شناسهٔ خبر: 61575278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فرار از خیابان‌های تل‌آویو به تنش با لبنان

روزنامه جوان

خیابان‌های اراضی اشغالی بنابر آنچه یکی از روزنامه‌های صهیونیست‌ها اذعان کرده، روز شنبه بیش از ۳۷۰ هزار مخالف اصلاحات قضایی دولت افراطی این رژیم را در خود جای داد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که با قلدرمآبی نتوانسته معترضان را سرکوب کند، در واکنش به هشدار صریح دبیرکل حزب‌الله لبنان، به رجزخوانی روی آورده است، آن‌هم در شرایطی که تحلیل صهیونیست‌ها بر توخالی بودن چنین اظهاراتی صحه می‌گذارد. 

صاحب‌خبر -
یدیعوت آحارونوت در گزارش سی‌امین هفته از تظاهرات‌های متوالی معترضان به سیاست‌های افراطی بنیامین نتانیاهو و کابینه‌اش، ضمن تأیید حضور بیش از ۳۷۰ هزار اسرائیلی در بیش از ۱۵۰منطقه در اراضی اشغالی، فقط شمار معترضان در تقاطع کاپلان واقع در تل‌آویو را افزون بر ۲۰۰هزار نفر برآورد کرده است. علاوه بر تل‌آویو در حیفا، بئرالسبع، قدس، کفرسابا، روش بینا، هرتزلیا، مودیعین، مفرق کرکور، مفرق گوما و دیگر نقاط اراضی اشغالی نیز راهپیمایی‌های اعتراضی مشابهی برنامه‌ریزی شده بود. همزمان با حضور خیل معترضان در خیابان‌ها، برخی اعضای حزب لیکود که نتانیاهو ریاست آن را بر عهده دارد، هم اعلام کرده‌اند که اگر با مخالفان توافق نشود، با تصویب بخش‌های دیگر لایحه اصلاحات قضایی موافقت نخواهند کرد. منابع عبری‌زبان دلیل این شکاف‌ها و مخالفت‌های درون‌حزبی را هراس اعضای این حزب از گسترش و تشدید اعتراضات ضدتصویب لایحه اصلاحات قضایی عنوان کرده‌اند. 
 لفاظی وزیر جنگ و نتانیاهو
کابینه راست‌گرای کنونی در شرایطی با انبوه بی‌سابقه تنش‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کند که چندی است در مرز لبنان به دلیل تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی درمناطق اشغالی لبنان، از دیوارکشی گرفته تا خاکبرداری، اوضاع متشنج شده است و هربار تل‌آویو ادعا می‌کند که حزب‌الله لبنان دست به اقدامات تحریک‌آمیز می‌زند. سیدحسن نصرالله در سخنرانی عاشورایی امسال به صراحت تل‌آویو را خطاب قرار داد و تأکید کرد: «مقاومت آماده است و در مقابل هیچ حماقت اسرائیل در قبال لبنان، اهمال نخواهد کرد. مقاومت لبنان کوتاهی نخواهد کرد و آماده بازدارندگی، مقابله و آزادسازی اراضی لبنان در مقابل هرگونه حماقت اسرائیلی است.»‌وی تصریح کرد: «این لبنان است که مورد تجاوز قرار گرفته و اسرائیل هنوز بخشی از خاک ما را تحت اشغال دارد. آن‌ها بخشی از منطقه الغجر را اشغال کرده‌اند و با وقاحت از اقدامات تحریک‌آمیز سخن می‌گویند.» پس از سخنرانی نصرالله، ارتش رژیم صهیونیستی به یکباره نیروهاش را در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی تقویت کرد و نخست‌وزیر این رژیم نیز با حضور یوآو گالانت، وزیر جنگ، افسران و فرماندهان ارشد نظامی یک نشست اضطراری برگزار کرد و به بررسی تهدید‌های دبیرکل حزب‌الله لبنان، سناریو‌های فراروی تل‌آویو در قبال مقاومت، ارزیابی اوضاع و وضعیت اطلاعاتی به‌ویژه پس از برپایی چادر‌های منسوب به حزب‌الله در منطقه مرزی پرداخت. گالانت در نشست هفتگی کابینه نتانیاهو در واکنش به تهدیدات اخیر حزب‌الله ادعا کرد: «تهدیدات خارجی از داخل پناهگاه‌های زیرزمینی تأثیری بر ما ندارد، به نصرالله توصیه می‌کنم قدرت ما را نیازماید.» نتانیاهو هم گفت: «ما از تهدیدات نصرالله تأثیری نمی‌پذیریم در روز امتحان ما را در برابر خود می‌بیند و از این رو بهتر است که ما را نیازماید.»
