شناسهٔ خبر: 61304927 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ورود ۱۴۶۰ اتوبوس به پایتخت تا پایان امسال/ سه کابینه‌های ترکیه‌ای در راه خیابان‌های تهران

تهران - ایرنا- رئیس شورای اسلامی شهر تهران از افزایش مشوق های بافت فرسوده سخن گفت و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز از قرارداد تامین یک هزار و ۴۶۰ اتوبوس تا پایان امسال و همچنین تلاش برای انعقاد قرارداد ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابینه از کشور ترکیه، خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مهدی چمران‌ روز یکشنبه در حاشیه یکصد و شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرحی در خصوص بافت فرسوده شهری به شورا آمد که بررسی های زیادی روی آن انجام شد و برای تشویق بیشتر در این زمینه، تغییراتی ایجاد خواهد شد؛ به طوریکه در گذشته وقتی ۱۵۰ متر تجمیع می شد مالکان ۸۰ درصد جایزه دریافت می‌کردند که به ۱۲۰ متر تقلیل پیدا کرد و اختصاص ۱۰۰ درصد تخفیف به تجمیع واحدهای ۲۰۰ متری نیز به ۱۵۰ متر رسید تا تعداد بیشتری از واحدها با هم تجمیع شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در برخی شهرها سطح کافی برای ساخت و ساز وجود دارد اما ساخت و ساز صورت نگرفته است؛ در تهران نیز در برخی خیابان‌ها ساختمان‌هایی با وضعیت نامناسبی داریم که مایه آبروریزی است و باید نوسازی شود لذا در زمین‌های جدید که تاسیسات نیاز دارد، نباید ساخت و ساز شود بلکه باید بافت فرسوده را نوسازی کرد.

وی افزود: متاسفانه هنوز تجمیع به فرهنگ تبدیل نشده و باید تلاش کنیم که تجمیع افزایش پیدا کند.‌

چمران ادامه داد: روز گذشته جلساتی را با کارگروه پژوهش برگزار کردیم و بزودی هم با رئیس کل ثبت اسناد و املاک جلسه داریم تا صدور سند در بافت فرسوده تسریع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: انتصابات یک ساله است که خود جای بحث دارد و حکمی که در حال حاضر صادر شده قرار بوده که یک ساله نباشد و تا پایان دوره باشد.

وی افزود: شورا دخالتی در انتصابات ندارد و هریک از اعضا نظری دارند، بنابراین از کل شورا نظرخواهی نشده است.

چمران با بیان اینکه شهردار در هیات دولت حضور دارد و تغییر جایگاهی انجام نمی‌شود.
گفت: با توجه به تشکیل قرارگاه اجتماعی، آقای زاکانی توضیحاتی به رییس جمهور دادند و قرار شد مشورت بیشتری بدهد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای جلسه امروز سخنان مهدی چمران را شنیدند و تذکرات ورود کردند.

توضیحات معاون شهردار درباره احداث ساختمان ۲۸ طبقه در نزدیکی فرودگاه مهرآباد

حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در حاشیه جلسه شورای شهر تهران، گفت: دستور جلسه امروز شورای شهر در مورد مشوق‌ها و تخفیف‌های بافت فرسوده بوده است.

وی افزود: تهران چهار هزار و ۵۰۰ هکتار بافت مصوب فرسوده دارد که ۴۸ درصد بازسازی و نوسازی شده و هنوز ۵۲ درصد از بافت فرسوده نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

صارمی گفت: شورای شهر معتقد بود مشوق‌های بافت فرسوده کم است و بر همین اساس واحدهای تجمیعی بالای ۱۰۰ متر از ۱۰۰ درصد تخفیف و واحدهای تجمیعی تا ۱۰۰ متر ۸۰ درصد تخفیف و مابقی اماکن غیر تجمیعی در بافت فرسوده تا ۵۰ درصد تخفیف برای صدور پروانه ساختمانی بهره مند می‌شوند.

صارمی درباره انتشار خبری مبنی بر ساخت ساختمان ۲۸ طبقه در حریم فرودگاه مهرآباد، گفت: مسبوق به سابقه نبوده که یک پیمانکار ۹۶ واحد را تجمیع کند که سازنده این ساختمان درخواست ساخت ساختمان ۲۸ طبقه داده اما بطور قطع با این تعداد طبقات موافقت نمی‌شود.

