شناسهٔ خبر: 61366983 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کارگران کاستاریکا علیه خصوصی‌سازی بخش درمان به خیابان‌ها آمدند

جامعه کاستاریکا از سوی دولت حاکم تحت هجمه‌هایی است که علیه استانداردهای زندگی صورت می‌گیرد. در میان تورم افسارگسیخته و همه‌گیری کرونا، کاستاریکایی‌ها با وضعیت بد معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از پایگاه بین الملل چهارم کارگران (ICFI)، روز سه شنبه هزاران کارگر و دانشجوی کاستاریکایی به «راهپیمایی بزرگ» علیه سیاست خصوصی‌سازی صندوق تأمین اجتماعی کاستاریکا که بخش بهداشت عمومی و سیستم بازنشستگی را مدیریت می‌کند، پیوستند. 

این اعتراض در این کشور آمریکای لاتین به دنبال دو اعتصاب کارکنان بهداشت و درمان در هفته‌های گذشته در اعتراض به خصوصی‌سازی خدمات آموزش مدارس و دانشگاه‌ها، انجام شد. 

خیزش کنونی در این کشور ۵ میلیونی آمریکای مرکزی واکنش به بخشی از تعرض به منافع کارگران و بازنشستگان و جوانان درحال تحصیل محسوب می‌شود. 

جامعه کاستاریکا از سوی دولت حاکم تحت هجمه‌هایی است که علیه استانداردهای زندگی و حقوق اجتماعی صورت می‌گیرد. این درحالی است که در میان تورم افسارگسیخته، همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین، کاستاریکایی‌ها با وضعیت بد معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. 

وضعیت رکود اقتصادی در هفته‌های اخیر اعتصاب‌ها و اعتراضات قابل توجهی را سبب شده است؛ اعتراضاتی که توسط کارکنان بخش بهداشت و درمان در آرژانتین، برزیل و سایر کشورهای ضعیف آمریکای لاتین نیز دنبال می‌شود. در حالی که مبارزات عمده در فرانسه علیه کاهش حقوق بازنشستگی و افزایش سن و سابقه به وجود آمده، این بار علیه طرح ریاضت اقتصادی صندوق بین‌امللی پول در کاستاریکا نیز دنبال می‌شود. 

کاستاریکا که اغلب به عنوان الگوی دموکراسی و ثبات توسط آمریکا و رسانه‌های همسو با غرب به تصویر کشیده می‌شد، امروزه یکی از نابرابرترین اقتصادهای جهان محسوب می‌شود و هیات حاکم این کشور نیز به شدت در حال تشدید سیاست‌های ضد بهداشت و آموزش رایگان هستند.

نظر شما