شناسهٔ خبر: 61523451 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

16 سد کشور زیر 50 درصد آب دارند

بنا بر آخرین آمارها از ذخایر سدهای کشور، درصد پرشدگی 16 سد، زیر 50 درصد است. موجودی مخزن سدهای استان گلستان صفر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، کمتر از دو ماه دیگر تا پایان سال آبی جاری مانده است. بررسی داده‌های رسمی نشان می‌دهد که بارندگی‌ها به سیراب شدن زمین و ذخایر سدها چندان کمکی نکرد و ایران همچنان با بحران آب مواجه است.

سومین سالی‌ست که ایران با خشکسالی شدید مواجه است. بارندگی‌ها به پر شدن منابع آب کمک چندانی نکرده و همزمان برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی نیز افزایش یافته است. وضعیتی که به تشدید فرونشست زمین در کشور دامن زده است و هر چند وقت یکبار در گوشه و کنار صحبت از فرونشست می‌شود.

قطعی آب در مناطق مختلف کشور گویای آن است که دیگر منابع آبی، پاسخگوی نیاز آب شرب مردم نیست. از گردونه قطع آب، هر بار نام یک استان بیرون می‌آید؛ یک روز نام سیستان و بلوچستان و روز دیگر فارس.

ذخایر سدهای کشور

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در آخرین گزارش خود به وضعیت ذخایر سدها و بارندگی در کشور پرداخته است. بنا بر این گزارش، درصد پرشدگی 16 سد کشور، زیر 50 درصد است.

آنطور که در این گزارش آمده، درصد پرشدگی سدهای وشمگیر، بوستان و گلستان (گلستان) و رودبال (فارس) به ترتیب صفر و 2 درصد است. حجم ذخایر آبی این سدها صفر و 2 میلیون مترمکعب است.

درصد پرشدگی چاه‌نیمه‌ها در استان سیستان و بلوچستان، پنج درصد عنوان شده است. در حال حاضر چاه‌نیمه‌ها، 74 میلیون مترمکعب حجم آبی دارد. درصد پرشدگی سدهای طرق و دوستی نیز به ترتیب 12 و 9 درصد گزارش شد. مخازن این سدها به ترتیب چهار میلیون مترمکعب و 115 میلیون مترمکعب موجودی آب دارند.

همچنین درصد پرشدگی سدهای پانزده خرداد (حوضه قمرود)، سبلان (اردبیل)، ستارخان (آذربایجان شرقی)، آغ چای (آذربایجان غربی)، استقلال، شمیل و نیان و سرنی (هرمزگان)، شیرین دره (خراسان شمالی)، تنگوئیه سیرجان و نسا (کرمان) و ساوه (مرکزی) زیر 50 درصد است.

کاهش چشمگیر بارندگی در 5 استان

دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در ادامه گزارش خود، به وضعیت بارندگی تا آخر تیرماه سال جاری پرداخت. بنا بر این گزارش، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل 206.4 میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دوره قبل درازمدت، 14 درصد کاهش داشته است.

استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان به ترتیب 46، 38 و 34 درصد نسبت به متوسط درازمدت کاهش بارندگی داشتند. همچنین استان‌های قزوین، تهران و قم نیز نسبت به بازه زمانی مشابه، 30 درصد کاهش بارندگی داشتند.

آنگونه که در این گزارش آمده، تنها بارندگی 6 استان خوب گزارش شده است. بارندگی استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و ایلام 12 تا 27 درصد نسبت به متوسط درازمدت افزایش داشته است.

تشدید فرونشست زمین در ایران

پیامی این آمارها این است که با کاهش بارندگی و ذخایر سدها، برداشت از آب‌های زیرزمینی بیشتر می‌شود. به عبارتی باید منتظر افزایش فرونشست زمین در کشور باشیم.

اخیرا مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی به تجارت‌نیوز گفت که همه استان‌های کشور با پدیده فرونشست زمین مواجه هستند.
زارع با مقایسه نرخ فرونشست زمین با کشورهای دیگر، توضیح داد: «در سطح بین‌المللی، نرخ فرونشست بیش از چهار میلی‌متر در سال، بحران تلقی می‌شود. ایران اما به طور متوسط سالانه با سرعت حیرت‌انگیز متوسط 6 سانتی‌متر دچار فرونشست می‌شود.»

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به وضعیت بحرانی فرونشست زمین در کشور پرداخت. بر اساس این گزارش، استان‌های کرمان، اصفهان، تهران و خراسان رضوی در معرض خطر شدید فرونشست زمین هستند. در اصفهان، 20 هزار و 300 واحد مسکونی در معرض تهدیدهای ناشی از فرونشست هستند.

ضمن آنکه فرونشست در تهران، زندگی 2 میلیون و 300 هزار نفر را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده است. اما به طور کلی در کل کشور، چند نفر در معرض خطر این پدیده هستند؟ آنطور که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده، 24 میلیون نفر در ایران، در معرض آسیب‌های فرونشست زمین هستند.

 

نظر شما