترین استیبل کوین‌های دلاری بازار است که هم اکنون پس از بیت کوین و اتریوم بیشترین ارزش بازار را در اختیار دارد.

روند قانون‌گذاری در اکثر کشور‌ها با استیبل کوین‌ها مهربان بوده است و تا به امروز مشکل و بحران خاصی در این رابطه پیرامون استیبل کوین‌ها ایجاد نشده بود، اما به نظر می‌رسد که این روند در حال تغییر است.

تتر، هدف بعدی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا؟

هم اکنون کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا سرکوب گسترده را بر علیه ارز‌های دیجیتال آغاز کرده است و تا به امروز بایننس و کوین بیس، دو صرافی بزرگ ارز دیجیتال مورد شکایت‌های این آژانس نظارتی قرار گرفته‌اند.

فعالیت‌های اخیر این کمیسیون، گمانه زنی‌ها را درباره اینکه آیا تتر می‌تواند هدف بعدی آن باشد یا خیر ایجاد کرده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اکثر شکایت‌ها و اخطار‌های خود را براساس ادعای اوراق بهادار بودن دارایی‌ها صادر می‌کند. به عقیده این کمیسیون، بسیاری از ارز‌های دیجیتال در واقع اوراق بهادار هستند و باید از قوانین اوراق بهادار پیروی کنند. در این بین، سازندگان و شرکت‌های فعال ارز دیجیتال با این دیدگاه مخالف هستند و ارز‌های دیجیتال را اوراق بهادار نمی‌دانند.

در نتیجه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار از شرکت‌های فعال و ارز‌های دیجیتال به دلیل عرضه خدمات اوراق بهادار ثبت نشده شکایت و آن‌ها را مشمول جریمه می‌کند. در حالی که برخی شرکت‌ها تا به امروز با پرداخت جریمه با این کمیسیون به تفاهم رسیده‌اند، اما برخی نیز مبارزه قانونی را آغاز کرده‌اند.

هدف سختگیری‌های اخیر این کمیسیون به خوبی مشخص نیست، برخی آن را تلاشی برای ایجاد چهارچوب قانونی در بازار می‌دانند، در حالی که بسیاری از فعالان و تحلیلگران بر این باور هستند که آمریکا در تلاش برای محدود کردن و یا حتی ممنوعیت جزئی ارز‌های دیجیتال است.

هرآنچه که دلیل فعالیت‌های اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا باشد، هم اکنون دلایل زیادی وجود دارد که این کمیسیون تتر و استیبل کوین‌ها را هدف بعدی شکایت‌های خود قرار دهد. براساس برخی از داده‌های منتشر شده، هم اکنون 67 درصد از کل استیبل کوین‌ها در صرافی‌ها تتر هستند و در صورتی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار این ارز دیجیتال و شرکت صادر‌کننده آن را مورد حمله قرار دهد، بازار با شوک بزرگی مواجه خواهد شد و نقدینگی بازار ارز‌های دیجیتال آسیب قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

تتر در گذشته نیز به دلیل نبود نظارت دستگاه‌های قانونی مورد انتقاد قرار گرفته است و دیدگاه کلی مقامات قضایی آمریکا نسبت به استیبل کوین‌ها مثبت نیست. آن‌ها استیبل کوین‌ها را گزینه مناسبی برای انجام فعالیت‌های مالی و انتقال پول نمی‌بینند و همواره نسبت به ریسک‌های آن هشدار می‌دهند. همین صحبت‌ها ممکن است در آینده بر روی قیمت تتر و تمایل سرمایه گذاران به خرید تتر تاثیر منفی داشته باشد.

استیبل کوین‌ها، ستون فقرات اکوسیستم ارز‌های دیجیتال

هدف استیبل کوین‌ها ارائه مزایای ارز‌های دیجیتال مانند تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه است و در عین حال از نوساناتی که اغلب با ارز‌های دیجیتال دیگر مانند بیت‌کوین یا اتریوم همراه است اجتناب می‌کنند. یکی از بزرگترین مزیت‌های استیبل کوین‌ها، توانایی آن‌ها در ارائه ارزی با ثبات قیمتی قابل اعتماد برای انجام تراکنش‌ها است. این مزیت آن‌ها را به پلی بین ارز‌های دیجیتال و پول فیات تبدیل کرده است که امروزه کاربرد‌های بسیار متنوعی پیدا کرده‌اند و یکی از پرکاربردترین و مهمترین ارزهای بازار است.

بنابراین به راحتی واضح و مشخص است که چرا سرکوب استیبل کوین‌ها می‌تواند پیامد‌های مخربی برای صنعت ارز‌های دیجیتال داشته باشد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار در گذشته استیبل کوین BUSD را اوراق بهادار خوانده است و بعید نیست که از این کلمه برای توصیف تتر و دیگر استیبل کوین‌های بازار نیز استفاده کند.

تتر تا به امروز موفق شده است تا از چالش‌های مختلفی عبور کند و بسیاری بر این باور هستند که این استیبل کوین نیز می‌تواند با موفقیت از چالش‌های قانونی عبور کند. با این حال، توجه به خطرات و ریسک‌های موجود پیرامون استیبل کوین‌ها برای هر سرمایه‌گذار قبل از خرید آن‌ها ضروری است.

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما