شناسهٔ خبر: 61587151 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

۵۰ درصد بافت‌های فرسوده تهران نوسازی شده است

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که براساس آمارهای شهرداری تا کنون ۵۰ درصد بافت‌های فرسوده پایتخت نوسازی شده است، از برنامه مدیریت شهری تهران برای اجرای کلان‌پروژه ایجاد مسیر گردشگری در پایتخت از باغ‌های کن تا شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید مهدی هدایت ظهر امروز در نشست خبری خود که با حضور خبرنگاران برگزار شد، گفت: سه اولویت مهم از جمله تسریع در فرآیند نوسازی بافت فرسوده، پیگیری بازآفرینی محدوده‌های ناکارآمد پایتخت از جمله اسلام‌آباد، ده‌ونک، کوره‌های آجرپزی منطقه ۱۹ و ... و همچنین تسهیل در روند خانه‌دار شدن مستاجران با اولویت ساکنین بافت‌های فرسوده در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار دارد.

وی افزود: چنانچه دولت با شهرداری‌ها در سطح کشور همکاری داشته باشد و سقف تسهیلات بافت‌های فرسوده را افزایش دهد، شهرداری‌ها می‌توانند فرآیند نوسازی و ساخت مسکن را در شهرها تسهیل کنند و این مساله می‌تواند به احیای بافت‌های فرسوده در شهرهای مختلف از جمله سطح شهر تهران کمک شایانی داشته باشد. 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به افزایش شاخص‌های تعریف شده برای طرح‌های باز‌آفرینی در سطح شهر تهران اظهار داشت: در گذشته ۳ شاخص در حوزه بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده بود که در حال حاضر این تعداد به ۲۷ شاخص رسیده است و بنا بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طی یک ماه آینده محدوده‌های جدید بازآفرینی ابلاغ خواهد شد.

هدایت با اشاره به آغاز طرح پویش محله امن با همکاری و مشارکت بیش از ۴۰۰ کارشناس جهت آموزش به خانواده‌ها و ساکنان در محدوده‌های بافت فرسوده پایتخت گفت: در قالب این طرح، بنا داریم به ۱۲۶ هزار پلاک به صورت مستقیم ورود پیدا کنیم و با گفت‌وگو با خانواده‌ها و ساکنان آنها، مشکلات افراد را در فرآیند نوسازی و بازسازی خانه‌هایشان در بافت فرسوده بشنویم و این اقدام می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها جهت نوسازی بافت فرسوده موثر باشد و موانع نوسازی با اعلام خانواده‌ها و ورود شهرداری تهران حل و فصل خواهد شد.

وی با بیان این که براساس آمارهای شهرداری تا کنون ۵۰ درصد از بافت‌های فرسوده تهران نوسازی شده و ۵۰ درصد آن همچنان باقی مانده است، تاکید کرد: شهرداری تهران در دوره کنونی ۲۶ طرح موضوعی و موضعی را در قالب طرح‌های بازآفرینی شهری تهیه کرده است که در این طرح‌ها ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از بافت‌های فرسوده یا ناکارآمد تهران در محلات مختلف از جمله گلابدره، اسلام‌آباد، ده‌ونک، کن و ... نوسازی خواهد شد. 

وی همچنین به برنامه مشترک دولت و شهرداری‌ جهت انجام اقدامات مشترک برای نوسازی شهر تهران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این برنامه تهیه شده است و به‌زودی به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد و دستگاه‌ها مکلفند به وظایف خود در این حوزه عمل کنند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که ما مکلف هستیم که در سال جاری ۳ درصد از بافت‌های فرسوده تهران را نوسازی کنیم، گفت: سال گذشته ۱.۹ از بافت‌های فرسوده نوسازی شد و امسال بنابر مصوبه شورا سازمان نوسازی شهر تهران مکلف به نوسازی ۳ درصد در این حوزه شده است که تا به امروز نیز تعداد پروانه‌های صادرشده در این بافت‌ها قابل قبول است.

