شناسهٔ خبر: 61445914 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پایان بورس امروز 1 مرداد 1402

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی: معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل باز هم نتوانست به ارتفاع خود بیافزاید. به این ترتیب شاخص کل با افت 6 هزار و 189 واحدی که معادل 0.31 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و 978 هزار واحدی ایستاد.

به گزارش تجارت نیوز،نکته‌ای که باید در رابطه با اوضاع و احوال بورس به آن توجه کرد، شدت اثر پذیری شاخص‌های بورسی از اخبار و گزارش‌های منفی است. در مقابل، اگر خبر یا گزارش شرکتی به بنیاد سهم و آن صنعت کمک کند، بازار سرمایه توجهی به آن نداشته و به ادامه نزول خود می‌پردازد.برای مثال گزارش سه ماهه ابتدایی سال 1402 شپنا که افت سودسازی پالایش نفت اصفهان را نشان می‌داد، سبب کاهش سهام شرکت‌های نفتی شد. همین موضوع به سایر صنایع سرایت کرد و کلیت بازار با افت ارزش سهام روبه‌رو شدند.اما باید دید گزارش سایر شرکت‌های تاثیرگذار که در ادامه منتشر خواهد شد، می‌تواند تاثیری در روند فعلی بورس گذارد یا خیر؟

گفتنی است در معاملات امروز شاخص هم‌وزن بر خلاف شاخص کل رفتار کرد و دو هزار و 60 واحد به ارتفاع خود افزود. این رشد 0.29 درصدی شاخص هم‌وزن را به سطح 702 هزار واحدی رساند.گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 6 میلیارد و 200 میلیون و ارزش معاملات خرد را چهار هزار و 11 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

ورود و خروج پول حقیقی
بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 197 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات
در جریان معاملات امروز بازار، سه سهم شتران، شبریز و شبندر بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، شتران و خساپا به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. تجمع شرکت‌های نفتی در صف بیشترین ارزش معاملات، به دلیل گزارش شپنا بوده که سهامداران را وادار به فروش سهم‌های نفتی خود کرده است.همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.ونیرو با افزایش 6.99 درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، گدنا نیز با افت 6.99 درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند
بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های رمپنا، گلدیرا و حکشتی تعلق گرفت. همچنین سهم‌های رمپنا، حکشتی و والماس نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای شبندر، خمهر و نوری خروج پول هوشمند داشتند.لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های زکوثر، رافزا و پدرخش رقم خورد. همچنین والبر در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد حخزر بود.

برچسب‌ها:

نظر شما