 تکلیف اشغالگری در مزارع شبعا باید روشن شود
علاوه بر نصرالله، دیگر مقامات لبنانی هم به صهیونیست‌ها هشدار داده‌اند. «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه در دولت موقت لبنان طی سخنانی درباره چادر‌های حزب‌الله در مزارع شبعا گفت: «سفیران پنج کشور بزرگ در لبنان آمدند تا با ما درباره این چادر‌ها صحبت کنند، اما پاسخ ما این بود که اگر قرار است صحبت کنیم باید درباره اشغالگری اسرائیل در مزارع شبعا حرف بزنیم نه چادر‌هایی که حزب‌الله در آنجا برپا کرده است.» محمد یزبک، رئیس هیئت شرعی جنبش حزب‌الله لبنان هم تأکید کرد که این جنبش، در تمامی میادین، آماده مقابله با همه مستکبران است. یزبک با بیان اینکه حزب‌الله با این اقدام در پی تحقق رؤیایی آزادسازی خاک لبنان از چنگ دشمن صهیونیستی است، گفت: «به فضل راه امام حسین (ع) و خون مجاهدان و شهدایی که ریخته شد، لبنان از چنگ دشمن صهیونیستی آزاد شد.»
 بزرگ‌ترین بحران در ۵۰ سال گذشته
پیش‌تر یکی از کارشناسان امنیتی ارشد رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه درگیری با حزب‌الله حتمی است و فقط مسئله زمان است، توصیه کرده بود که بهتر است رژیم صهیونیستی اولین ضربه را به حزب‌الله وارد کند. با این حال، پایگاه عبری‌زبان «سروگیم» دیروز برخی از اطلاعات موثق تهیه شده یکی از سربازان ذخیره رژیم صهیونیستی را که به‌تازگی چند ماهی را در شمال اراضی اشغالی فعالیت داشته، منتشر کرد. در این گزارش به نقاط ضعف موجود در آمادگی‌ها برای مقابله با سناریوی راهبردی حزب‌الله لبنان که به منزله یک درگیری گسترده است، پرداخته شد. این نظامی صهیونیست اعلام کرد، آمادگی‌های فعلی ارتش، راه‌حل‌هایی را برای مقابله با حملات کوچک و محدودی که احتمالاً حزب‌الله انجام می‌دهد، فراهم می‌کند، اما پایگاه‌های مرزی برای مقابله با حملات بزرگی همچون عملیات گروه بزرگی از نیرو‌های یگان رضوان با هدف تصرف شهرک و یا پایگاه نظامی آماده نیست. این منبع افزود: «اجرای این سناریو، فاجعه‌بار خواهد بود، به ویژه که این پایگاه‌ها با کمبود مهمات و تجهیزات مواجه بوده و طرح عملیاتی قابل اجرایی متناسب با این سطح از خطر برای آن‌ها وجود ندارد جز اینکه بر تجهیزاتی تکیه کنند که در هر یک از مراحل احتمال بروز مشکل و نقصی برای آن‌ها وجود دارد.»‌روزنامه انگلیسی گاردین هم در گزارشی در خصوص اوضاع آشفته ارتش رژیم صهیونیستی نوشت که بحران ترک خدمت نظامیان ذخیره، تنها چالشی نیست که کابینه بنیامین نتانیاهو را درمانده کرده، بلکه تل‌آویو با بزرگ‌ترین بحران سیاسی از سال ۱۹۷۳ تاکنون روبه رو است. کاهش رتبه‌بندی اعتباری و اوضاع وخیم اقتصادی در کنار خروج شرکت‌های فعال در زمینه‌های تکنولوژی از اراضی اشغالی و اعتصاب‌های گسترده از دیگر بحران‌های پیش روی کابینه نتانیاهو است. 
در ادامه این گزارش تأکید شده است که طی سالیان گذشته، این تصویر از ارتش رژیم صهیونیستی که ارتش تمام اقشار مردم و متحد‌کننده آن‌ها است، تضعیف شده و نابرابری و شکاف‌های داخلی در جامعه صهیونیست‌ها در ساختار نیرو‌های مسلح، خودنمایی می‌کند. یائیر گولان یکی از ژنرال‌های ذخیره در گفتگو با گاردین تأکید کرد: «گزینه‌ای دیگر جز ترک خدمت نظامی وجود ندارد، چرا که برگزاری تظاهرات شکست خورده است. فعلاً اولویت ما مبارزه با این کابینه است.»

نظر شما