شناسهٔ خبر: 61555849 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تخصیص بسته نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری پیش از موعد

امریکا به اوکراینیزه کردن تایوان سرعت داد

روزنامه جوان

امریکا یک بسته ۳۴۵ میلیون دلاری کمک نظامی پیش از موعد به دولت تایوان اختصاص داد؛ کاری که نشانه تشدید تنش‌ها با چین به‌رغم سفر دو هفته قبل کیسینجر به پکن است. سخنگوی سفارت چین در امریکا گفته که واشنگتن با ارسال تسلیحات به تایوان، صلح منطقه را تهدید می‌کند. 

صاحب‌خبر -
به گزارش «جوان»، یک بسته کمک‌های نظامی، به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار، سریع‌تر از حد معمول، از طرف دولت بایدن به تایوان ارائه می‌شود. بی‌بی‌سی گزارش کرده که محتوای این کمک‌ها مشخص نیست، ولی یکی از مقامات پنتاگون (وزارت دفاع امریکا) گفته که بسته شامل تجهیزات اطلاعاتی و مهمات سلاح‌های کوچک است. وزارت دفاع تایوان از امریکا به خاطر تعهد قاطعش به امنیت تایوان تشکر کرد و سان لی فانگ، سخنگوی این وزارتخانه گفت: «تایوان و ایالات متحده به همکاری نزدیک در مسائل امنیتی به منظور حفظ صلح، ثبات و وضعیت موجود در تنگه تایوان ادامه خواهند داد.»
کنگره امریکا به جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور اجازه داده از ذخایر نظامی امریکا به تایوان کمک کند. «لئو پنگیو» سخنگوی سفارت چین در واشنگتن روز جمعه در واکنش به تخصیص بسته کمک نظامی ۳۴۵ میلیون دلاری به خبرگزاری تاس گفت که سفارت چین در واشنگتن از ایالات متحده می‌خواهد که به سیاست «چین واحد» پایبند باشد و به افزایش تنش‌ها در تنگه تایوان کمک نکند. سخنگوی سفارت چین در ایالات متحده در این خصوص گفت: «چین قاطعانه با روابط نظامی بین ایالات متحده و تایوان و همچنین ارسال تسلیحات مخالف است. این موضع بدون ابهام و بدون تغییر است. ایالات متحده باید به سیاست «چین واحد» پایبند باشد و ارسال تسلیحات به تایوان و ایجاد عوامل پیچیده جدید را که می‌تواند به تنش‌ها در تنگه تایوان منتهی شود، متوقف کند و از تهدید صلح و ثبات در تنگه تایوان را خودداری کند.»
تنش بین امریکا و چین بعد از مانور‌های جنگنده‌های چینی بر فراز تایوان بین جمعه و شنبه هفته گذشته تشدید شده است. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، ارتش آزادیبخش خلق چین ۳۷ هواپیما و هفت کشتی نیروی دریایی را به اطراف جزیره تایوان فرستاد و ۲۲ فروند از این هواپیما‌ها از خط وسط تنگه تایوان عبور کردند. برخی کارشناسان در امریکا مانور‌های اخیر چین را نشانه آماده شدن چین برای جنگ خوانده‌اند و مانور‌ها را رزمایش «هشدار» نامیده‌اند. 
گوردون چانگ، عضو ارشد مؤسسه گیت استون، نویسنده کتاب «فروپاشی چین» به فاکس‌بیزینس گفته که چین در حال آماده‌سازی «سریع» برای جنگ است، در حالی که دولت بایدن کماکان منتظر «ارتباطات دیپلماتیک» است. او گفته است: «ما می‌توانیم تمام روز در مورد اینکه آیا آن‌ها واقعاً به دنبال جنگ هستند یا اینکه بلوف می‌زنند بحث کنیم، اما نکته اینجاست که این افراد در پکن آماده جنگ هستند، ولی ما نه.» 
چانگ پیش‌بینی کرده که پکن و واشنگتن ماه آینده دچار تنشی جدی شوند، زمانی که ویلیام لای، معاون رئیس‌جمهور تایوان تلاش خواهد کرد در مسیر خود به پاراگوئه از امریکا عبور کند. «جان کی کالور» و «سارا کرچبرگر» در شورای آتلانتیک نوشته‌اند: «درسی که واشنگتن و پکن از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و مقاومت و ضدحمله اوکراین می‌آموزند، می‌تواند زمینه را برای یک بحران بر سر تایوان در چند سال آینده فراهم کند.» این سناریو به خصوص زمانی تقویت شد که هفته قبل نیرو‌های تایوان تمرینات نظامی سالانه پنج روزه خود را موسوم به رزمایش هان کوانگ برای افزایش آمادگی رزمی جزیره برگزار کردند. این رزمایش شامل چندین سناریو شبیه‌سازی شده از حمله ارتش چین به جزیره خودگردان بود. در حالی که کارشناسان نظامی تایوانی به دویچه‌وله گفته‌اند که دولت تایوان امسال رزمایش‌ها را جدی‌تر گرفته، زیرا تهدید پکن افزایش یافته است، ارتش تایوان همچنین به تاکتیک‌های مورد استفاده نیرو‌های اوکراینی برای عقب راندن ارتش روسیه از کی‌یف در روز‌های اولیه تهاجم در فوریه و مارس ۲۰۲۲ نیز نیم نگاهی داشت.

نظر شما