وی تأکید کرد: در همه صدور پروانه‌ها محدودیت‌های کریدور هوایی اعمال می شود.

معاون شهردار تهران گفت: افرادی که بتوانند در بافت فرسوده بطور گسترده تجمیع کنند حتما از سوی شهرداری حمایت می‌شوند اما ساخت ساختمان ۲۸ طبقه تنها یک پیشنهاد از سوی سازنده بوده که نه در کمیسیون ماده ۵ و نه کارشناسان آن را تایید نکردند.

وی افزود: تا کنون بیش از ۶۰۰ مورد تجمیع بالای ۲۰۰ متر داشتیم که حتما برای افزایش تجمیع به آنها مشوق می‌دهیم.

۶۰ هزار میلیارد بودجه برای تکمیل خطوط مترو/ قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس منعقد شده است 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود گزارشی از معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دریافت کردند.

جلال بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این گزارش اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل و ترافیک را اعلام کرد و گفت: برنامه ها بر اساس چشم انداز شهرداری انجام شده و مبالغ مورد نیاز برای اجرای طرح ها نیز در گزارشات لحاظ شده است.

بهرامی افزود: مبلغ ابلاغی امسال نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده و سرفصل های آن کاملاً مشخص است و تا امروز ۱۱۶ هزار میلیارد تومان کار تعریف شده و این عددی نیست که صرفاً شهرداری باید آن را بپردازد.

وی اظهار داشت: ۶۲۷ هزار میلیارد تومان برای طرح ها نیاز است و ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از ۱۱۶ هزار میلیارد تومان به تاکسیرانی برمی گردد.

وی با بیان اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد این عدد از محل غیرنقد است، گفت: هشت هزار میلیارد تومان از قرارداد اتوبوس ها نیز غیر نقد است و نزدیک به همین عدد نیز از سوی بانک ها پیگیری می شود و بخشی نیز به صورت نقد است.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: برای انجام تعهدات در مترو به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان و در بخش اتوبوس به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان کار تعریف شده و اعتبار امسال بخش مترو، چهار هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان است.

بهرامی تاکید کرد: در برنامه چشم انداز، این عدد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است اما برای تکمیل خطوط مترو به ۶۱ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

وی افزود: در برنامه چشم انداز امسال احداث ۱۳ ایستگاه، بازسازی ۲۱۱ واگن، چهار هزار دستگاه ون، پنج هزار دستگاه تاکسی و هشت هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را پیش بینی کرده ایم.

بهرامی همچنین از پیش پرداخت ۵۰۰ دستگاه به شرکت اسنا خبر داد و گفت: هزار میلیارد تومان پول نقد پرداخت شده و سه برابر آن ملک در اختیار قرار داده شده است.

وی افزود: به جز این، هزار دستگاه نیز به قرارداد قطعی رسیده و ابلاغ شده و ۵۰۰ دستگاه نیز به قرارداد قطعی رسیده است.

به گفته وی، با احتساب هزار دستگاهی که ماه قبل قرارداد بسته بودیم، در مجموع تعداد اتوبوس هایی که قرارداد آن منعقد شده به سه هزار دستگاه می رسد.

بهرامی با اعلام اینکه ما هر هفته یکبار با وزیر صمت جلسه برگزار کرده ایم، یادآور شد: پیگیری ها برای تأمین اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی و خارجی انجام می شود. وزیر با جدیت پای کار است و با برنامه ریزی و روی باز موارد را پیگیری می کند و گفته که ۹ هزار میلیارد تومان تنها برای پایتخت اختصاص خواهد یافت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه‌داد: باید تا پایان سال هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده شود و قراردادها را بدون واسطه و دلال با شرکت های اتوبوس سازی منعقد کرده ایم.

به گفته وی، هفته آینده به ترکیه سفر خواهیم کرد تا قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابینه را منعقد کنیم و مابقی قراردادها در نیمه دوم امسال منعقد خواهد شد.

