شناسهٔ خبر: 61427423 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افتتاح دفتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در خوی

دفتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، با هدف ساماندهی فعالیت تجار و بازرگانان آذربایجان غربی و توسعه و رونق تجارت بین ایران و ترکیه ؛ با محوریت شهرستان خوی و استان وان ترکیه در خوی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

افتتاح دفتر اتاق مشترک بازرگانی  ایران و ترکیه در خویبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی،  این دفتر با هدف ساماندهی فعالیت تجار و بازرگانان  آذربایجان غربی در جهت توسعه و رونق تجارت بین ایران و ترکیه با محوریت خوی و استان وان ترکیه با حضور جمعی از تجار و بازرگانان و فعالان تولیدی و اقتصادی گشایش یافت .

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در آیین آغازبکار این دفتر رسالت مهم اتاق مشترک را   ارتباط با تجار و بستر سازی  برای رونق تجارت مشترک دانست و افزود: با توجه به ظرفیت‌های مهم اقتصادی دو کشور ترکیه و ایران حجم تجارت مشترک بین دو کشور  در خور اقتصاد دوطرف  نیست .

سعادت دهقان افزود:د ر حال حاضرطرف ایرانی ۷۵ کالای مزیت دار دارد که ترکیه خواهان این کالاهای  است و باید موانع   صادرات این کالا ها برطرف شود  که در این زمینه اتاق مشترک بازرگانی می تواند نقش اساسی داشته باشد .

 رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اضافه کرد  :وجود بیشترین پایانه مرزی در آذربایجان غربی بستر را برای توسعه تجارت بین  دوطرف  فراهم ساخته  است .

سعادت دهقان تصریح کرد : این اتاق  مشترک  بیش از ۱ هزار ۷۰۰ نفر عضو دارد وبا راه‌اندازی دفتر خوی پیش بینی می‌شود اعضای فعال آن افزایش یابد .

 وی  گفت :,تکمیل جاده ارتباطی خوی رازی برای توسعه و رونق تجارت مشترک   باید در اولویت قرار گیرد.

دکتر نجف زاده نماینده مردم خوی و چایپاره و رییس گروه دوستی ایران و ترکیه در این مراسم با تبین ظرفیت های اقتصادی دو طرف  برضرورت تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در کمترین زمان تاکید کرد.

وی  گشایش دفتر مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در خوی را  نقطه عطف اقتصادی برای رونق تجارت فی‌مابین  دانست و افزود: استان آذربایجان غربی در تحقق توافق تجاری ایران و ترکیه تا سقف ۳۰ میلیارد دلار نقش پررنگی دارد .

وی تصریح کرد : مرز رازی با تردد روزانه ۶ هزار نفر مسافر  بیشترین ظرفیت را برای هم پیوندی اقتصادو گردشگری  ایران با ترکیه ایفا می کند .

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در ادامه برضرورت تکمیل زیر ساخت های تجارت و بازرگانی  در محدوده مرزهای دو کشور اشاره کرد و  گفت : امسال۲۵۰ میلیارد تومان از محل کنسرسیومی بانکها  برای تکمیل جاده خوی رازی اختصاصی یافته است که این اعتبارات تاکنون  ۵۰میلبارد تومان  آن محقق شده است .

ارسین ائوزدمیر وابسته بازرگانی   کنسولگری ترکیه در ارومیه  هم در این آئین از روند رو به رشد  تجارت بین ایران و ترکیه خبر داد و گفت : تراز تجاری ایران و ترکیه در زمان شیوع کرونا کاهش یافته بود اما در سال های اخیر  از ۹ میلیارد دلار در سال به بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسیده است

تشکیل کارگروه‌های مشترک تخصصی برای توسعه فعالیت‌های این اتاق ازمهمترین تصمیمات مقامات دو طرف دراین مراسم بود. 

 

 

<div id="video-display-embed-code_9920273"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3922749/9920273?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما