شناسهٔ خبر: 61399784 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج یک اقدام موثر برای کاهش تعداد ناهنجاری های بدو تولد

خبرگزاری صدا و سیما

مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج یک اقدام موثر برای تشخیص بیماریهای ژنتیکی و کاهش تعداد ناهنجاری های بدو تولد است .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز سیستان و بلوچستان،️ مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران گفت:  هدف اصلی آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج ، کاهش خطر انتقال بیماری های ارثی از والدین به فرزند است و این اطمینان را به زوج ها می دهد که آنها حامل بیماری نیستند .

ایوب کرد تمینی افزود: تالاسمی یک بیماری خونی است که در آن محل ساخت سلول های خونی در بدن یعنی مغز استخوان دچار مشکل می شوند؛ به‌همین دلیل کم خونی و نقص عملکرد اکسیژن رسانی در بدن از جمله مشکلات پیش روی افراد مبتلا خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور (حالت خفیف) باهم ازدواج کنند به احتمال ۲۵ درصد فرزند آن ها دچار تالاسمی ماژور (حالت شدیدتر) می شود .

 مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران گفت: به منظور جلوگیری از افزایش موارد مبتلا در مرحله نخست بررسی ناقل بودن زوجین برای تالاسمی (یا مبتلا به تالاسمی مینور) امری ضروری است که حتما آزمایشات قبل ازدواج باید انجام بپذیرد.

وی از زوجین که قصد ازدواج دارند خواست :به منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و‌ جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به بیماریهای ژنتیکی (تالاسمی و ...) برای انجام آزمایشات قبل از ازدواج به مرکز مشاوره شهرستان مراجعه‌ و از انجام عقد غیررسمی و بدون انجام آزمایشات خودداری کنند. 

نظر شما