بهرامی گفت: اگر بانک مرکزی برای گشایش ارزی کمک کند، هزار و ۴۶۰ دستگاه را تا پایان سال تأمین خواهیم کرد و همچنین ۵۰۰ دستگاه دو کابینه و ۵۰۰ دستگاه نیز بازسازی و به ناوگان اضافه خواهد شد.

اقدام مثبت راهور در منع ورود موتورسوران به تونل ها 

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از پلیس راهور برای ممانعت از ورود ‌موتورسیکلت سواران به تونل های شهری برای حفظ جان راکبان تشکر کرد.

وی با بیان اینکه سالها است که موتورسیکلت‌ها از تونل ها و بزرگراه های اصلی شهر تردد می کنند که موجب مشکلاتی برای راکبان می شود، از پلیس راهور که به طور جدی از ورود و تردد موتورسیکلت‌ها به داخل تونل های شهری ممانعت می‌کنند، تشکر کرد.

پیرهادی در تذکر دیگری با بیان اینکه قرار بود وضعیت اماکن ورزشی تعیین تکلیف شود، اما هنوز این موضوع مشخص نشده است، گفت: تقاضا داریم که زودتر وضعیت اماکن ورزشی مشخص شود.

وی در تذکر دیگری با اشاره به وضعیت رفت و روب در شهر تهران با توجه به گرمای هوا، گفت: با توجه به شرایط امروز باید شهرداری تهران نسبت به رفت و روب و شستشو مخازن اقدام سریع تری را انجام دهد.

وی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا وضعیت تعدادی از درختان مناسب نیست و شهرداری مناطق باید پیگیری کنند و آب را به درختان برسانند تا بی آبی موجب خشکی برخی درختان نشود.  

وی گفت: این‌ موضوع و آبرسانی به طور ویژه در بوستان های جنگلی از جمله چیتگر و سرخه حصار باید انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین افزود: طرح جایگزینی درختان سبز با درختان خشک را به شهرداری تهران ارایه دادیم که در زمستان سال گذشته درختان خشک را خارج و درخت سبز بگذاریم تا مشخص شود که درختان خشک در چه تاریخی اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه باید درختان سبز جایگزین درختان خشک شوند، اظهار داشت: باید همه درختان خشک را حذف کنیم.

ضرورت جابجایی سکوی میانی تخلیه زباله دارآباد 

 زهرا شمس‌ احسان دیگر عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشن ۱۰ کیلومتری نکوداشت روز عید غدیر، اظهار داشت: قطعا این اقدام‌ بسیار ارزشمند و بی نظیر در ابعاد مختلف قابل تقدیر است.  

شمس‌احسان در ادامه با اشاره به ضرورت جابجایی سکوی میانی تخلیه زباله دارآباد، اظهار داشت: در مکان‌یابی ایستگاه‌های میانی برای جمع‌آوری پسماند، رعایت پیوست‌ها و ملاحظات محیط زیستی، اجتماعی، ترافیکی، شهرسازی، زمین‌شناختی، زیباشناختی و بهداشتی از قبیل تصفیه‌سازی و بی‌خطرسازی شیرابه حاصل از پسماندهای خانگی بسیار کلیدی است.  

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: به طور کلی مکان و موقعیت ایستگاه نباید مورد اعتراض شهروندان قرار گیرد و علاوه بر آن، قابلیت دسترسی مطلوب ماشین‌آلات نسبتاً سنگین برای جمع‌آوری و انتقال نهایی پسماند فراهم باشد.  

وی با بیان اینکه سکوی میانی تخلیه زباله دارآباد واقع در منطقه ۱ شهر تهران در سال‌هایی طراحی و تجهیز شده که محدوده مجاور آن خالی از سکونت بوده است، اظهار کرد: با گسترش ساخت و ساز، این ایستگاه به نوعی در وسط بافت مسکونی قرار گرفته و مشکلاتی برای آن ایجاد شده است.

شمس‌احسان اظهار داشت: با عنایت به وصول شکایات متعدد شهروندان این محدوده در ارتباط با نوع فعالیت این ایستگاه از لحاظ آلودگی هوا، بوی ناخوشایند و آلودگی صوتی (به ویژ در شب)، چالش عدم رعایت مسافت لازم تا حریم منطقه مسکونی مضاعف می‌کند.  

