شناسهٔ خبر: 61539519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

موضع‌گیری ارتش در برابر گارد ریاست‌جمهوری نسخه جدیدی از درگیری‌های سودان را یادآوری می‌کند

کودتای نیجر؛ تزریق موضعی ناآرامی در آفریقا

صاحب‌خبر -

کودتاچیان نیجر، ژنرال «عبدالرحمن چیانی» را به‌عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند. این در حالی است که ارتش این کشور در برابر نیروهای گارد ریاست‌جمهوری واکنش نشان داده و معلوم نیست در روزهای آینده شاهد اتفاقاتی از قبیل آنچه در سودان رخ داد، خواهیم بود یا خیر؟
به گزارش شبکه الجزیره، چیانی پس از تعیین به عنوان رئیس شورای انتقالی گفت: «نظامی‌ها به خاطر وخامت اوضاع امنیتی کشور، حکومت را به دست گرفته‌اند.»
او افزود: «در دوره محمد بازوم سیاستی بر سر کار بود که می‌خواست مردم باور کنند که همه چیز خوب است، درحالی که اوضاعی بسیار دشوار با وجود مرگ، آوارگان، ذلت و سرخوردگی حاکم بود.»
چیانی اضافه کرد: «شیوه امنیتی کنونی به رغم فداکاری ملت و پشتیبانی خارجی، اجازه تامین امنیت کشور را نمی‌داد.»
نیروهای گارد ریاست‌جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری محمد بازوم، رئیس‌جمهوری این کشور، را در کاخ ریاست‌جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.
نهاد ریاست‌جمهوری نیجر نیز اعلام کرد: گارد ریاست‌جمهوری صبح دیروز اقدامی علیه جمهوریت کشور انجام داد و ارتش آماده حمله به گارد ریاست‌جمهوری در صورت صرف نظر نکردن آن از بازداشت رئیس‌جمهوری است. محمد بازوم، رئیس‌جمهوری و خانواده‌اش که تحت بازداشت عناصر گارد ریاست‌جمهوری هستند، در سلامت به سر می‌برند. نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری محمد بازوم، رئیس‌جمهوری، از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.
بر اساس گزارش‌ها، تعدادی از سربازان گارد ریاست‌جمهوری در نیجر کاخ ریاست‌جمهوری در نیامی، پایتخت این کشور، را محاصره کردند.
همزمان منابع امنیتی اعلام کردند که از دسترسی به دفتر مرکزی وزارتخانه‌ها که در مجاورت کاخ قرار دارد، جلوگیری شده است.
ارتش نیجر علیه نیروهای گارد ریاست‌جمهوری وارد عمل می‌شود؟
در همین حال، ریاست‌جمهوری نیجر اعلام کرد که ارتش از گارد ریاست‌جمهوری و اقدام آن در بازداشت محمد بازوم حمایت نمی‌کند. این نهاد افزود: «در صورتی که رئیس‌جمهوری بازوم را آزاد نکنند، ارتش آماده حمله به گارد ریاست‌جمهوری است.»
گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که محمد بازوم، رئیس‌جمهوری نیجر، در دست گروگانگیران بوده و در سلامت کامل به‌سر می‌برد.
این در حالی است که یکی از اعضای دفتر رسانه‌ای رئیس‌جمهوری نیجر گفت: «اطلاعات دقیق از آنچه در نیامی، پایتخت این کشور، می‌گذرد، وجود ندارد. محمد بازوم، رئیس‌جمهوری نیجر، همچنان در دست گروگانگیران است.»
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که گارد ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری و همسرش را در مقر اقامت‌شان در کاخ محاصره کرده و مذاکرات دو طرف ادامه دارد. محمد بازوم در سال 2021 به عنوان رئیس‌جمهوری نیجر انتخاب شد که متحد نزدیک فرانسه محسوب می‌شود. نیجر کشوری در غرب آفریقا و پایتخت آن شهر نیامی است. این کشور در همسایگی لیبی، الجزایر و نیجریه قرار دارد و جمعیت آن نزدیک به 22 میلیون نفر است.
