شناسهٔ خبر: 61371309 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

روز گذشته در جنوب شرقی و شرق کشور اتفاق افتاد

هجوم ریزگردها به جان مردم

گروه اجتماعی - الهام روحانی: هجوم توفان گرد و غبار روز گذشته به شرق کشور استان خراسان شمالی و رضوی و سیستان و بلوچستان را درنوردید. شهرهای زابل، مشهد و بجنورد تقریباً به دلیل انباشت ریز گردها به حالت تعطیل درآمدند. علت آلودگی هوای این شهرها، فعال شدن کانون‌های داخلی و خارجی قره قوم در ترکمنستان و وزش باد از جنوب و جنوب غرب استان خشک خراسان جنوبی و وزش بادهای 120 روزه در سیستان بوده است. شاخص کیفیت هوای بجنورد و زابل روز گذشته با عدد 500 در وضعیت قهوه‌ای در خطرناک‌ترین حالت قرارگرفته و شاخص کیفیت هوای مشهد به ۲۳۶ در وضعیت اضطرار برای همه بود. همچنین هوای شهرهای بوشهر، کرمان، اردکان یزد، مریوان و زاهدان روز گذشته در وضعیت قرمز و شاخص آلودگی هوای ایستگاه‌های سنجش این شهرها از عدد 150 بالاتر رفت. وقتی شاخص از عدد 150 عبور می‌کند سلامت همه افراد به خطر می‌افتد. گزارش پیشرو به این موضوع پرداخته است.

صاحب‌خبر -

کاهش شعاع دید
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، دیروز وزش باد و نفوذ توده گردو خاک در بخش‌هایی از استان خراسان رضوی روز گذشته شعاع دید افقی را در مشهد به ۸۰۰ متر کاهش داد. این توده گردو خاک به بسیاری از شهرهای خراسان رضوی نفوذ کرده و شعاع دید افقی در تایباد را به ۵۰۰، َ‌ قوچان به ۶۰۰، سبزوار به ۸۰۰، خواف به هزار، گلمکان به هزار و ۲۰۰ و درگز به هزار و ۴۰۰ متر کاهش داده است. بر اساس داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور، ساعت ۱۱ دیروز شاخص کیفیت هوا در مشهد به ۵۰۰ واحد یعنی حالت «خطرناک برای همه گروه‌ها» رسید. این شرایط سبب لغو حرکت قطار مسافربری مشهد- سرخس و برعکس در نوبت صبح شده است.

نفوذ گردو خاک به خراسان شمالی
دیروز بر دامنه وزش بادهای شمالی در شرق کشور افزوده شد و گردو خاک حاصل از آن به بخش‌هایی از خراسان شمالی نفوذ کرد؛ این شرایط شعاع دید افقی در بسیاری از شهرهای این استان را کاهش داد؛ به‌طور که میزان دید افقی در اسفراین و شیروان به یک‌هزار و ۵۰۰، بجنورد به ۲ هزار و ۵۰۰ و مانه وسملقان و فاروج به سه‌هزار متر کاهش یافت. داده‌های سامانه پایش کیفی هوای کشور نشان می‌دهد که شاخص کیفیت هوا در بجنورد در ساعت ۱۲ دیروز به بالاترین حد ممکن یعنی ۵۰۰ واحد رسیده است. داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی در خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز نشان می‌دهد که باد و گردو خاک برخی مناطق این استان‌ها را درگیر کرده است. (ایرنا)

غلظت ذرات معلق ۷ برابر استاندارد
رضا شکاریان مدیرکل محیط‌زیست خراسان شمالی از قرار گرفتن شاخص آلودگی به مرز ۵۰۰ خبر داد و گفت: وضعیت هوا در این شهر برای همه خطرناک است. وی افزود: مردم تا حد امکان در منزل بمانند و فعالیت‌های غیرضروری را کاهش دهند. آلودگی هوا شهر بجنورد را دیروز تعطیل کرد. رضا اسماعیلی رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد از شدت گرفتن آلودگی هوا خبر داد و گفت: با توجه به افزایش شدت آلایندگی و خطر بیماری‌های تنفسی از شهروندان درخواست می‌شود تا حد امکان از حضور در فضای باز خودداری کنند. از حدود ساعت ۵ صبح روز گذشته گرد و خاک گسترده آسمان شهر مشهد را در برگرفت و در وضعیت ناشی از سامانه ناپایدار شمال غرب استان است که با توجه به خشک‌سالی گسترده امسال توده‌های گرد و خاک جنوب و جنوب غرب خراسان را به مشهد آورده است.

منشأ گردو خاک داخلی است
وی افزود: غلظت ذرات معلق نیز حدود ۲۲۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده که حدود ۷ برابر سطح استاندارد است. منشأ گردو خاک داخلی بوده از جنوب غرب استان وارد شهر شده است تقویت و توسعه فضای سبز در کمربند سبز می‌تواند این شرایط را تعدیل کند؛ اگر با مدیریت منابع آبی گونه‌های گیاهی سازگار باکم آبی را گسترش دهیم در بهبود کیفیت هوا تأثیر بسزایی خواهد داشت.

توفان گرد و غبار در سیستان
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از مراجعه ۲۵۳ نفر از شهروندان سیستانی در پی وقوع توفان روز گذشته به مراکز درمانی خبر داد. مجید محبی به ‌ایرنا گفت: در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان شامل پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز ۲۵۳ نفر از مردم این مناطق راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد هشت نفر اکنون بستری هستند. مشکل تنفسی، قلبی و چشمی از عمده مشکلات مردم در این مدت بوده است. گفتنی است بخش‌های شمالی استان سیستان و بلوچستان به دلیل تأثیرپذیری از پدیده مونسون آسیایی (کم فشار هند) در ماه‌های گرم سال با وزش بادهای نسبتاً شدید ۱۲۰ روزه و طوفان و گرد و خاک روبرو است. خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون و خشک‌سالی در سیستان آب و هوا را گرم و خشک و خشن کرده وزندگی را برای مردم از لحاظ اقتصادی و سلامتی دچار مشکل کرده است.

نظر شما