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: در راستای پاسخگویی به مطالبات شهروندان ضرورت دارد که زمین‌های مناسب‌تری که چالش‌های محیطی و اجتماعی کمتری برای شهروندان ایجاد می‌کنند، به عنوان مکان جایگزین انتخاب شود.  

شمس‌احسان افزود: در مورد دیگر برای مثال ایستگاه میانی جمع آوری پسماند ضلع غربی دریاچه شهدای خلیج فارس که در مجاورت میدان میوه و تره بار و باغ سمن هاست و همینطور ورودی اصلی غربی دریاچه محسوب می‌شود، ایجاد منظره نامناسب، بوی نامطبوع و آلودگی بسیار کرده است.  

 وی گفت: با توجه به موارد فوق الذکر و جلوگیری از ادامه روند حاضر؛ از مدیریت شهری تهران انتظار دارم برای ارتقای منفعت عمومی شهروندان، از طریق کار کارشناسی نقاط جایگزین را مورد بررسی قرار دهد و ملاحظات محیط زیستی به ویژه توان اکولوژیکی منطقه و حفظ سلامت شهروندان را در اولویت قرار دهد و گزارش نهایی را در صحن شورا ارائه کند.  

اموال شهرداری در پارکینگ منطقه ۱۵

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به رها شدن خودروها در پارکینگ خاوران شهرک رضویه در منطقه ۱۵ تهران،گفت: خودروهای سبک و نیمه سنگین از اموال شهرداری تهران باعث هدررفت سرمایه شهرداری تهران و نازیبا شدن محله شده است.

وی افزود: شاهد سرقت میلیاردها تومان از اموال شهرداری هستیم، در این پارکینگ نگهبانی نیست و کنترلی برای ورود و خروج افراد وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس گزارش ها در سالهای گذشته این خودروها در شب بارگیری و خارج شده که نیازمند بررسی دستگاه‌های نظارتی است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، عدم نصب دوربین و نبود نگهبان وسایل این پارکینگ ممکن است مورد تعرض قرار گیرد.

کاشانی به معاونت مالی شهرداری تهران تذکر داد و گفت: شهرداری تهران ظرف سه ماه لایحه ای را برای به روز رساندن اموال زاید و برگزاری مزایده و فروش به شورای شهر ارایه کند.

 جمع‌آوری دستفروشان محوطه تئاتر شهر 

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به ساماندهی محوطه چهاراه ولیعصر (عج)، اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوع ساماندهی چهارراه ولیعصر خواسته تمام اعضای شورای اسلامی شهر تهران و با وجود سختی هایی که وجود داشت، با همکاری شهرداری منطقه ۶ و ۱۱ و شرکت های ساماندهی مشاغل و شهربان و حریم بان، هفته گذشته جمع آوری دست فروشان کاملاً انجام شد که به دنبال آن موجی از رضایت‌های مردمی و هنرمندان ایجاد شد.

نادعلی با بیان اینکه باید شرایط مناسبی برای امرار معاش دست فروشان فراهم کرد، یادآور شد: این هم باید در نظر بگیریم که اگر کسی بخواهد دست فروشی کند؛ زمین به اندازه کافی برای جایگزینی نداریم و نباید حقوق عمومی را نیز زیر پا گذاشت.

شورا و شهرداری با کسی عقد اخوت نبسته است 

احمد صادقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: چاپ عوارض نظارت فنی سیستمی شده و بارکد اصالت سنجی در فیش ها نقش بسته و عوارض توسط سامانه ثبت می شود که کار بسیار بزرگی است.

وی افزود: با توجه به اینکه درج بارکد وجود دارد دیگر نیازی به امضای طلایی نیست و باید جای امضا روی فیش ها حذف شود؛ تمام نظارت فنی هم محاسبه و هم بارکد اصالت سیستمی شده که نقطه عطفی در هوشمندسازی و شفافیت است و جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به مصوبه ایجاد درگاه واحد و فرصت سه ماهه شهرداری برای ایجاد درگاه، گفت: ۱۴ ماه از این فرصت گذشته و شهرداری هنوز اقدامی انجام نداده و تنها اتصال به درگاه صورت گرفته و خدمتی ارائه نمی شود.

