شناسهٔ خبر: 61506150 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار اردبیل:

صفویه اولین دولت ملی ایران را با عشق به مکتب اهل بیت تاسیس کرد

اردبیل-ایرنا- استاندار اردبیل با تاکید بر لزوم معرفی اندیشه‌ها و شخصیت شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: صفویه نخستین دولت ملی ایران را بر اساس مبانی فکری ناب اسلامی و عشق به مکتب اهل بیت تاسیس کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از استانداری اردبیل، سیدحامد عاملی در آستانه‌ روز شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی و هفته‌ اردبیل اظهار کرد: مبانی فکری، شخصیت عرفانی، اسلامی و مجاهدانه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و خاندان صفویه و اندیشه‌های تمدن‌سازآنها برخاسته از اسلام حقیقی است و این مبانی و اندیشه‌ها نیاز جامعه امروز است.

وی افزود: خاندان صفویه ذیل رهبری شیخ صفی‌الدین با مبانی فکری ناب اسلام و تشیع اولین دولت ملی تاریخ را تاسیس کرده است که با تمام شرایط و شاخص‌های تشکیل یک دولت مدرن هم‌خوانی دارد و اندیشمندان سیاسی و حتی فلاسفه غرب نسبت به شکل‌گیری اولین دولت ملی ایران در دوران صفویه اذعان دارند.

استاندار اردبیل ادامه داد: تمام آموزه‌هایی که از شیخ صفی‌الدین اردبیلی باقی مانده، نشانگر این است که او یک عالم، مفسر، محدث بوده و به دنبال اجرای دین اصیل و به دور از هرگونه انحراف‌ بوده است.

وی ادامه داد: شیخ صفی‌الدین عرفان و علم خود را همواره در مسیر مجاهدت، تلاش و خدمت به مردم و جامعه قرار داد اما این شخصیت که با آموزه‌های عالمانه و حکیمانه مسیری را در کشور پایه گذاری کرده است، مورد غفلت واقع شده است.

عاملی تصریح کرد: ایران ما مفاخر بسیار ارزشمند و تاثیرگذاری در حوزه‌های علمی و فرهنگی در ایران و خارج از ایران شناخته شده هستند اما شیخ صفی‌الدین اردبیلی و خاندان صفوی علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه علمی، فرهنگی و عرفانی، با ایجاد کشور یکپارچه، سرنوشت ملتی را با عشق به مکتب اهل بیت(ع) تعیین کردند.

استاندار اردبیل با تاکید بر لزوم معرفی اندیشه‌های شیخ‌صفی و نیاز امروز جامعه به این اندیشه اظهار کرد: همانند سال‌های گذشته امسال هم با همکاری انجمن ملی مفاخر فرهنگی کشور، مراسم بزرگداشت این عالم در هفته استان اردبیل و روز شیخ صفی‌الدین برگزار خواهد شد.

عاملی با اشاره به به تاثیرگذاری بین‌المللی شیخ صفی‌الدین اردبیلی گفت: امسال به همت انجمن ملی مفاخر فرهنگی، این شخصیت برجسته را که تاثیراتش فراتر از مرزها بوده است را بیشتر معرفی خواهیم کرد و تابستان امسال برنامه‌ ملی در محل انجمن ملی مفاخر برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم معرفی و شناخت شخصیت‌های عرفانی همچون شیخ صفی‌الدین برای نسل جوان گفت: با توجه به تلاقی روز شیخ صفی‌الدین با ایام ماه محرم، برنامه آیینی ویژه‌ای در محوطه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار می‌شود.

استاندار اردبیل افزود: همچنین در اختتامیه هفته استان اردبیل و بزرگداشت شیخ صفی‌الدین، برنامه‌ای با محور بررسی ابعاد شخصیت و تاثیرگذاری شیخ صفی‌الدین با حضور اساتید استانی و ملی برگزار خواهد شد.

به گفته عاملی ، آبان ماه امسال هم ۲ برنامه‌ علمی برای معرفی شخصیت شیخ صفی‌الدین اردبیلی در دانشگاه تهران و دانشگاه محقق اردبیلی با حضور اساتید برجسته و نخبگان برگزار می‌شود.

چهارم مرداد ماه به عنوان روز ملی اردبیل و آغاز هفته ملی اردبیل در تقویم رسمی کشورمان نامیده شده است.

علت نامگذاری چهارم مرداد ماه به عنوان روز ملی اردبیل تقارن آن با تشکیل اولین حکومت شیعی و اسلامی در ایران در قرن دهم هجری از سوی سلسله صفویه است.

سلسله صفویه که خاستگاهشان از اردبیل است نقش اساسی در ترویج فرهنگ غنی شیعه و نیز یکپارچه سازی کشور ایران داشته‌اند.

نظر شما