شناسهٔ خبر: 61335815 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار فلزات، طلا و ارز

ترس به جان بازار سکه افتاد/ دلار همچنان در مدار نزول

قیمت دلار وارد مدار نزولی شده و برای همین خریداران طلا و سکه هر معامله‌ای را در بازار متوقف کرده‌اند. آنها گوش به زنگ قیمت دلارند تا بدانند که چه زمان باید وارد بازار شوند و یا از آن خارج شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز ۲۶ تیر ۱۴۰۲ به ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمتی معادل قیمت دیروز. همزمان با روند کاهشی قیمت دلار، بازار طلا و سکه هم دچار نوسان است اما این نوسانات بسیار محدود است.

قیمت طلا به گرمی دو میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه امامی ۲۷ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بود و نسبت به روز گذشته افزایش زیر ۱۰۰ هزار تومان داشت.

قیمت سکه بهار آزادی بدون هیچ تغییری ثابت ماند و به قیمت ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت نیم سکه و ربع سکه هم تنها ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و اولی با نرخ ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و دومی با قیمت ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. اگرچه قیمت سکه کمی افزایشی بود، اما نتوانست کانال ۱۵ و ۱۰ میلیونی نیم و ربع سکه را پس بگیرد.

اما حال و هوای بازار طلا و سکه چگونه است؟ پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که احتمال ریزش بیشتر قیمت دلار وجود دارد. به گفته معامله‌گران اگر دلار چند روز زیر قیمت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شود و دلار نتواند خود را از این مرز بالا بکشد، احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار وجود دارد و در نتیجه قیمت طلا و سکه هم کاهشی خواهد شد.

همین پیش بینی و انتظار برای کاهش قیمت دلار سبب شده که معامله‌گران چندان تمایلی برای ورود به بازار نداشته باشند و حتی ترس به جان معامله‌گران طلا و سکه بیفتد. به دلیل نزدیکی به ماه محرم، خرید مصرفی طلا به حداقل رسیده و سرمایه‌گذاران هم فعلا زمان را برای ورود یا خروج از بازار مناسب نمی‌دانند.

فروشندگان امیدوارند که قیمت دلار به کانال‌های بالا برگردد و ارزش دارایی آنها بیشتر شود. خریداران هم منتظرند که قیمت دلار چند پله سقوط کند و آنها بتوانند طلا و سکه را در کانال‌های پایین‌تر بخرند. اما در مجموع می‌توان گفت اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار نیست و همه در انتظار تعیین تکلیف قیمت دلار هستند.

پیش بینی قیمت دلار

پیش از این کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که قیمت دلار تا پایان تابستان سال جاری در همین محدوده می‌ماند. تا پیش از این، کارشناسان محدوده نوسان قیمت دلار را ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان می‌دانستند اما معتقدند فعلا دلار یک پله پایین آمده و احتمالا این ارز خارجی در محدوده ۵۰ تا ۴۸ هزار تومان در نوسان خواهد بود.

برخی دیگر هم معتقدند که این کاهش کنونی نتیجه دخالت بازارساز در بازار است و دولت فعلا تمام تلاشش را به کار برده تا قیمت دلار را زیر کانال ۵۰ هزار تومان نگه دارد چون کار کنترل قیمت ارز در نیمه دوم سال برای دولت دشوار است پس از حالا برای کنترل قیمت دلار زیر محدوده ۵۰ هزار تومان برنامه دارد.

معامله‌گران بازار ارز در دو روز گذشته علاوه بر قیمت دلار به قیمت سایر ارزها مانند درهم و یا قیمت دلار در بازارهای همسایه هم نیم نگاهی دارند. اگر قیمت دلار در بازار هرات افزایشی شود، سیگنال مشابهی به بازار فردوسی می‌دهد و قیمت‌ها روند افزایشی پیدا می‌کند. اما اگر قیمت دلار هرات کاهشی باشد، سیگنال کاهش بیشتر قیمت دلار به بازار می‌رسد.

قیمت دلار هرات در معمالات ابتدای امروز حدود ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان بود اما معاملات فردایی حدود ۵۰ تومان از امروز کمتر است و حدود ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان پیش بینی شده است. حالا معامله‌گران منتظر تعیین قیمت دلار هرات و درهم هستند تا روند معاملات دلار در روز آتی و جهت انتظارات بازار مشخص شود.

نظر شما