شناسهٔ خبر: 61412639 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

با نزدیک شدن به دوشنبه، بحران در سرزمین‌های اشغالی عمیق‌تر می‌شود

۱۱۰۰ نیروی ذخیره هوایی اسرائیل خود را تعلیق کردند

روزنامه جوان

بیش از هزار و ۱۰۰ نیروی ذخیره نیروی هوایی رژیم صهیونیستی از جمله صد‌ها خلبان، روز جمعه با نوشتن نامه‌ای، انجام وظایف خود را به حال تعلیق درآوردند تا بحران اجرای اصلاحات قضایی که نتانیاهو بر آن اصرار دارد، وارد مرحله‌ای جدید شود. پیش‌بینی می‌شود که در صورت تصویب مجدد اصلاحات قضایی کابینه اسرائیل در روز دوشنبه، بحران از این هم که هست عمیق‌تر شود. روزنامه هاآرتص رویداد‌های جاری ارتش را «یک کودتا» خوانده که با «آکروبات بازی زبانی» سعی می‌شود بر آن سرپوش گذاشته شود. 

صاحب‌خبر -
به گزارش «جوان»، روز پنج شنبه ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و میکی زوهر، وزیر فرهنگ رژیم صهیونیستی یک ویدئو بازنشر کردند که نشان می‌دهد نیرو‌های زمینی اسرائیل درگیر یک جنگ شده و درخواست پشتیبانی هوایی می‌کنند. در پاسخ به این درخواست پشتیبانی، خلبانان از نیروی زمینی می‌پرسند که آیا نیروی زمینی از اصلاحات قضایی نتانیاهو حمایت می‌کند یا نه؟ در حالی که یک انفجار در ویدئو رخ می‌دهد. این ویدئو یک سرباز اسرائیلی در حال مرگ را نشان می‌دهد که می‌گوید: «برادران من، چه راست و چه چپ، سیاست را وارد ارتش نکنید.» ارتش رژیم صهیونیستی روز پنج شنبه این ویدئو را مورد انتقاد قرار داد. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش در بیانیه‌ای گفته که هدف این ویدئو ایجاد «تحریک داخلی» در نیرو‌های دفاعی اسرائیل است و باید محکوم شود. هاگاری گفت: «ارتش اسرائیل تمامی اظهارات علیه فرماندهان و رزمندگان نیروی هوایی ایستاده و ذخیره را به طور کامل رد می‌کند. این‌ها بهترین جنگجویان و فرماندهان ارتش اسرائیل هستند که هرشب جان خود را به خطر می‌اندازند.» انتشار این ویدئو و واکنش‌ها به آن، بازتاب گستردگی بحرانی است که ساختار نظامی رژیم صهیونیستی دارد با آن دست و پنجه نرم می‌کند و احتمالاً بعد از روز دو شنبه که شور دیگری از اصلاحات قضایی نتانیاهو تصویب شود، این بحران تشدید خواهد شد. یک روز بعد از انتشار این ویدئو، بیش از هزار و ۱۰۰ نیروی ذخیره نیروی هوایی اسرائیل، از جمله صد‌ها خلبان، با صدور نامه‌ای اعلام کردند که در اعتراض به برنامه‌های کابینه نتانیاهو برای بازنگری سیستم قضایی، وظیفه ذخیره داوطلبانه خود را تعلیق کرده‌اند. به گزارش‌تایمز اسرائیل، در نامه‌ای که هزار و ۱۴۲ نیروی ذخیره فعال نیروی هوایی به اعضای کنست، هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم‌صهیونیستی و سرلشکر تومر بار، رئیس نیروی هوایی ارتش نوشته‌اند، گفته شده که طرح بحث‌برانگیز کابینه، آن‌ها را به توقف فعالیت داوطلبانه واداشته است. نیرو‌های ذخیره از کابینه خواسته‌اند در مورد اصلاحات قضایی «به توافقات گسترده دست یابد» و «اعتماد همه بخش‌های جامعه به سیستم قضایی را تقویت کند و استقلال آن را حفظ کند.» در نامه جدید نیرو‌های ذخیره آمده است: «قانونی که به دولت اجازه می‌دهد به شیوه‌ای بسیار غیرمنطقی عمل کند، به امنیت کشور اسرائیل لطمه می‌زند، باعث سلب اعتماد و نقض رضایت من برای تداوم به خطر انداختن جانم می‌شود و با اندوه عمیق و بدون اینکه چاره‌ای داشته باشم، منجر به تعلیق وظیفه ذخیره داوطلب من خواهد شد.»‌
 این یک کودتا است
تعدادی از امضاکنندگان این نامه، به طور ناشناس با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گفتگو کرده و گفته‌اند که از برداشتن این گام «دلشکسته‌اند»، اما اسرائیل با «بحران بی‌سابقه اعتماد به رهبری مواجه است که ما را به ورطه سقوط می‌کشاند». روزنامه هاآرتص روند‌های جاری در ساختار نظامی را «کودتای نظامی» خوانده و نوشته انجام‌دهندگان کودتا سعی می‌کنند با «کلمات بازی کنند» و از الفاظی مانند «توقف داوطلبانه» خدمات یاد می‌کنند که بیشتر یک «آکروبات بازی زبانی» است. «ناداو ارگمان» رئیس سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) نیز در واکنش به اعتراضات گفته که اسرائیل در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است. رئیس سابق شاباک در مصاحبه با رادیو ارتش رژیم صهیونیستی از نتانیاهو خواست که از پیشبرد طرح اصلاحات قضایی عقب‌نشینی کند. وی گفت: «نتانیاهو مثل زمانی که او را می‌شناختم به (رژیم) اسرائیل متعهد نیست. به نظرم او بیشتر در قبال یک ائتلاف ناممکن احساس تعهد می‌کند.» ارگمان با بیان اینکه انتظار می‌رود این طرح روز دو شنبه رأی بیاورد، افزود: «من نگرانم که بعد از آن شرایط ما متفاوت شود و من درباره استقلال قضات‌مان و درباره (رژیم) اسرائیل نگران هستم.» روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» هم نوشت: «حتی اگر بگوییم کارایی ارتش تغییری نکرده باید بپذیریم که انسجام آن قطعاً آسیب دیده است.» به گزارش روز جمعه ایرنا، در مقاله این روزنامه اسرائیلی آمده است: بحران‌های سیاسی و اجتماعی، ارتش اسرائیل را از صحنه اجتماع و اتفاق نظر همه جریان‌ها به یک سازمان سرخورده تبدیل کرده است. کاهش شمار خلبان‌های نیروی هوایی یک شوک راهبردی است و هیچ‌کس در ارتش اطلاع ندارد که اگر لایحه تغییرات قضایی در قرائت سوم تصویب شد، چه اتفاقی در ارتش می‌افتد و آیا صد‌ها نظامی دیگر، تهدیدات خود را برای نافرمانی عملی می‌کنند یا خیر.

نظر شما