شناسهٔ خبر: 61581883 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

وزیر بهداشت:

باید از خام‌فروشی پلاسما نجات پیدا کنیم

وزیر بهداشت گفت: ما نیاز داریم از وضعیت خام فروشی پلاسما نجات پیدا کنیم. در گذشته نیز اعتباراتی در این زمینه اختصاص داده اما اقدام موثری صورت نگرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز ملی اهدای خون که با حضور محمد مخبر برگزار شد، گفت: حوزه سلامت از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران است و به دستاوردهای مهمی در حوزه سلامت رسیده‌ایم. اگر حوزه انتقال خون ما یک حوزه پیشرفته است در مقابل دانشگاهای علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی ما نیز باید با همدیگر یکسان پیش بروند.

وی ادامه داد: اهدای خون جدای از اینکه یک روش است در درمان بیماری ها اما در کشور ما یک نماد از ایثارگری است و افرادی هستند که بارها بارها خون اهدا می کنند و این نمونه ای از ایثارگری مردم است و شاید در کشورهای دیگر کمتر این را می بینیم و ما در کشورمان فروش خون نداریم و به صورت رایگان در اختیار مردم و افرادی که به خون نیاز دارند قرار می گیرد.

وزیر بهداشت بهداشت خاطرنشان کرد: ۱۶ سال است که اهدای خون به صورت رایگان و داوطلبانه انجام می شود و ما دیگر معوض برای آن نداریم.

 عین‌اللهی با بیان اینکه انتقال خون نمادی از دانش ایثار و تخصص است، گفت: در دفاع مقدس که همه مردم به هر شکلی میخواستند به دفاع مقدس کمک کنند بسیاری از افراد نیز با خون خود کمک می کردند و ما از همان زمان در این زمینه رشد و جهش را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: امروزه سازمان انتقال خون ایران از نظر سازمان بهداشت جهانی مرجع منطقه است. همچنین سازمان انتقال خون از سوی انجمن آسیایی طب انتقال خون مرجع شناخته شده است و ما از نظر بین المللی این افتخار را داریم که با کیفیت عالی کار را انجام دهیم.

او با اشاره به رشد علمی در سازمان انتقال خون گفت: در حوزه بایو تکنولوژی ما از کوبا استفاده می‌کنیم ما در آزمایشات مولکولی از کوبا بالاتر هستیم و در بعد پیشرفته ای از انتقال خون فعالیت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم از وضعیت خام فروشی پلاسما نجات پیدا کنیم. در گذشته نیز اعتباراتی در این زمینه اختصاص داده اما اقدام موثری صورت نگرفت.

وزیر بهداشت تصریح کرد: صدرصد نیاز خون کشور در سال ۱۴۰۱ تامین شد و ذخایر به دوبرابر رسیده است و سردخانه هایی در قزوین به میزان صد هزار لیتر و در اراک به میران ۶۰ هزار لیتر ایجاد شده است. از سیاست‌های وزارت بهداشت است که در شهرهایی که نیاز است مراکز انتقال خون را ایجاد کند.

نظر شما