شناسهٔ خبر: 61577996 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آغاز حمله پهپادی اوکراین به مسکو

ستاره صبح/پیمان شهابی:پوتین اعلام کرد برای مذاکرات صلح با اوکراین آمادگی دارد.این موضوع نشان می دهد برتری روسیه در جبهه نبرد علیه اوکراین تا حدودی تقلیل رفته است.تحریم های گسترده،کاهش میزان سلاح ها و افزایش فشار افکار عمومی داخلی و خارجی پوتین را وادار به عقب نشینی از مواضع سختش کرده است.اوکراین می گوید پیشروی با استفاده از پهپاد ادامه دارد و 1700 فروند پهپاد دیگر به نیروهای ارتش اضافه خواهد شد.ورود پهپادها به جنگ به احتمال زیاد معادله جنگ را به نفع اوکراین و به ضرر پوتین تغییر خواهد داد.جزئیات بیشتر را در ادامه میخوانید:

صاحب‌خبر -

حملات پهپادی
بنابر اعلام مقامات روس، سه پهپاد اوکراینی در بامداد یکشنبه به مسکو حمله کردند. براثر این حمله یک نفر زخمی شد و یک ساختمان در مرکز مسکو آسیب دید. همچنین فرودگاه بین‌المللی ونوکووای این شهر به طور موقت تعطیل شد. حملات چندین پهپاد اوکراینی به کریمه اشغالی نیز توسط سامانه‌های دفاعی روسیه خنثی شد.این حادثه که چهارمین حمله از این دست در ماه جاری و سومین در عرض یک هفته اخیر است، نگرانی‌ها را در مورد آسیب‌پذیری مسکو در هجدهمین ماه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تشدید کرد.  

سرنگونی پهپادها
در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه همراه با رهبران آفریقایی که برای دیدار با وی به این کشور سفر کرده بودند در مراسم رژه روز نیروی هوایی در سن‌پترزبورگ شرکت کرد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای این حمله پهپادی را «اقدامی تروریستی از جانب حکومت کی‌یف» خواند و اعلام کرد مسکو هدف حمله سه پهپاد قرار گرفته که سامانه دفاع هوایی روسیه یکی از آن‌ها را در اطراف پایتخت این کشور سرنگون کرده است و دو پهپاد دیگر نیز «به وسیله سامانه‌های جنگ الکترونیک خنثی شده‌» و در منطقه تجاری شهر مسکو سقوط کرده‌اند.تصاویر منتشر شده از محل سقوط این پهپاد‌ها از آسیب دیدن نمای یک آسمان‌خراش‌ حکایت دارد. سرجی سوبیان، شهردار مسکو از وارد آمدن «خسارات ناچیز» به نمای بیرونی دو ساختمان در منطقه تجاری پایتخت روسیه خبر داد. همچنین به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه (تاس) و به نقل از مقامات اورژانس، یک محافظ امنیتی نیز بر اثر این حملات زخمی شده است.  در نتیجه حمله پهپادی مزبور، فرودگاه بین‌المللی ونوکووا در حاشیه جنوبی پایتخت روسیه برای حدود یک ساعت تعطیل و حریم هوایی مسکو و مناطق اطراف آن به روی همه پرواز‌ها موقتا بسته شد. این محدودیت در حال حاضر برداشته شده و پروازها از سر گرفته شده‌اند. مقامات مسکو همچنین یکی از خیابان‌های اطراف محل سقوط پهپاد‌ها را بستند.  

حریم هوایی کریمه
مقامات اوکراینی هنوز دررابطه با این حادثه هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.وزارت دفاع روسیه همچنین روز یکشنبه در بیانیه‌ای از سرنگونی ۱۶ پهپاد اوکراینی توسط پدافند هوایی روسیه در کریمه اشغالی خبر داد.این وزارتخانه افزود: «۹ فروند پهپاد اوکراینی دیگر نیز با استفاده از سامانه‌های جنگ الکترونیک خنثی شده و در دریای سیاه سقوط کردند. این حملات هیچ تلفاتی در پی نداشتند.»

خسارات ناچیز
وزارت دفاع روسیه پیش‌تر در روز جمعه از سرنگونی یک پهپاد در حومه مسکو خبر داد. همچنین در روز دوشنبه گذشته دو حمله پهپادی دیگر به مرکز روسیه انجام شد که یکی از این پهپاد‌ها در مرکز شهر، در نزدیکی وزارت دفاع روسیه و در امتداد رود مسکوا، در فاصله حدودا سه کیلومتری از کاخ کرملین سقوط کرد. پهپاد دیگر نیز به یک ساختمان دولتی در جنوب مسکو برخورد کرد و منجر به تخریب چندطبقه بالایی آن شد.

ارسال پهپاد
بنابر اعلام مقامات کی‌یف ، نیروهایی اوکراینی به‌تدریج درحال پیشروی در جبهه جنوبی درگیری با روسیه هستند و ارتش این کشور قرار است ۱۷۰۰ پهپاد تهاجمی و شناسایی جدید را دریافت کند. این پهپادها در عملیات ضدحمله اوکراین در برابر روسیه به کار گرفته‌ خواهند شد.

پیشروی ارتش
هانا مالیار، معاون وزارت خارجه اوکراین با اعلام پیشروی ارتش این کشور پیرامون شهرهای اشغالی ملیتوپول و بردیانسک در کناره دریای آزنوف، اعلام کرد که نیروهای اوکراینی همچنین حملاتی را در نزدیکی باهموت در شرق این کشور انجام داده‌اند. روسیه با تهاجم نظامی که در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین آغاز کرد در حال حاضر به قسمت‌هایی در جنوب و شرق این کشور مسلط شده است. اوکراین در تابستان جاری تلاش گسترده‌ای را برای بازپس گیری اراضی اشغالی خود در قالب «عملیات ضدحمله» آغاز کرد، اما این عملیات به کندی پیش می رود. خانم مالیار با «موفق» خواندن پیشروی ارتش اوکراین در جبهه جنوبی و اطراف روستای استارومایورسکه گفت: «نبرد در اطراف استارومایورسکه در جریان است. نیروهای ما موفق شده‌اند و به مرزهای اشغالی رسیده‌اند.»

برتری لجستیکی روسیه
بنابر گفته مقامات نظامی اوکراین، به‌رغم کمک‌های مستمر نظامی غرب، مسکو همچنان از نظر توپخانه، تعداد تانک‌ها و نیروی انسانی بر کی یف برتری دارد.  
همزمان میخائیل فدروف، معاون نخست‌وزیر اوکراین از ارسال ۱۷۰۰ پهپاد به جبهه نبرد برای تقویت قدرت تهاجمی نیروهای این کشور خبر داد و گفت: «همه این پهپاد‌ها با هدف حفاظت از جان سربازان‌مان، بالابردن دقت توپخانه و نابودی دشمن در راه جبهه‌های نبرد هستند.» کی‌یف تاکنون تاکتیک‌های نظامی مختلفی را با هدف تضعیف و نابودی توپخانه، پدافند هوایی، انبارهای مهمات و مسیرهای لجستیکی روسیه به کار گرفته است. بنابر اظهارات فئودوروف تولید داخلی پهپاد‌های اوکراین به شدت افزایش یافته است. همچنین تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر برای هدایت این پهپادها آموزش دیده‌اند و ۱۰ هزار نفر دیگر نیز تحت آموزش قرار دارند.

نظر شما