شناسهٔ خبر: 61343063 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کابوس تل‌آویو از ویدئوی حزب‌الله

روزنامه جوان

تشدید اوضاع امنیتی در سرزمین‌های اشغالی در پی اعتراضات و تمرد نیرو‌های ارتش، در جبهه لبنان هم تأثیر خود را گذاشته و ترس از حمله احتمالی حزب‌الله، به کابوس مرگباری برای مقامات تل‌آویو تبدیل شده است و این مسئله را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت خود می‌دانند. این نگرانی‌ها با پیام ویدئویی شبیه‌سازی حمله نیرو‌های مقاومت به یکی از سایت‌های اسرائیل، افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

 

به‌رغم اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیررژیم صهیونیستی برای حفظ ظاهر مدعی است که در صورت درگیری با حزب‌الله می‌توانند امنیت سرزمین‌های اشغالی را تأمین کنند، مقامات امنیتی اسرائیل نگاه واقع‌بینانه‌ای به این قضیه دارند و هر روز هشدار صادر می‌کنند. حزب‌الله که هر روز نسبت به ماجراجویی‌های ارتش صهیونیستی در جنوب لبنان هشدار می‌دهد تا کار احمقانه انجام ندهد، این بار ویدئویی را به مناسبت سالگرد جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶، منتشر کرد تا نشان دهد که برای هرگونه سناریویی آماده است. به گزارش شبکه المیادین، در این ویدئو که با عنوان «لاغالب لکم» (کسی بر شما غلبه نخواهد کرد) منتشر شد، مراحل هجوم به یک سایت اشغالگران و کنترل کامل آن توسط رزمندگان مقاومت و برافراشتن پرچم حزب‌الله تا تخریب و نابودی کامل این سایت و تبدیل آن به آوار بر سر اشغالگران و پایان دادن به موجودیت آن، شبیه‌سازی شده است. رسانه‌های صهیونیستی در واکنش به پیام ویدئویی حزب‌الله تأکید کردند که حزب‌الله ۱۵ گردان در چندین تیپ دارد، از جمله ۸ هزار رزمنده از یگان نخبه در نیروی رضوان که از سوریه بازگشته‌اند و تجربیات عملیاتی غنی خود را به مرز با اسرائیل آورده‌اند و علاوه بر این، این حزب پیشرفت بسیار چشمگیر در یگان پهپاد و هواپیما‌های بدون سرنشین و قابلیت‌های پدافند هوایی و سامانه‌های ضد تانک دارد. چند روز پیش، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله طی سخنرانی خود به مناسبت هفدهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه تأیید کرد که پیروزی در جنگ تموز، معادله بازدارندگی را ایجاد کرد که تا به امروز ادامه دارد و در مقابل برای دشمن، فرسایش بازدارندگی را به همراه داشت.
افزایش قدرت نظامی حزب‌الله، مقامات اسرائیلی را وادار به اعتراف کرده است. یک سرتیپ از نیرو‌های ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که انصراف نیرو‌های ذخیره ارتش از خدمت به دلیل رویکرد سیاسی‌شان به قدرت بازدارندگی ارتش ضربه زده و امنیت رژیم صهیونیستی را به خطر انداخته است. به گزارش روزنامه معاریو، امیر آویوی روز دو شنبه با اشاره به نگرانی‌های حاکم بر ارتش رژیم صهیونیستی در پی تحولات اخیر با حزب‌الله گفت: «این تحولات در نهایت قدرت بازدارندگی ما را تضعیف می‌کند. بخشی از آنچه در مرز‌های لبنان شاهد هستیم، به این موضوع مرتبط بود.» از سوی دیگر، نیر بن آرتسی، خاخام صهیونیست از مقامات این رژیم خواست به امنیت اراضی اشغالی به خاطر حمله احتمالی حزب‌الله توجه داشته باشند. به گزارش المیادین، نیر بن آرتسی گفت: «تظاهرات را پایان دهید و به امنیت توجه کنید. حزب‌الله هزاران موشک دارد که می‌تواند تل‌آویو و اطراف آن را هدف قرار دهد. تنها کافی است حزب‌الله یا حماس یا جهاد از لبنان یا جنین یا الخلیل و نابلس و ایران دکمه شروع جنگ را بزنند. همه آن‌ها منتظر هستند. بخشی از اراضی فلسطین اشغالی ۱۹۴۸ منتظر این لحظه هستند تا جنگ «یوم‌الغفران» اتفاق بیفتد.» در روز‌های اخیر مقامات امنیتی اسرائیل برای اینکه بتوانند بدنه ارتش را یکدست کرده و از شکاف در آن جلوگیری کنند، هشدار داده‌اند که اگر ارتش ضعیف شود، حزب‌الله می‌تواند از این فرصت برای حمله به سرزمین‌های اشغالی استفاده کند. نهاد‌های امنیتی اسرائیل تخمین می‌زنند که وضعیت بازدارندگی نسبت به حزب‌الله به‌شدت فرسوده شده و با توجه به تسلط حزب‌الله به محیط‌های داخلی و خارجی دشمن، ممکن است منجر به وقوع جنگی گسترده در جبهه شمالی شود.
جنگ در داخل
همزمان با نگرانی از حملات احتمالی حزب‌الله از نوار شمالی، جبهه داخل اسرائیل هم تعریف چندانی ندارد. امروز (سه‌شنبه) قرار است بزرگ‌ترین اعتراضات علیه کابینه نتانیاهو برگزار شود و مخالفان قصد دارند با اعتصاب‌های سراسری، اسرائیل را فلج کنند. مخالفان گفته‌اند تا زمان لغو لایحه اصلاح سیستم قضایی دست از اعتراضات نخواهند کشید. در کنار اعتراضات، تمرد نیرو‌های ارتش هم کار را برای تندرو‌ها دشوار کرده است. روزنامه هاآرتص روز دو شنبه گزارش داد: «سرمایه اصلی تظاهرات، که تأثیر آن بیشتر از حضور مردم در خیابان‌ها است، سازمان‌های ذخیره ارتش به رهبری خلبانان هستند که طی ماه مارس اعتراضات را رهبری کرده و نتانیاهو را مجبور به متوقف کردن روند تصویب لایحه اصلاحات قضایی و لغو تصمیمش برای برکناری یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل کردند.» طبق این گزارش، هوشیاری این خلبانان و صدور بیانیه‌های دسته‌جمعی توسط آن‌ها و تهدید به توقف خدمت طی هفته‌های گذشته نتانیاهو را به شدت نگران کرده است. نتانیاهو درباره اعتراض نیرو‌های ذخیره ارتش به طرح اصلاح ساختار قضایی این رژیم گفت: «تحریک به امتناع از خدمت در ارتش و خود امتناع، مغایر با دموکراسی و قانون است.»
موج نافرمانی در ارتش و اعتراضات خیابانی، به قدری نگران‌کننده است که مقامات ارشد اسرائیل از وقوع جنگ داخلی و فروپاشی از درون سخن می‌گویند.

نظر شما