شناسهٔ خبر: 61433333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مراسم بزرگداشت آیت‌الله حسن صانعی در حسینیه جماران؛

مجید انصاری: حفظ ایران از دستبرد اجانب و هرگونه‌ خطر، وظیفه هر انقلابی است/آقای صانعی هرجا که به سعادت و زندگی مردم‌ خللی وارد می‌شد مثل‌ آتش می‌افروخت/اگر نسل‌ جوان ما تحت‌ تأثیر فضای مجازی است،تقصیر همه کسانی است‌ که قلم در دست‌ و تریبون در اختیار دارند

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در مراسم بزرگداشت آیت‌الله حسن صانعی در حسینیه جماران گفت: بی تردید نقش‌ مؤثر یاران امام در نهضت رهایی بخش امام‌ از سال‌ ۴۲ تا امروز بسیار مهم و حیاتی است و انسان‌های بزرگی‌ و بعضا گمنام حق حیات بزرگی بر گردن نسل‌ امروز و آینده دارند. چرا کوتاهی می‌کنیم و امروز این حبل المتین ها بعضا با نادانی، حسادت یا تحت تأثیر تبلیغات قطع می‌شوند؟ جای آقای هاشمی رفسنجانی در تبلیغات رسمی کجا است؟ در سالگرد جنگ نام او را می‌بینیم؟ در بیلبوردهایی که با پول مردم‌ تهیه می‌شود نام او را می‌بینیم؟ اصلا نسل‌ جوان ما آقای یوسف صانعی و آقای توسلی را می‌شناسد؟

صاحب‌خبر -

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه حفظ ایران از دستبرد اجانب و هرگونه‌ خطر، وظیفه اول هر ایرانی، مسلمان، انقلابی و یار امام دیروز و امروز و روزهای آینده است، گفت: هرجا که به اصل انقلاب، امام راحل، ارزش‌های این ملت، سعادت و زندگی مردم‌ خللی وارد می‌شد، آیت‌الله صانعی مثل‌ آتش می‌افروخت. می‌دانید که از خصوصیات آقای صانعی کم حرفی بود. اما گاهی آنچنان بر می‌افروخت که همه اعضای مجمع تشخیص مصلحت تحت تأثیر قرار می‌گرفتند. کرارا می‌دیدم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از برافروختگی آقای صانعی نسبت به مسائل تحت تأثیر قرار می‌گرفت.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در مراسم بزرگداشت آیت‌الله حسن صانعی در حسینیه جماران، با اشاره به اینکه ایشان قدیمی‌ترین یار و عضو دفتر حضرت امام بوده، گفت: به یاد ندارم‌ در زمان حیات امام‌ برای‌ زیارت آن‌ خورشید تابان به‌ حسینیه جماران پا گذاشته باشم و سیمای آقای صانعی را در کنار آیت‌الله توسلی و حاج احمد آقا پشت سر امام ندیده باشم و در کمترین عرصه‌ای از عرصه‌های انقلاب می‌توان چهره‌ امام‌ را دید و چهره‌ مرحوم‌ صانعی همراه‌ و پشت سر ایشان نباشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مرحوم آیت‌الله صانعی را از یاران دوران غربت و مظلومیت نهضت و امام دانست و اظهار داشت: نقش یاران آشکار و پنهان در کنار انبیاء الهی مصلحان بزرگ تاریخ بی بدیل است و قرآن کریم در توصیف تاریخ انبیاء اصرار بر برجسته کردن نقش آنان دارد. شاید رمز اصرار قرآن در بیان نقش یاران این بوده است که اولا جامعه روح سپاسگزاری را فراموش نکند و ثانیا در سیمای یاران و همراهان و تاریخ فداکاری‌های آنان، چگونه زیستن و چگونه همراهی کردن دین خدا را به همگان بیاموزد.

وی تأکید کرد: اگر گذشته چراغ راه آینده است، افروختن این چراغ عبادتی بزرگ و مجاهدتی ارزشمند است؛ که با کمال تأسف در انقلاب اسلامی ما این مهم مورد غفلت و یا کم توجهی و کوتاهی قرار گرفته است. بی تردید نقش‌ مؤثر و بلکه تعیین کننده و حیاتی یاران بیشمار امام در نهضت رهایی بخش ملت ایران از سال‌ 41 تا امروز بسیار مهم و حیاتی است و انسان‌های بزرگی‌ و بعضا بی نام و نشان از زنان و مردان انقلابی و مبارز، نقش حیات معنوی، سیاسی، انسانی، فرهنگی و اجتماعی و حق حیات بزرگ بر گردن نسل‌ امروز و نسل‌های آینده دارند؛ و باید معرفی شوند.

