شناسهٔ خبر: 61536865 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

برگزاری قرعه‌کشی انتخابی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶

تلاش برای کسب یکی از 8 سهمیه قاره آسیا ایران با ازبکستان و ترکمنستان هم‌گروه شد

تیم ملی فوتبال کشورمان در اولین گام صعود به جام جهانی ۲۰۲۶ باید به مصاف ۲ تیم از آسیای میانه و به احتمال فراوان یک حریف شرق آسیایی برود‌.

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس ورزشی-
 
قرعه‌کشی مرحله دوم رقابت‌های مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ و انتخابی جام ملت‌های ۲۰۲۷ عربستان پنجشنبه هفته گذشته در کوالالامپور مالزی برگزار شد و تیم ملی فوتبال ایران در این مرحله باید با تیم‌های ازبکستان، ترکمنستان و برنده (هنگ‌کنگ/ بوتان) دیدار کند. قاره آسیا در جام جهانی آینده هشت سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف خواهد داشت که تیم‌ها در چند مرحله جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب می‌کنند.
در مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۶ تیم برتر آسیا در رده‌بندی فیفا به همراه برنده ۱۰ دیدار تیم‌های رده پایین‌تر آسیایی (در مجموع ۳۶ تیم) در ۹ گروه چهار تیمی با هم رقابت می‌کنند و تیم‌های اول و دوم هر گروه به دور سوم انتخابی جام جهانی راه می‌یابند. این ۱۸ تیم مستقیما به جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۷ نیز صعود می‌کنند و ۶ تیم دیگر این رقابت‌ها از بین تیم‌های سوم و چهارم گروه‌های نه‌گانه انتخاب می‌شوند.
گروه‌بندی مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی
گروه‌بندی این مرحله از مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ نیز به شرح زیر است:
گروه A: قطر، هند، کویت، (برنده افغانستان/ مغولستان)
گروه B: ژاپن، سوریه، کره‌شمالی، (برنده میانمار/ ماکائو)
گروه C: کره‌جنوبی، چین،‌ تایلند، (برنده سنگاپور/ گوام)
گروه D: عمان، قرقیزستان، مالزی، (برنده چین تایپه/ تیمور شرقی)
گروه E: ایران، ازبکستان، ترکمنستان، (برنده هنگ‌کنگ/ بوتان)
گروه F: عراق، ویتنام، فیلیپین، (برنده‌اندونزی/ برونئی)
گروه G: عربستان، اردن،‌ تاجیکستان، (برنده کامبوج/ پاکستان)
گروه H: امارات، بحرین، (برنده یمن/ سری‌لانکا)، (برنده نپال/ لائوس)
گروه I: استرالیا، فلسطین، لبنان، (برنده مالدیو/ بنگلادش)
 بررسی شرایط تیم‌های رقیب
تیم ملی فوتبال کشورمان در گروه E مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ و مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۲۷ آسیا با ازبکستان، ترکمنستان و برنده بازی هنگ‌کنگ و بوتان هم گروه شد که در زیر به نکاتی از تقابل با این حریفان ‌اشاره می‌شود. 
ازبکستان: ایران که تاکنون در ۱۲ بازی آمار ۱۰ برد، یک مساوی و یک باخت را مقابل ازبکستان به ثبت رسانده پس از مقدماتی جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، برای سومین بار در مسیر صعود به این رقابت‌ها باید به مصاف ازبک‌ها برود. 
ترکمنستان: ایران در طول تاریخ ۸ مسابقه با سبزپوشان منطقه آسیای میانه انجام داده که البته آمار نزدیکی هم با ترکمنستان داشته است. ۳ برد برای تیم ملی کشورمان در مقابل ۳ مساوی و ۲ باخت، آماری است که در تقابل‌های رو در روی ۲ تیم به ثبت رسیده است. 
هنگ‌کنگ: هنگ‌کنگ برای رسیدن به مرحله دوم انتخابی جام جهانی کار سختی برابر بوتان، تیم ۱۸۴ رنکینگ فیفا نخواهد داشت‌ و پیش‌بینی می‌شود با عبور از این حریف خود را به جمع تیم‌های حاضر در گروه پنج مرحله دوم برساند. هنگ کنگ که در جام ملت‌های ۲۰۲۳ نیز با ایران هم گروه است، در هر چهار دیدار قبلی‌اش که در مقدماتی‌های جام جهانی ۱۹۷۸ و ۲۰۲۲ مقابل ایران قرار گرفته، مغلوب شده است.
 بررسی نحوه صعود تیم‌ها
تیم ملی ایران در گروه E این پیکارها باید به مصاف تیم‌های ازبکستان، ترکمنستان و برنده دیدار هنگ کنگ و بوتان برود. دیگر تیم‌های مدعی نیز در سایر گروه‌ها رقبای خود را شناخته‌اند و دیدارهای این 9 گروه به صورت رفت و برگشت است و هر تیم 6 بازی را برگزار خواهد کرد. 
در نهایت و در 22 خرداد 1403 با اتمام بازی‌های این مرحله، تیم‌های اول و دوم این 9 گروه راهی دور سوم مرحله مقدماتی جام جهانی می‌شوند. یعنی در کل 18 تیم به دور بعد می‌روند که این تیم‌ها، به صورت خودکار جواز حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا 2027 عربستان را نیز به دست می‌آورند.
در مرحله سوم مقدماتی جام جهانی، 18 تیمی که از دور قبل صعود کرده بودند، براساس قرعه‌کشی که برگزار خواهد شد، در سه گروه 6 تیمی تقسیم می‌شوند. یعنی هر تیم باید 10 بازی را با حریفان برگزار کند که طبیعتا مسابقات به صورت رفت و برگشت خواهد بود که از 5 سپتامبر 2024 (15 شهریور 1403) آغاز شده و در تاریخ 10 ژوئن 2025 (20 خرداد 1404) به پایان می‌رسد. از این سه گروه 6 تیمی، تیم‌های اول و دوم (یعنی در مجموع 6 کشور) به صورت مستقیم راهی جام جهانی 2026 خواهند شد که به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار می‌شود. تیم‌های سوم و چهارم نیز باید راهی مرحله چهارم مقدماتی شوند و تیم‌های پنجم و ششم نیز از دور پیکارها حذف می‌شوند. در مرحله چهارم مقدماتی جام جهانی، تیم‌های سوم و چهارم این 3 گروه که ذکر شد (یعنی 6 کشور دیگر) در 2 گروه سه تیمی تقسیم می‌شوند که بازی‌ها به صورت تک مسابقه و در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود. صدرنشینان این 2 گروه نیز به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند که تا این‌جا سهمیه آسیا به هشت کشور می‌رسد. یعنی 6 تیم از مرحله سوم مقدماتی و 2 تیم از دور چهارم مقدماتی.
در مرحله پنجم مقدماتی جام جهانی، تیم‌هایی که در دور چهارم در گروه‌هایشان دوم شده‌اند، در جدال تک مسابقه به مصاف هم می‌روند و تیم برنده به عنوان نماینده آسیا، راهی دیدار پلی‌آف با قاره دیگری می‌شود. هنوز فرمت این دیدار اعلام نشده و قرار است ژوئن 2023 از طریق فیفا در این خصوص اطلاع‌رسانی شود.

نظر شما