به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا رضایی با اشاره به اینکه صنعت خودرو از نداشتن برنامه دارای اهداف مشخص و مدون رنج میبرد به ایرنا، اعلام کرد: هنوز جایگاه صنعت خودرو در برنامه هفتم توسعه با وجود اشتغالزایی، خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی و اثر در ۷۰ صنعت دیگر مبهم است.
از سوی دیگر با گذشت بیش از چهارماه حتی ۶۰ درصد از برنامه خودروسازان به دلیل عدم تامین زیرساختها، محقق نشده و اکثر بانکها که سودده هستند، اعتباردهی را قفل کردهاند. درجالی سود بانک ها حاصل تلاش و مجاهدت تولیدکنندگان و شرکت های صنعتی است.
دراین میان از برگزاری جلسات خودروسازان با عباس علیآبادی وزیر صنعت انتظار می رود نقشه راه سال جاری مشخص شود و مانند ادوار گذشته، نابرابری صنعتی رخ ندهد. بهطور مثال سود یکی از فولادسازان ۷۰ درصدی بوده و شرکت های فولادی و پتروشیمی هیچگاه زیان نمیدهند اما صنعت خودرو و قطعه سازی که ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه را از این دو گروه تامین میکند باید تا ۱۰۰ درصد گرانتر تهیه کند.
محاسبه قیمت تمام شده در هیچ یک از شرکت های این دو صنعت سخت نیست اما قیمتها در عمل زیاد بوده و باید قیمتگذاری دستوری حذف شود. از سوی دیگر در صورت وجود برنامه طی سه دهه اخیر ، ایران می توانست همچون ترکیه سالانه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار صادرات از صنعت خودرو داشته باشد.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام
نظر شما