شناسهٔ خبر: 61316935 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

واللا: نتانیاهو بیمار است و حتی معاون ندارد

پایگاه خبری «واللا» در گزارشی به تبعات بیماری «بنیامین نتانیاهو» اشاره و تاکید کرد که او حتی معاونی برای خود انتخاب نکرده تا در صورت غیبتش، فعالیت‌های کابینه را انجام دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از وخامت حال جسمی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و انتقالش به بیمارستان، پایگاه خبری «واللا» در گزارشی به نتایج غیبت نتانیاهو در جلسات و جانشین او در صورتی که قادر به انجام وظایفش نباشد، پرداخت.

طبق گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عربی۲۱»، واللا در مقدمه گزارشش نوشت: بستری شدن روز گذشته نتانیاهو در بیمارستان پس از غش کردن در خانه‌ قیساریه، این سوال را ایجاد می‌کند که در صورت ناتوانی وی از ادامه فعالیت در سِمَت نخست‌وزیری، روند کار کابینه تل‌آویو چگونه خواهد بود؟

این پایگاه صهیونیستی افزود: اصولاً در اسرائیل سِمَتی به عنوان «سرپرست نخست‌وزیری» وجود دارد که نقطه مقابل «معاون نخست‌وزیر» است؛ این جایگاه دوم معنای حقوقی دارد و مقرر شده هر کسی که این عنوان را یدک می‌کِشد در صورت بیماری، غیبت از کشور یا فوت جای نخست‌وزیر را پر کند.

در ادامه گزارش واللا می‌خوانیم: با این حال، طبق قانون کناره‌گیری به دلیل پزشکی که در ماه مارس گذشته توسط کنست تصویب شد، «تنها نخست وزیر می‌تواند کناره‌گیری خود را به دلایل پزشکی اعلام کند؛ و اگر خودش نتواند کناره‌گیری‌اش را اعلام کند، لازم خواهد شد تا در کابینه دولت و کنست رأی‌ گرفته شود. کنار رفتن هر نخست‌وزیری به اکثریت سه چهارم وزرای کابینه و رای دو سوم اعضای کمیته کنست نیاز دارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نتانیاهو در حال حاضر طی سال‌های اخیر معاونی برای خود تعیین نکرده است و بنابراین در صورت ممانعت پزشکی از انجام وظایف وی، هیچ پاسخ فوری به لحاظ قانونی برای جانشین او وجود ندارد.

در ادامه تحلیل واللا می‌خوانیم که بر اساس قانون اساسی رژیم اشغالگر، «در صورتی که نخست‌وزیر نتواند به طور موقت نقش خود را ایفا کند و هیچ یک از وزرا عنوان سرپرست نخست وزیری را نداشته باشند، دولت باید تشکیل جلسه داده و از میان وزرا یک سرپرست را انتخاب کند».

واللا به احتمالات جانشینی و راه‌های دیگر کناره‌گیری اشاره کرده و نوشت: با این حال، نخست وزیر این اختیار را دارد که قبل از رفتن، کناره‌گیری موقت خود را برای مدت محدودی اعلام کند و معاون موقت انتخابی خود را هم به دولت اطلاع دهد. این همان کاری است که او در ماه ژانویه گذشته انجام داد، زمانی که تحت معاینات پزشکی قرار گرفت و به طور موقت کناره‌گیری خود از کار را اعلام کرد؛ در آن زمان «آریه درعی»، وزیر سابق، به انجام وظایف او ادامه داد.

بعدازظهر روز گذشته، پانزدهم جولای بود که رسانه‌های عبری اعلام کردند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حالش وخیم شده به دلیل غش و احساس درد قفسه سینه، به بیمارستان شیبا در منطقه تل هاشومر منتقل شده است.

در حالی که پایگاه خبری واللا گزارش‌های تکمیلی این خبر را تایید کرده و نوشته بود که نتانیاهو امروز هم تحت آزمایش‌های دیگری از جمله آزمایش قلب قرار گرفته است، نتانیاهو شب گذشته با انتشار ویدئویی از داخل بیمارستان گفته بود: من با همسرم در دریا زیر آفتاب و بدون کلاه و بدون آب وقت گذراندم؛ این ایده خوبی نبود.

شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی «کان» هم در گزارشی در این باره اعلام کرده بود: این معاینه نشان داد که نخست‌وزیر از کم‌آبی رنج می‌برد، اما بیمارستان شیبا تأیید کرد که وضعیت او خوب است. پزشکان توصیه کرده‌اند که «نتانیاهو همچنان تحت معاینات روتین اضافی قرار گیرد».

باوجود وخامت حال نتانیاهو، شب گذشته شهرک‌نشینان صهیونیست برای بیست و هشتمین هفته متوالی علیه طرح اصلاحات قضایی به خیابان آمدند. پایگاه خبری واللا در این باره گزارش داده بود که حدود ۱۹۰هزار تظاهرکننده در خیابان کاپلان تل‌آویو و ۲۰۰هزار نفر در شهر‌ک‌های اشغالی دیگر در تظاهرات علیه طرح کابینه نتانیاهو شرکت کردند.

امروز رسانه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه «هاآرتص» در گزارش‌هایی به برنامه‌های شهرک‌نشینان در هفته آینده اشاره کرده و تاکید کردند که با افزایش فشارها بر کابینه تل‌آویو، وضعیت از «اختلال»  به «فلج» در سرزمین‌های اشغالی منتقل می‌شود.

پایان پیام/.

نظر شما