شناسهٔ خبر: 61475139 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای ارمنی:

قفقاز نباید میدان کشمکش قدرت‌ها باشد

وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ارمنستان از تلاش و همکاری دو کشور برای پیشرفت و موفقیت مذاکرات صلح در قفقاز خبر داد و گفت: در دیدار اخیرم با آقای الهام علی‌اف، ایشان تأکید کرد آذربایجان هیچ قصدی برای تغییر مرزها و انسداد کریدورهای رسمی میان ایران و ارمنستان ندارد.

صاحب‌خبر -

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و آرارات میرزویان همتای ارمنستانی او پس از دیدار و رایزنی چندساعته در تهران در یک نشست خبری مشترک از تلاش دو کشور برای پیشبرد روند مذاکرات صلح در منطقه قفقاز خبر دادند. وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست خبری با تأکید بر تمرکز تهران بر موضوع صلح و ثبات در این منطقه گفت: سفر هفته گذشته من به باکو و دیدار با آقای الهام علی اف در حاشیه اجلاس عدم تعهد و دیدار امروز با وزیر خارجه ارمنستان و دیدار ماه‌های گذشته آقای پاشینیان از ایران در راستای تلاش تهران برای تمرکز منطقه قفقاز بر صلح و امنیت پایدار است.

قفقاز نباید میدان کشمکش قدرت‌ها باشد
وی افزود: باور داریم تقویت صلح و رایزنی در منطقه با همسایگان نقشی مهم در نیل به درکی مشترک و چشم‌اندازی مطلوب مبتنی بر منافع کشورهای منطقه دارد و معتقدیم منطقه قفقاز نباید به میدان کشمکش میان قدرت‌ها بدل شود؛ زیرا این اتفاق صلح را در منطقه ما به تأخیر خواهد انداخت و چالش جدی ایجاد می‌کند. امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما درمورد مذاکرات صلح میان دو کشور صحبت کردیم و معتقدیم دوره نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و زمان آن است نظم مبتنی بر صلح برقرار شود؛ صلحی که زمینه درگیری را از بین برده باشد. این صلح نیازمند کاربرد زبان دوستی و همکاری میان دولت‌ها و ملت‌هاست.
وی با اشاره به اینکه هر مذاکره‌ای باید در فضای متوازن و با رضایت و اختیار طرفین باشد و نتایج ملموس در راستای منافع طرفین را در پی داشته باشد، گفت: برخی کنشگران خارجی به دنبال سوءاستفاده از وضعیت منطقه قفقاز هستند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما از فرمت گفت‌وگوهای ۳+۳ استقبال می‌کنیم و ایران برای برگزاری این نشست با حضور ارمنستان و آذربایجان به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد، اظهار کرد: در خصوص موضوع کریدورهای منطقه ظرفیت‌های ترانزیتی و رفع موانع مواسلاتی و عدم ایجاد مانع در کریدورهای تاریخی و سنتی دو کشور گفت‌وگو کردیم. 
امیرعبداللهیان افزود: تهران و ایروان در مورد اهمیت کریدورها تفاهم دارند. من توضیح دادم در دیدار با آقای الهام علی‌اف نگاه به کریدور زنگزور در راستای رفع موانع مطرح شده و رئیس جمهور آذربایجان اطمینان داد این کشور به دنبال بستن کریدور محورهای مواصلاتی میان ایران و ارمنستان نبوده و نیست.

هدف‌گذاری تجارت 3 میلیارد ی تهران و ایروان
وی سپس به رایزنی‌های خود در خصوص مناسبات دوجانبه و توافقات اقتصادی و تجاری میان دو کشور با همتای ارمنی‌اش اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر به ویژه یک سال گذشته گام‌های خوبی در زمینه توسعه مناسبات دو کشور برداشته شده، اما معتقدیم همچنان ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه بیشتر همکاری‌ها وجود دارد و ما در جهت‌گیری اولیه برای رسیدن به سقف یک میلیارد دلار تبادل تجاری و افزایش به 3 میلیارد دلار جدی هستیم. وزیر امور خارجه با بیان اینکه حضور آقای میرزویان در تهران همچنین به منظور پیگیری اجرای توافقات اقتصادی مهم و پرشمار میان رؤسای‌جمهور دو کشور در دیدار گذشته آن‌ها انجام گرفته، افزود: دو کشور ظرفیت‌های مکمل زیادی در حوزه حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و صنعت دارند. ما معتقدیم در حوزه تهاتر گاز با برق می‌توانیم همکاری را توسعه دهیم و توسعه خط سوم انتقال برق به ایران در دستور کار است و در زمینه توسعه شرکت‌های 
دانش بنیان و همکاری علمی و فناوری تعامل میان ما در جریان است.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

نظر شما