انصاری افزود: به نظر من یک منطق غلط و ناقص وجود دارد که بعضا می‌گویند ما می‌خواهیم عمود خیمه انقلاب استوار و پا برجا باشد. تعبیر گویایی است؛ اما مسأله مهم این است که هر خیمه‌ای یک محل استقرار می‌خواهد.

انصاری ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران در سرزمین کهن، تاریخی و افتخارآفرین ایران مستقر است. بنابراین حفظ ایران از دستبرد اجانب و هرگونه‌ خطر، وظیفه اول هر ایرانی، مسلمان، انقلابی و یار امام دیروز و امروز و روزهای آینده است؛ به ویژه نسل بالنده جوان. اگر ایران نباشد، خیمه نظامی نخواهد بود؛ اگر ایران آسیب ببیند، همه در آن آسیب می‌بینند.

وی گفت: نکته دوم صاحبان این سرزمین و مردمانی است که زیر خیمه ساختار سیاسی می‌خواهند امیدوار، آبرومند و سعادتمند زندگی کنند. این مردم‌ با فرهنگ و تمدن کهن و فداکار که‌ قرن‌ها در برابر سیلی حوادث و گرداب‌های توفنده خطرناک با نثار جان و فداکاری‌های بی‌نظیرشان ایران و مرزهای فکر و اندیشه، اسلام، خداباوری و مکتب اهل بیت(ع) را حفظ کرده‌اند، چه خون دل‌ها که‌ نخورده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: نکته سوم اینکه هر خیمه عمودی دارد و باید استوار بماند؛ اما کدام‌ خیمه صرفا با عمود پایدار مانده‌ و می‌تواند پوشش دهنده سایبان برای کسانی باشد که زیر آن زندگی می‌کنند؟! حفظ خیمه نظام به‌ ارکان، پایه‌ها، طناب‌ها و حبل المتین‌های محکمی بستگی دارد که این پوشش را حفظ کنند؛ و اگر قرار باشد با هر نیت و انگیزه‌ای تک تک این طناب‌ها را قطع کنند، تمام شخصیت‌هایی که حکم حبل المتین برای حفظ این خیمه از تلاطم امواج  بادهای مخالف و دشمنی دشمنان و عوامل ضد انقلاب دارند، یاران امام و انقلابند.

وی تأکید کرد: نسل‌ جدید حق دارد بداند چه کسانی این کشور را از یوق استعمار و استبداد خارجی و داخلی، ویرانی، تباهی و بردگی دیگران نجات‌ دادند. نسل جوان ما امروز تقصیر ندارد اگر نمی‌داند دقیقا امام که بود و چه می‌فرمود و مکتب امام چیست. اگر نسل‌ جوان ما در عصر حیرت و سرگردانی، تحت‌ تأثیر فضای مجازی او انواع القائات قرار دارد، تقصیر او نیست و  تقصیر همه کسانی است‌ که قلم در دست‌ و امکانات تبلیغی و رسانه‌ای دارند و تاریخ را می‌شناسند.

انصاری اظهار داشت: نسل جوان باید بداند ایران در چه وضعی بود. مایه تأسف است که امروز بعضا نظام شاهنشاهی توسط کسانی تطهیر می‌شود که خود شاهد بوده‌اند در این کشور چه می‌گذشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من افتخار چندین سال همراهی و همکاری با آیت‌الله صانعی در مجمع تشخیص مصلحت نظام را داشتم و ایشان علی رغم کسالت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت شرکت می‌کرد. هرجا که به اصل انقلاب، امام راحل، ارزش‌های این ملت، سعادت و زندگی مردم‌ خللی وارد می‌شد، مثل‌ آتش می‌افروخت. می‌دانید که از خصوصیات آقای صانعی کم حرفی بود. اما گاهی آنچنان بر می‌افروخت که همه اعضای مجمع تشخیص مصلحت تحت تأثیر قرار می‌گرفتند. کرارا می‌دیدم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از برافروختگی آقای صانعی نسبت به مسائل تحت تأثیر قرار می‌گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: چرا کوتاهی می‌کنیم و امروز این طناب‌ها و حبل‌ها را یکی بعد از دیگری بعضا با نادانی، حسادت یا تحت تأثیر تبلیغات منفی و بسیاری از آنها به وسیله ایادی دشمن و یا تبلیغات مستقیم دشمنان دارند تخریب و قطع می‌شوند؟ جای آقای هاشمی رفسنجانی در تبلیغات رسمی نظام کجا است؟ در سالروز جنگ چهره او را در 31 شبکه صدا و سیما می‌بینیم؟! در پیام‌ها و بیلبوردهای میلیاردی فراهم شده از پول این ملت، چهره او را می‌بینیم؟! اصلا نسل‌ جوان ما آقای یوسف صانعی و آقای توسلی را می‌شناسد؟

وی افزود: من اصلا نمی‌گویم چهره‌های جدید معرفی نشوند؛ انقلاب رویش دارد و مرحبا، اما باطل‌ کردن شناسنامه انقلاب و هویت یک ملت، خیانت به ملت‌ است. کدام‌ ملت‌ بدون تکیه به گذشته و مفاخر گذشته‌اش می‌تواند راه آینده را با امید و افتخار بپیماید؟! فاجعه‌آمیزتر اینکه همه این چهره‌ها را به گونه‌ای تخریب می‌کنند که قابل بازسازی نباشند. زنده‌ کردن یاد و نام امام‌ بدون ترسیم نقش یاران امام در عرصه‌های مختلف، غیر ممکن است.

