شناسهٔ خبر: 61412502 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

برق‌رسانی و آب‌دهی در گرم‌ترین روز‌های هزاران‌سال اخیر

روزنامه جوان

تابستان امسال به شکل عجیبی گرم است. انگار خورشید تمام توانش را به کار گرفته تا بیشتر و بیشتر شعله‌های آتشبارش را بر سرمان ببارد و ما را وادار کند کولر‌های ماشین و گولرگازی‌های خانه و اداره را روی بیشترین درجه‌اش تنظیم کنیم.

صاحب‌خبر -

تابستان امسال به شکل عجیبی گرم است. انگار خورشید تمام توانش را به کار گرفته تا بیشتر و بیشتر شعله‌های آتشبارش را بر سرمان ببارد و ما را وادار کند کولر‌های ماشین و گولرگازی‌های خانه و اداره را روی بیشترین درجه‌اش تنظیم کنیم. این گرمای عجیب و غریب، اما محدود به ایران نیست و اتفاقاً کشور‌های اروپایی وضعیت‌شان از ما به مراتب بدتر است. گاوین اشمیت، اقلیم‌شناس ارشد ناسا یکی از اعضای کمیته مشترک تحقیقاتی متشکل از اتحادیه اروپا، ناسا و دانشگاه مین امریکا می‌گوید: «رکورد گرمای کره زمین نه در صد‌ها بلکه حتی در هزاران سال اخیر در ماه جاری شکسته می‌شود.»
این اقلیم‌شناس ارشد ناسا با تأکید بر اینکه ژوئیه ۲۰۲۳ احتمالاً گرم‌ترین ماه جهان در صد‌ها اگر نه در هزاران سال است، در نشست ناسا با خبرنگاران تأکید کرد: «ما شاهد تغییرات بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان هستیم. امواجی که در امریکا، در اروپا و چین مشاهده می‌شود، تمامی رکورد‌ها را شکسته است و روند گرمای شدید هوا امری غیرقابل انکار است.» طبق گزارش یورونیوز، مرکز هماهنگی واکنش اضطراری اتحادیه اروپا برای اغلب مناطق ایتالیا، شمال‌شرق اسپانیا، کرواسی، صربستان، جنوب بوسنی و هرزگوین و مونته‌نگرو وضعیت هشدار قرمز را صادر کرده است. مناطق وسیعی از جنوب و شرق اروپا روز سه‌شنبه ۱۸ژوئیه در وضعیت هشدار قرمز موج گرما قرار گرفتند. همزمان سازمان جهانی هواشناسی نسبت به افزایش خطر مرگ‌ومیر ناشی از وضعیت آب و هوایی نامتعارف در آسیا و امریکا هشدار داد.
سازمان جهانی هواشناسی (WMO) همزمان با گرمای سوزان آن هم در اوج فصل گردشگری در تابستان اروپا اعلام کرد موج گرما در نیمکره‌شمالی تشدید خواهد شد. تخمین زده شده است سال گذشته در اروپا ۶۱هزار نفر در اثر موج گرما جان خود را از دست داده‌اند.
در پی موج گرمای تابستان امسال دمای هوا در دره مرگ کالیفرنیا به ۵۳درجه و در شمال غرب چین به ۵۲درجه سانتیگراد رسید؛ گرمایی که علاوه بر آتش‌سوزی‌های جنگلی از یونان گرفته تا کوه‌های آلپ سوئیس با سیل مرگبار در هند و کره‌جنوبی همزمان شده است.
بسیاری احتمال اینکه سال۲۰۲۳ میلادی به عنوان گرم‌ترین سال در تاریخ ثبت خواهد شد را دور از ذهن ندانسته‌اند. برخی دانشمندان بر اساس محاسبات صورت‌گرفته این احتمال را ۵۰ -۵۰ دانسته و برخی دیگر این احتمال را تا ۸۰ درصد تخمین زده‌اند.
اشمیت در بخش دیگری از توضیحاتش با اشاره به اینکه روند گرم شدن هوا کلی است، تأکید کرد که این موضوع در تمام نقاط کره زمین، به ویژه در اقیانوس‌ها مشاهده شده است. او در ادامه گفت: «چیزی که ما می‌بینیم روند کلی گرماست. در اقیانوس‌ها ما چندین ماه است شاهد رکوردشکنی دمای سطح دریا‌ها هستیم. این امر حتی در خارج از مناطق استوایی هم مشاهده شده است.» اشمیت پیش‌بینی می‌کند سال۲۰۲۴ از این هم گرم‌تر شود و روند گرم شدن کره زمین ادامه یابد. هشدار‌های این اقلیم‌شناس در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته علاوه بر شکسته شدن رکورد‌های دمای ثبت‌شده، آتش‌سوزی‌هایی در نقاط متفاوتی از کره زمین به وقوع پیوست و در اثر گرمای شدید هشدار‌های بهداشتی در کشور‌های مختلف صادر شد.
این گرمای فزاینده در حالی است که کشور ما با اقلیم خشک و بسیارخشک و با مشکلات عدیده آبی، همچنان در ارائه خدمات برق و آب توانسته است سر خود را بالا نگه دارد. تا همین دوسال پیش، جداول خاموشی خانگی در بهار ارائه می‌شد، اما با کار‌های صورت‌گرفته، اکنون و در گرم‌ترین روز‌های هزاران سال اخیر، خاموشی از پیش اعلام‌شده نداریم. در بحث آب هم به‌رغم تنش‌های آبی گسترده، نهضت آبرسانی به روستا‌ها و شهر‌ها باعث شده است، کمتر از گذشته با قطعی آب مواجه شویم.

نظر شما