شناسهٔ خبر: 61476403 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کمک ربات‌های چهارپا به مریخ‌نوردان

دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند که مریخ‌نورد‌ها می‌توانند از ربات‌های چهارپا برای انجام مأموریت‌هایشان کمک بگیرند.

صاحب‌خبر -

میرزاخانی خبر و جرس / ربات‌های تیمی چهارپا به کمک مریخ‌نورد‌ها می‌آیندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، باوجود آنکه مریخ‌نورد‌ها اکتشافاتی باور‌نکردنی داشته‌اند،، اما همچنان یکی از نقاط ضعفی که روی سطح ناهموار مریخ با آن مواجه هستند، چرخ‌هایی است که آن‌ها را عقب نگه می‌دارند و دچار آسیب می‌شوند. البته مریخ‌نورد استقامت گزینه مناسبی به‌نظر می‌رسد که هنوز جایگزینی برای آن پیدا نشده است.
طبق گزارش آرس‌تکنیکا، این ربات‌ها شبیه به حشرات فلزی غول‌پیکر هستند. سه رباتی که محققان زوریخ عرضه کرده اند، در محیط‌هایی که تا جای ممکن شبیه به سطح ناهموار ماه و مریخ بودند، مورد آزمایش قرار گرفتند. این ربات‌ها که قادر به راه‌رفتن هستند، خطر آسیب را در مریخ‌نورد‌ها کاهش می‌دهند. آن‌ها می‌توانند از موانع عبور کنند و به‌عنوان یک گروه کارآمد به کمک مریخ‌نورد‌ها بیایند. این ربات‌ها هرکدام برای کارکرد‌های خاصی تخصص دارند و مزیت دیگرشان این است که یکدیگر را پوشش می‌دهند؛ یعنی اگر یکی از آن‌ها دچار مشکل شود، بقیه می‌توانند وظایف آن را بر عهده بگیرند.
گروه تحقیقاتی این طرح در مطالعه‌ای که اخیراً در «ساینس روبوتیکس» منتشر شده است، اشاره می‌کنند که این فناوری می‌تواند با کمک به مریخ‌نوردها، اهداف علمی آن‌ها را دگرگون کند و طرح‌هایی را که درحال‌حاضر در ماه یا مریخ غیرقابل انجام هستند، به انجام برسانند.
گروه دانشمندان زوریخ سه ربات را به‌گونه‌ای طراحی کردند که بتوانند مستقل یا باهم کار کنند. در این میان مشارکت دانشمندان و کاربران انسانی متخصص نیز کاملاً ضروری به‌نظر می‌رسد. هر ربات دارای حسگر تشخیص نور و محدوده بود. با وجود این شباهت‌ها، هر نمونه با دیگری تفاوت‌هایی داشت.
نمونه Scientist بازو‌هایی به نام میرا MIRA و میکرو MICRO (برای تحلیل و تصویرسازی میکروسکوپی) داشت. MIRA می‌توانست مواد شیمیایی موجود در سطح منطقه را براساس نحوه پراکندگی نور شناسایی کند و MICRO آن‌ها را از نزدیک به تصویر می‌کشید.
دانشمندان می‌گویند: ممکن است سفر به مناطق خاصی برای فضانوردان خطرناک باشد، بنابراین می‌توان در آن مأموریت‌ها از ربات‌ها کمک گرفت. برای این منظور، این ربات‌ها با همه‌چیز – از دهانه‌های خطرناک تخته‌سنگ‌های ناهموار گرفته تا بستر‌های گدازه‌ای سخت – به چالش کشیده شده و مورد آزمایش قرار گرفته اند.  
محققان این مطالعه در پی ارتقای این ربات‌ها و استقلال کامل آن‌ها هستند. این ربات‌ها باید در آینده بتوانند به‌تن‌هایی کار کنند و وظایف خود را تخصصی‌تر از قبل انجام دهند. آن‌ها می‌توانند به مریخ‌نورد‌ها و فضاپیما‌های هوابرد ملحق شوند و به مناطقی از مریخ قدم بگذارند و به اکتشاف بپردازند که تاکنون مریخ‌نورد‌ها به آن‌ها دسترسی نداشته‌اند.

نظر شما