هدایت در بخش دیگری از اظهارات خود به پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و گفت: طول این باغ‌راه ۹.۵ کیلومتر است که در دو منطقه ۱۷ و ۱۸ قرار دارد و در حال حاضر پیشرفت ۳۰ درصدی را در این پروژه شاهد هستیم و پیمانکاران در این حوزه به صورت سه‌شیفت فعال هستند. در باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا (س) مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری انواع و اقسام خدمات آموزشی و خدماتی، تامین پارکینگ خودرو، از مواردی است که در این باغ‌راه در نظر گرفته خواهد شد. 

هدایت با اشاره به برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای ایجاد مسیر گردشگری در پایتخت از باغ‌های کن تا شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ گفت: مسیر خوبی برای کلان‌پروژه گردشگری تهران تعبیه شده است که همانطور که گفته شد این محدوده از کن آغاز خواهد شد و در ادامه به بوستان جوانمردان ـ فرودگاه مهرآباد و سپس به محدوده شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ متصل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های گردشگری در سطح کشور محسوب خواهد شد و به‌زودی محدوده شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ تبدیل به محدوده گردشگری خواهند شد و همچنین در بلندمدت نیز در صورت تغییر محل فعلی فرودگاه مهرآباد، این محل به پروژه مسیر گردشگری شهر تهران اضافه می‌شود.

وی درباره طرح ویژه این سازمان نوسازی برای شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ نیز توضیح داد: مقدمات این طرح آماده شده است و در مرحله اول مسابقات معماری بین‌المللی برای تبدیل این بخش از شهر به محدوده گردشگری برگزار خواهد شد. 

هدایت همچنین به فعالیت‌های شهرداری تهران در حوزه مسکن‌سازی نیز اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی از سوی شهرداری تهران و سازمان نوسازی آغاز شده است که نقش سازمان نوسازی در این واحدها تحویل مسکن معوض به ساکنان بافت‌های فرسوده بافت فرسوده یا تامین خدمات مورد نیاز خواهد بود.

وی درباره آخرین وضعیت احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی توسط شهرداری تهران نیز گفت: این پروژه‌ها عموما حدود یک سال است که فعالیت اجرایی آنها آغاز شده و برخی از آنها عمدتا در مرحله اسکلت و تعدادی آنها نیز در مرحله نازک‌کاری قرار دارند.

هدایت در خصوص افزایش آمار صدور پروانه در بافت‌های فرسوده تهران نیز گفت: طی ۴ ماه گذشته از سال ۱۴۰۲، تعداد پروانه‌های صادرشده در بافت فرسوده سه تا چهار برابر نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران به ورود این سازمان به موضوع احداث محله‌های الگو در سطح شهر تهران نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: در این زمینه ایجاد ۷ تا ۸ محله الگو در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار دارد و طرح‌های آن با مشارکت بیش از ۵۰ نفر از مشاورین آماده شده است و به‌زودی نخستین محله الگو با مساحت ۶۰ هکتار در منطقه ۲۱ با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و کمیته امداد عملیاتی می‌شود و سایر محلات نیز در مناطق مختلف تهران نیز عملیاتی خواهند شد.

وی در پاسخ درباره متراژ واحد‌های مسکونی که در محلات الگو ساخته خواهند شد نیز گفت: قطعا این واحدها زیر ۷۵ متر و دوخوابه نخواهند بود و استانداردهای لازم در این واحدها در نظر گرفته شده است.

هدایت در پایان درباره آخرین وضعیت فروش متری مسکن در شهر تهران نیز گفت: در این زمینه ما منتظر صدور اوراق سلف اسلامی هستیم و به محض اینکه مجوزهای لازم از سوی وزارت اقتصاد و سازمان بورس داده شود، این طرح به صورت پایلوت عملیاتی و اجرا خواهد شد. 

نظر شما