از سوی دیگر، کودتاگران نیجر با انتشار بیانیه‌ای از ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی در این کشور تا اطلاع ثانوی خبر دادند. مشاور ویژه رئیس‌جمهوری برکنار شده نیجر نیز به الجزیره گفت که «محمد بازوم» همچنان در داخل کاخ ریاست‌جمهوری در بازداشت است، ولی در سلامت کامل به‌سر می‌برد.
ژنرال تیانی کیست؟
ژنرال تیانی ریاست محافظان رئیس‌جمهوری این کشور را بر عهده داشت که بازوم را در محل اقامتش در کاخ  حبس کردند. پیش از این، رئیس‌جمهوری نیجر گفته بود که مردم این کشور از دستاوردهایی دفاع خواهند کرد که آنها را پس از مبارزات طولانی به‌دست آورده‌ا‌ند.
از سوی دیگر، «حسومی مسعودو»، وزیر خارجه نیجر، که خود را جانشین رئیس‌جمهوری این کشور معرفی کرده است، خواستار مقاومت در برابر کودتاگران شد و تأکید کرد که دولت بازوم مشروع و قانونی است.
این بیانیه پس از آن صادر شد که گروهی از نظامیان نیجر در آخرین ساعات چهارشنبه، از برکناری رئیس‌جمهوری این کشور خبر دادند. در این بیانیه که از تلویزیون رسمی نیجر پخش شد، «امادو عبدالرحمن»، در حالی که 9 نظامی او را احاطه کرده بودند، گفت که ما نیروهای دفاعی و امنیتی، در مجلس ملی برای دفاع از کشور گرد هم آمده‌ایم و مقرر کردیم حد و حدودی برای این نظام قائل شویم.
او همچنین توضیح داد که این تصمیم در نتیجه بدتر شدن مستمر اوضاع امنیتی و سوء مدیریت اقتصادی و اجتماعی کشور اتخاذ شد.
او همچنین اطمینان داد که شورا به «تمامی تعهدات پذیرفته شده توسط نیجر» پایبند است و با مقامات برکنار شده نیز بر اساس اصول و مبانی حقوق بشر برخورد می‌کند.
این درحالی است که «کاترین کولونا»، وزیر خارجه فرانسه، گفت که کودتا در نیجر پایان کار نیست و چشم‌اندازهایی برای حل این بحران وجود دارد.
وزیر خارجه فرانسه ابراز امیدواری کرد که کودتاگران که رئیس‌جمهوری نیجر را در بازداشت دارند، به درخواست‌های بین‌المللی برای بازگشت دموکراسی به این کشور پاسخ دهند.
او گفت که «محمد بازوم»، رئیس‌جمهوری نیجر، با وجودی ‌که در بازداشت کودتاگران است، در سلامتی کامل است.
از سوی دیگر، کودتاچیان در نیجر به فرانسه درباره مداخله در امور داخلی این کشور هشدار دادند. در این پیام  تاکید شده است که با وجود بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی تا اطلاع ثانوی، شاهد فرود یک فروند هواپیمای نظامی فرانسوی در فرودگاه بین‌المللی این کشور بودیم.
در همین راستا، مجموعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اعلام کردند که یکشنبه آینده نشست فوق‌العاده‌ای در «ابوجا» برای بررسی پیامدهای کودتا در نیجر برگزار خواهند کرد.
از سوی دیگر، «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که مستنداتی در دست نیست که نشان ‌دهد روسیه در کودتای نیجر دست داشته است.
او افزود: «می‌دانم، سوالاتی درباره گروه واگنر مطرح است، اما تاکنون هیچ اسنادی مبنی بر دست داشتن روسیه یا گروه واگنر در این کودتا به‌دست نیامده است.»
در همین ارتباط، سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که واشنگتن از اقدامات شورای امنیت برای کاهش تنش‌ها در نیجر حمایت می‌کند.
بیانیه منتشر شده در این‌‌باره تأکید کرد که «لیندا توماس گرینفلد»، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پنجشنبه با محمد بازوم، رئیس‌جمهوری نیجر، گفت‌وگو کرده است.
از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرد که پس از کودتا در نیجر، این سازمان فعالیت‌ها و عملیات‌های بشردوستانه خود را در این کشور متوقف کرده است.

نظر شما