شناسهٔ خبر: 61520170 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کردستان غرق در ماتم تاسوعای حسینی/ ابراز ارادت شیعه و سنی به قمر بنی‌هاشم (ع) + فیلم

همزمان با روز علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع)، مراسم تاسوعای حسینی در استان کردستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، آئین عزاداری تاسوعای حسینی صبح امروز با حضور گسترده دلدادگان سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) با وجود گرما در این شهر و دیگر شهرها و روستاهای استان کردستان در حال برگزاری است.

عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در شب تاسوعای حسینی هم، شور و شعور حسینی خود را به نمایش گذاشتند و به عشق فرزند پیامبر(ص) در تکایا، مساجد و حسینیه‌های استان کردستان به عزاداری و سوگواری پرداختند.

مردم متدین شیعه و سنی استان کردستان در ایام سوگواری محرم با برافراشتن پرچم‌های سیاه بر سردر مغازه‌ها، معابر، خیابان‌ها و منازل خود و برگزاری مراسم زنجیرزنی، سینه زنی در سوگ شهادت امام حسین(ع) عزاداری کردند.

شهر غرق در سیاهی پارچه‌هایی است که به مناسبت عزاداری «سیدالشهدا (ع)» لباس ماتم بر تن کرده‌اند. صدای نوحه‌سرایی‌ها با ریتم‌های مختلف محدوده هر خیابان را پوشش داده، کودکان و نوجوانانی که با همراهی خانواده‌های خود به این مسیر پا گذاشته، باذوق و شوقی وصف‌ناپذیر حضور یافته‌اند.

بوی اسپندی که توسط مادران قدیمی سوزانده شده، دودش خیابان‌ها را پر کرده و چشم هر عزادار حسینی را به خود جلب می‌کند. مراسمات عزاداری و نوحه‌سرایی صدای طبل، نوای زنجیر، کوچه‌ها و خیابان‌های سیاه‌پوش این شهر، همه و همه این شعر را در ذهن یادآور می‌شود که «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست، این چه شمعی که جان‌ها همه پروانه اوست».

دسته‌های عزاداری خیابان‌ها را متحول کرده و نگاه هر رهگذر را با خود همراه می‌کند، در این بین فریاد نام حسین به آسمان می‌رسد. هر گروه به شیوه‌ای خاص عزاداری دارد و شیعه و سنی هر کس با زبان دل خود نام حسین را صدا می‌زند. یکی سینه‌زنی می‌کند، یکی اشک ماتم می‌ریزد، برخی‌ها هم نذری پخش می‌کنند و گروه‌هایی نیز خودجوش و با نیت‌های خالصانه بسته‌های موادغذایی به درِ خانه‌های نیازمندان برده تا هر کس با آن مواد غذایی، خود برای خانواده‌اش غذای نذری بپزد.

عاشقان حسینی از پیر و جوان همه با هم به خیابان‌ها آمده تا برای سید و سالار شهیدان عزاداری کرده و مسلمانان شیعه و سنی کردستان هرکدام به شیوه‌ای به ساحت مقدس ابا عبدالله الحسین(ع) ابراز ارادت می‌کنند.

گزارش خبرنگاران تسنیم از سراسر استان کردستان حاکی از حضور پرشور مردم متدین در اماکن مقدسه و زیارتگاه‌ها، امام‌زاده‌ها، مساجد، تکایا و حسینیه‌ها برای عزاداری ایام محرم و  تاسوعای حسینی است. در برخی از شهرها آذین‌بندی حسینیه، ذبح گوسفند، پخش نذورات مردمی، روضه‌خوانی، طشت‌گذاری، گل‌گیران، پخت آش نذری، تغزیه‌خوانی و برپایی هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی از آیین‌ها و رسم و رسومات مردمان این دیار در ماه محرم است.

.

انتهیا پیام/481/

نظر شما