شناسهٔ خبر: 61415289 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پاشینیان: وقوع جنگ با جمهوری آذربایجان بسیار محتمل است

نخست وزیر ارمنستان هشدار داد: مادامی که یک معاهده صلح امضا نشود و در مجالس دو کشور به تصویب نرسد، جنگ با جمهوری آذربایجان بسیار محتمل خواهد بود.

صاحب‌خبر -

  پاشینیان: وقوع جنگ با جمهوری آذربایجان بسیار محتمل استبه گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما‏، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، باکو را به «نسل کشی» ارمنی‌ها در منطقه محصور کوهستانی قره باغ متهم کرد و گفت وقوع جنگ جدیدی بین کشورش و جمهوری آذربایجان «بسیار محتمل» است.

پاشینیان هشدار داد: «مادامی که یک معاهده صلح امضا نشده است و چنین معاهده‌ای در پارلمان‌های دو کشور به تصویب نرسد، قطعا جنگی جدید (با جمهوری آذربایجان) بسیار محتمل است.»
ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر کنترل منطقه ناگورنی قره باغ دو بار درگیر جنگ شده اند. آخرین جنگ در سال ۲۰۲۰ به شکست ارمنستان، پیشروی‌های سرزمینی جمهوری آذربایجان و یک آتش بس شکننده منجر شد.

تنش‌ها از اوایل ژوئیه تشدید شده است، زمانی که جمهوری آذربایجان به بهانه‌های مختلف تردد در کریدور لاچین را که تنها محور مواصلاتی قره باغ به ارمنستان است، بست.

این محاصره جمهوری آذربایجان بحران انسانی شدید را درون این منطقه عمدتا ارمنی نشین موجب شده است و این منطقه از کمبود غذا و دارو و قطع مکرر برق رنج می‌کشد.

نخست وزیر ارمنستان با متهم کردن جمهوری آذربایجان به ایجاد یک «گتو» در ناگورنی قره باغ گفت: «این یک نسل کشی در حال آماده سازی نیست بلکه نسل کشی است که در جریان است.»

آخرین دور مذاکرات صلح که ۱۵ ژوئیه در بروکسل برگزار شد به هیچ پیشرفتی منجر نشد. نیکول پاشینیان اعلام کرد که غرب و روسیه باید فشار فزاینده‌ای بر باکو اعمال کنند تا این محاصره را بردارد.

وی تصریح کرد: «بر اساس منطق برخی محافل غربی، روسیه به همه انتظارات ما پاسخ نمی‌دهد برای اینکه این کشور به تعهداتش عمل نمی‌کند، اما روسیه هم در مورد غرب همین را به ما می‌گوید.»

به گفته پاشینیان، مذاکرات بین این دو رقیب با لفاظی تهاجمی و گفتمان نفرت جمهوری آذربایجان علیه ارمنی‌ها با مشکل مواجه شده است. او باکو را به پیش بردن «سیاست پاکسازی قومی» متهم کرد.

منطقه محصور کوهستانی قره باغ پیش‌تر در سال‌های ۱۹۹۰ با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی صحنه جنگ دیگری بود که به کشته شدن ۳۰ هزار نفر منجر شد. مناقشه سال ۲۰۲۰ نیز ۶۵۰۰ کشته بین هر دو کشور بر جا گذاشت.

نظر شما