انصاری گفت: آیت‌الله صانعی قبل از شروع نهضت جذب‌ امام می‌شود. عقیده من این است که یک سعادت، معنویت و سنخیتی در ایشان بوده است که آن زمان جاذبه اصلی امام عرفان و اخلاق بود. البته امام یک مرجع و عالم بزرگ در همه عرصه‌ها بود ولی آنچه امام را در آن زمان برجسته می‌کرد، عرفان علمی و اخلاق انسانی و الهی او بود. مرحوم‌ آقای صانعی در نوجوانی جذب‌ امام می‌شود و تا چند روز قبل بی وقفه وقف امام بود.

وی تصریح کرد: به نظر من دلنوشته امام به آقای صانعی کدها و اشاراتی به تاریخ انقلاب اسلامی است که من پژوهشگران را دعوت می‌کنم راجع به این نامه از این دید نگاه کنند، کد بگیرند و آن کدها را باز کنند. البته می‌دانید که امام دو وصیتنامه داشته‌اند. خواهش می‌کنم وصیتنامه عرفانی و اخلاقی امام‌ به حاج احمد آقا را بخوانید؛ مجموعه‌ای عظیم از اخلاق و عرفان است و‌ آنجا هم از مظلومیت فرزندشان دفاع و از مرحوم آیت‌الله صانعی، به عنوان کسی که در راه امام و به خطر امام بسیار آسیب دیده است، یاد کرده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: همه امام را می‌شناسند که اهل مبالغه و تعارف نبود و هر کلمه‌ای که می‌فرمود باید برای آن حجت شرعی داشته باشد.  ایشان اسفند ماه سال 67 در نامه به آقای صانعی می‌نویسد که «تو سرباز گمنام این انقلاب هستی و خودت می‌دانی که هیچ چیزی بهتر از گمنامی نیستو تو فردی هستی که از گذشته‌های دور خاطرات تلخ و شیرین مبارزات را داری». ای صد افسوس که این گنجینه‌های تاریخ شفاهی انقلاب رخ در خاک کشیدند و از میان ما رفتند.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله صانعی از معدود کسانی است که در اوج و بسیار کم حرف بود، اظهار داشت: خواهش می‌کنم کسانی که از امام خاطره دارند کتمان نکنند.  بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر صحبت کردند و خاطره گفتند به نوعی ریا می‌کنند. ریا نیست؛ خاطرات شما مال این ملت و امانت مردم است. چرا روی امانت‌ها و شهادت‌ها پرده می‌کشید و کتمان می‌کنید؟ ای کاش مرحوم آیت‌الله صانعی کمتر در این حوزه مناعت به‌ خرج می‌دادند و یک گوشه از دریای بی کران خاطرات چندین ساله با امام، که ذره ذره آن درس اخلاق، انسانیت، زندگی و مردم‌دوستی بود، را بیان می‌کردند و یا می‌نوشتند.

انصاری یادآور شد: حضرت امام با همه احتیاط های وسواس گونه‌ای که در امور مالی داشتند و بیت‌المال داشتند، در نامه‌ای به آقای صانعی و چند نفر از اعضا به آقای صانعی و چند نفر دیگر از اعضا راجع به پاسخگویی سؤالات نلفنی مردم از دفترشان می‌نویسند و می‌فرماید «تلفن‌ها کوتاه باشد؛ تلفن از بیت‌المال است». این امام با این احتیاطات، از آغاز تا پایان، نهایت اعتماد و اطمینان را به مرحوم‌ آقای صانعی در امور مالی داشتند. ایشان زمان تبعید مسئول شهریه بودند و نقش اساسی در روشن نگه داشتن چراغ بیت امام داشتند.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله صانعی بنیاد 15 خرداد را برای خدمت به مردم بنیان گذاشت، گفت: تقریبا همین مسائلی که‌ امام‌ در نامه نسبت به مرحوم آیت‌الله صانعی بیان فرمودند، به نوعی در پیام مقام معظم رهبری به مناسبت رحلت ایشان هست که‌ مسأله اخلاص، فداکاری، وفاداری به امام، خردمندی، خیرخواهی، بی تظاهری و پر کاری آیت‌الله صانعی در پیام رهبری مورد تأکید قرار گرفته‌ است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما