شناسهٔ خبر: 61374490 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاوش معبد «لائودیسه» نهاوند

سرپرست هیات کاوش باستان شناسی لائودیسه نهاوند گفت: هفتمین مرحله کاوش از این اثر و بنای مهم تاریخی به زودی انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

کاوش معبد «لائودیسه» نهاوندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان ؛محسن جانجان با بیان اینکه هفتمین مرحله کاوش از این اثر و بنای مهم تاریخی و با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آغاز خواهد شد به زودی انجام می‌شود افزود: اعتبار مورد نیاز برای کاوش‌های باستانی از این معبد نیز تامین شده است.

او افزود: در سال ۱۳۲۲ کتیبه‌ای در منطقه دوخواهران کشف شد که با ترجمه آن از وجود و دلیل ساخت معبد لائودیسه آگاه شدیم، این کتیبه هم‌اکنون در موزه ملی ایران قرار دارد.

جانجان تصریح کرد: در محله دوخواهران کشف آثاری مانند پایه ستون، سرستون و تمثیل خدایان یونانی همچون زئوس، گمانه‌زنی‌ها را برای وجود این معبد در این منطقه تقویت کرد.

او گفت: در چند سال گذشته چند فصل کاوش در این منطقه انجام و آثار زیادی کشف شد که ثابت کرد بعد از سلوکیان، اشکانیان نیز در نهاوند حضور چشمگیری داشته‌اند و این گوشه‌ای از راز‌های سر به‌مهر این معبد یونانی در شهر تاریخی نهاوند است.

سرپرست هیات کاوش باستان شناسی لائودیسه نهاوند گفت: سال ۱۳۸۴ کاوش‌هایمان را در منطقه دوخواهران به سرپرستی مهدی رهبر آغاز کرده‌ایم و تا امروز شش فصل کاوش باستان‌شناسی برای کشف معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران انجام شده است.

نظر شما