شناسهٔ خبر: 6135033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سي ان ان: مذاکره کنندگان درباره توافق هسته اي خوشبين هستند

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/04/12
00:52:48.08
سی ان ان تاکید کرد مذاکره کنندگان درباره توافق هسته ای خوشبین هستند.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مذاکره کنندگان هسته ای ایران در وین همچنان درباره حصول توافق نهایی تا هفتم ژوئیه خوشبین هستند. آنها به طور فشرده مذاکرات را ادامه می دهند تا به توافق برسند. هم وزیر خارجه چین و هم نماینده روسیه می گویند مطمئن هستند که توافق حاصل می شود. در عین حال پنج شنبه یوکیا آمانو مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران در تهران دیدار و گفتگو کرد. قرار است آژانس به زودی بیانیه ای صادر کند.
آتیکا شوبرت خبرنگار سی ان ان در وین در گزارشی درباره مذاکرات گفت مذاکره کنندگان احساس می کنند هم اکنون توافقی وجود دارد که نهایی شود اما مسئله این است که این اتفاق چه زمانی خواهد افتاد. و ما دیدیم که مدت مذاکرات دوباره تمدید شد. به نظر می رسد همزمان اتفاقات مثبتی هم می افتد از جمله اینکه یوکیا آمانو مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی دیروز در ایران بود و با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار و گفتگو کرد. این اتفاق کلیدی و مهم است زیرا آژانس نقشی کلیدی در نظارت بر هر گونه توافقی دارد و بازرسان این نهاد باید اجرای این توافقنامه را در ایران راستی آزمایی کنند. البته ما هنوز مطمئن نیستیم آیا آمانو بیانیه ای صادر می کند اما روشن است که او همچنان بخش مهمی از مذاکرات است. در هر حال مذاکرات ادامه دارد و ضرب الاجل هفتم ژوئیه نیز ضرب الاجلی مهم است و به ویژه این ضرب الاجل برای آمریکا اهمیت زیادی دارد زیرا هر گونه توافقی که از مذاکرات بیرون بیاید باید در کنگره آمریکا تصویب شود. در صورتی که در این مهلت توافق حاصل شود، کنگره باید در مدت سی روز نظر خود را اعلام کند. البته اگر لازم باشد ممکن است مهلت مذاکرات تمدید شود.
مجری گفت فقط کنگره آمریکا نیست که باید این توافق را تایید کند بلکه در ایران نیز باید مجلس به آن رای دهد و تندروها با برخی از جنبه های این توافق مخالفند.
شوبرت گفت در این توافق دو مسئله اساسی وجود دارد. اول اینکه تحریمها علیه ایران چه زمانی و چگونه برداشته خواهد شد که اهمیت حیاتی برای ایران دارد. از طرف دیگر آمریکا و شرکایش نیز می خواهند بدانند چگونه این توافق در ایران اجرا می شود و آژانس کی و چگونه می تواند به سایتهای هسته ای ایران دسترسی داشته باشد و اینکه آیا بازرسان آژانس می توانند به دانشمندان ایران برای مصاحبه دسترسی داشته باشند تا بتوانند راستی آزمایی کنند که ایران به تعهدات خود عمل می کند.
00:55:52.16

نظر شما