اخبار ستون
صاحبخبر - هشدار! از این مسیر بروید جریمه میشوید معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نسبت به پیامدها و مخاطرات ورود وسایل نقلیه غیرمجاز به خطوط ویژه اتوبوس هشدار داد. سرهنگ علی همهخانی، با اشاره به عبور غیرمجاز از خطوط ویژه اتوبوس در تهران گفت: متاسفانه در مواردی شاهد آن هستیم که برخی از راکبان موتورسیکلتها هنگامی که با ترافیک روبهروی خود مواجه میشوند تغییر مسیر داده و وارد خطوط ویژه میشوند، اقدامی که خطر وقوع تصادفات رانندگی را افزایش میدهد و ایمنی عابران پیاده را نیز با مخاطره مواجه میکند. وی با اشاره به تعریف خط ویژه اتوبوس گفت: برابر مقررات خط ویژه اتوبوس به مسیرهایی در معابر و خیابانهای شهرها گفته میشود که مختص عبور اتوبوسهای عمومی مربوط به ناوگان شهری است و در مواقع اضطرار و انجام ماموریت نیز خودروهای امدادی و انتظامی اجازه تردد از آن را دارند. معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه راکبان موتورسیکلتها باید بدانند که خط ویژه مختص اتوبوس های تندرو است، گفت: همانطور که گفته شد ورود موتورسیکلت به خط ویژه اتوبوس خطرات بسیاری را برای موتورسواران و عابران پیاده ایجاد میکند. به عنوان مثال عابران پیاده با این تصور که این خطوط امن بوده و تنها اتوبوسها و خودروهای دارای چراغ گردون در آن تردد میکنند، وارد این مسیر میشوند و ممکن است با موتورسیکلتی که به سرعت درحال عبور از مسیر است برخورد کنند. وی با اشاره به اجرای طرحهای ترافیکی پلیس برای نظمبخشی به خطوط ویژه گفت:پلیس در ابتدا و انتهای این خطوط و برخی مواقع در وسط خط ویژه اقدام به استقرار عوامل راهنمایی و رانندگی کرده و با اینکار قصد نظم بخشی به تردد و تسهیل عبور و مرور را دارد چرا که اگر خودروها و موتورسیکلت سواران نیز بخواهند از این مسیر استفاده کنند، دیگر معنای خط ویژه و مسیر تردد اتوبوس ها معنی خود را از دست میدهد. همهخانی با بیان اینکه قانون تردد از خطوط ویژه را تخلف محسوب کرده و برای آن جریمه در نظر گرفته است، گفت: فلسفه ایجاد خطوط ویژه سریعتر رساندن حجم زیاد مسافران و خودروهای امدادی و عملیاتی است و تنها اتوبوسهای شرکت واحد و BRT ،خودروهای پلیس، اورژانس و آتش نشانی می توانند در این خطوط تردد کنند، در همین راستا نیز تردد غیر مجاز از خط ویژه برای سایر خودروها و موتورسیکلتها جریمه ۸۱ هزار و ۶۰۰ تومانی را به دنبال دارد. وی اضافه کرد: علاوه بر این جریمه که ممکن است در طول یک روز و به ازای هربار تردد غیرمجاز از خط ویژه برای متخلفان نیز صادر شود، پلیس راهور با اجرای طرح های جایگزینی چون طرح موتوریار و تشدید برخورد با موتور سواران متخلف قصد ارتقاء فرهنگ ترافیک و افزایش ایمنی تردد عبور و مرور را در بین موتورسواران دارد، لازم است در این خصوص موتورسواران نیز به این موضوع توجه کرده و برای حفظ جان خود و دیگر شهروندان و همچنین مشارکت در ارتقاء نظم و انضباط ترافیکی از ورود به خطوط ویژه پرهیز کنند. ظرفیت مراکز به ۳ میلیون خودرو میرسد ؛ افتتاح هشت مرکز سیار معاینه فنی در شصت و پنجمین شنبه امید و افتخار مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: همزمان با شصت و پنجمین شنبه امید و افتخار هشت مرکز سیار معاینه فنی در تهران به بهرهبرداری خواهد رسید. شادی مالکی از فعالیت هفت مرکز سیار معاینه فنی در سطح شهر تهران خبر داد و افزود: روز شنبه هفتم مردادماه همزمان با شصت و پنجمین شنبه امید و افتخار، هشت مرکز سیار دیگر به مراکز فعال پایتخت اضافه خواهد شد. وی با بیان اینکه با مراکز آماده بهرهبرداری تعداد مراکز سیار معاینه فنی در تهران به ۱۵ مرکز افزایش خواهد یافت، یادآور شد: با بهرهبرداری از این هشت مرکز جدید، نزدیک به ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو به ظرفیت مراکز سیار افزوده میشود. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اعلام اینکه از سال ۹۷ تا امروز مرکز سیار جدیدی ایجاد نشده بود، خاطرنشان کرد: در طول این چند سال توسعه زیرساخت را در معاینه فنی شاهد نبودیم و تنها هفت خط سیار در تهران داشتیم با راهاندازی هشت خط، توسعه زیرساختها عملیاتی خواهد شد. وی هدف از راهاندازی این مراکز را دسترسی بهتر شهروندان در سطح محلات و کاهش تردد درون شهری عنوان کرد و افزود: تا امروز ظرفیت مراکز سیار پایتخت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه بود که با افزوده شدن نزدیک به ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو، ظرفیت مراکز سیار به بیش از سه میلیون دستگاه خواهد رسید. مالکی ابراز امیدواری کرد که با راهاندازی مراکز جدید نیاز شهروندان به سرعت مرتفع شود و در کوتاهترین زمان ممکن و بدون منتظر ماندن در صف بتوانند خدمات لازم را از مراکز معاینه فنی دریافت کنند. وی با اعلام اینکه ساخت و راهاندازی تجهیزات این هشت مرکز جدید در بازه زمانی سه ماهه انجام شده است، یادآور شد: با هماهنگی مناطق ۲۲ گانه در نقاطی که احصا شده بود، زمینهایی را از طریق رایزنی با شهرداران مناطق دریافت کردیم. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران از راهاندازی خطوط جدید در مناطق ،۱ ۲، ۴ و ۱۱ خبر داد و افزود: برای ساخت و تأمین تجهیزات این مراکز ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از نقاط قوت طرح این است که در منطقه یک در خیابان شهید مژدهای، شاهد نقطه بیدفاع شهری بودیم که معضلات اجتماعی در آن به چشم میخورد و با راهاندازی این خط جدید، یک نقطه بیدفاع شهری به مرکز خدماتی تبدیل میشود. مالکی در پایان گفت: راهاندازی خط پرتابل و نسل جدید خطوط سیار نیز برای خدماترسانی در درب منازل و مجتمعهای تجاری و اداری در ۶ ماهه دوم امسال پیشبینی شده است.∎