شناسهٔ خبر: 61492579 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مذاکرات سه جانبه در مسکو برای کاهش تنش جمهوری آذربایجان و ارمنستان

مسکو- ایرنا- وزیران امور خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان سه‌شنبه در نشستی در مسکو درباره راهکارهای کاهش تنش میان باکو و ایروان گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش منابع خبری روس، سرگئی لاوروف، جیحون بایراموف و آرارات میرزویان وزرای امور خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز سه شنبه در مسکو راه های کاهش تنش در قره باغ کوهستانی و آماده سازی توافقنامه صلح بین باکو و ایروان را بررسی کردند.

وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی در آغاز مذاکرات سه جانبه مسکو گفت: به تلاش خود برای اجرای وظایف ناشی از توافقات بین روسای جمهوری آذربایجان و روسیه، نخست وزیر ارمنستان در مورد حل و فصل مشکل قره باغ و به شکل گسترده تر، عادی سازی کامل روابط بین باکو و ایروان ادامه خواهیم داد.
سرگئی لاوروف افزود: روسیه به صلح و ثبات در قفقاز جنوبی علاقه مند است و در مذاکرات سه جانبه مسکو با موافقت طرفین، به تلاش های خود در راستای تثبیت وضعیت در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، توجه به مسائل بشردوستانه، رفع مشکلات موجود در مناسبات اقتصادی و حمل و نقل و همچنین توسعه ارتباطات بین مردم از طریق جوامع مدنی، صاحب‌نظران علوم سیاسی و نمایندگان مجلس ادامه خواهیم داد.

مذاکرات سه جانبه در مسکو برای کاهش تنش جمهوری آذربایجان و ارمنستان

پیش از این نشست، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه آذربایجان، هدف از نشست سه جانبه مسکو را ایجاد ثبات طولانی مدت در منطقه جنوب قفقاز عنوان کرد و گفت: کوتاه ترین مسیر برای دستیابی به این هدف،‌اجرای تمام مفاد بیانیه‌های سه جانبه سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.
سرگئی لاوروف افزود: مسکو آماده کمک به امضای معاهده صلح بین باکو و ایروان است.
جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان نیز در این دیدار گفت که پویایی روند مذاکرات جاری در مورد مسئله قره باغ نسبتاً بالا است اما نتایج مذاکرات همسطح آن نیست؛‌ با وجود این امر، اشتباه است که بگوییم هیچ نتیجه مثبتی وجود ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه ارمنستان نیز گفت: به حل و فصل وضعیت اطراف کریدور لاچین و به طور کلی در قره باغ کوهستانی توجه ویژه ای داریم؛ ما می خواهیم به حل مشکلات حاد انسانی که در این منطقه به وجود آمده، کمک کنیم.
لاوروف ادامه داد: برای این کار، تمامی امکانات نیروهای حافظ صلح روسیه در دسترس است اما بدون همکاری طرفین (باکو و ایروان) انجام این کار آسان نیست.
وی اظهار داشت: این امر حائز اهمیت است که در همه روندها از جمله حمل و نقل و ارتباطات اقتصادی، گفت و گو بین ساختارهای عمومی و کارشناسان در مسیر عادی سازی مناسبات ارمنستان و جمهوری آذربایجان گام برداریم.
وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که نتایج مذاکرات مسکو به تهیه پیش نویس پیمان صلح بین باکو و ایروان منجر شود.
به گزارش خبرگزاری تاس، درگیری بین ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مرتفع قره باغ کوهستانی، سرزمینی مورد مناقشه که قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بخشی از جمهوری آذربایجان بود، اما ساکنان آن از اقوام ارمنی‌ بودند، در فوریه ۱۹۸۸ آغاز شد.
بنا بر گزارش این خبرگزاری روس، درگیری‌های مجدد بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با نبردهای شدید در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد.
بر این اساس، ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، بیانیه مشترکی را درباره آتش بس کامل در قره باغ امضا کردند. در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد پیمان صلح گفتگو کردند.

نظر شما