وی گفت: این در حالی است که قرار بود تا پایان خرداد ماه ۳۳ خدمت در درگاه ارائه شود؛ از سویی پایان کار که بخش عمده ای از آن سیستمی شده قرار بود غیرحضوری شود که انجام نشده است.

صادقی افزود: هنوز انتخاب رئیس ستاد راهبری محلات انجام نشده و هنوز کارایی آن مشخص نشده و درخواست دارم که هرچه سریعتر این انتخاب و تعیین تکلیف شود.

صادقی با بیان اینکه به ندرت دیده می شود که تخلفاتی در منطقه اتفاق افتاده و نمی توان گفت شهردار آن منطقه بی اطلاع بوده است، گفت: برخی جابجایی های مدیریتی به دلیل کم کاری و ترک فعل بوده است. باید نشان دهیم که شورا و شهرداری با کسانی که فعل آنها تخلف بوده و یا ترک فعل کرده اند، عقد اخوت نبسته است.

قرارداد مشخصی برای صحت سنجی به شورا ارائه نشد/ وضعیت حمل و نقل شهر تهران مورد انتقاد شورایی‌ها

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از دریافت گزارش معاون شهردار به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

نرجس سلیمانی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران از وضعیت جابجایی مدیران در شهر تهران گلایه کرد و گفت: مدیری که هشت ماه بیشتر ماندگاری ندارد عملاً نمی تواند کاری انجام دهد.

وی افزود: سه دستگاه اتوبوس سه کابین در پارکینگ شرکت اتوبوسرانی خاک می خورد، در حالیکه این اتوبوس ها از سرمایه های شهر هستند.

سلیمانی با بیان اینکه تاکنون هیچ قرارداد مشخصی برای صحت سنجی به شورا ارائه نشده و تا زمانیکه قراردادها را به شورا ارائه نکنند، نمی توانیم گزارش نظارتی ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه در قرارداد با عقاب افشان پس از ۹ ماه هنوز یک اتوبوس اضافه نشده است، گفت: وقتی از یک شرکت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی خریداری شده باید یک دستگاه آن دریافت می شد تا ببینیم در اقلیم جغرافیای تهران چه عملکردی دارد.

ناصر امانی عضو دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: بودجه ابلاغی شورا ۱۸ هزار میلیارد تومان و مبلغ قرارداد شهرداری ۱۱۶ هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: سوال ما این است که از بودجه سطح یک شهرداری که ۵۰ هزار میلیارد تومان بود، چه میزان به حمل و نقل اختصاص یافته و چه میزان از آن تأمین شده بود؟

امانی خواستار ارائه واقع بینانه از سوی شهرداری به شورای شهر شد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز تاکید کرد: اینکه پیش پرداخت ۶۳۰ واگن انجام نشده مشکل از شهرداری تهران نیست.

وی با بیان اینکه فرصت ها کوتاه است و دوباره به دست نمی آید، گفت: قرارداد یک هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده است.

 مهدی اقراریان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گزارش شهر تهران را یوم الحساب توصیف کرد و در انتقاد خود به وضعیت مترو اشاره کرد و گفت: مردم به اندازه ای از وضعیت نابسامان مترو و وضعیت عفاف و حجاب در مترو به ما پیام می دهند که شرمنده ایم.

وی تأکید کرد: به شهردار تهران مستقیماً تذکر دادم و برداشت این است که شرکت بهره برداری عزم راسخ را برای برخورد عملی ندارد. 

وی خطاب به شهروندان تهرانی گفت: مردم بدانند ما تمام تلاش خود را می کنیم که این وضعیت نابسامان برطرف شود و آنچه مهم است عزم و اراده ای است که نمی بینیم.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز خواستار ارایه گزارش در قالب چارچوب مشخص شد و افزود: این گزارشات باید از یک هفته قبل در اختیار شورا قرار می گرفت که مطالعه لازم و کار کارشناسی روی گزارشات انجام شود.

نظر شما