شناسهٔ خبر: 61293322 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی

۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور نیازمند نوسازی است

زنجان - ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی کشور گفت: در زمان حاضر ۲۰ درصد سطح شهرهای کشور بالغ بر ۱۶۷ هزار هکتار به عنوان بافت‌های فرسوده شناسایی شده که نیازمند نوسازی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد آیینی روز شنبه در بازدید از پروژه های بازآفرینی شهری زنجان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۳۰ درصد جمعیت شهری در محدوده یاد شده‌ ساکن هستند، اضافه کرد: اغلب بناهای سکونتگاه های بافت فرسوده ناپایدار است و در صورت بروز حوادث غیر مترقبه از جمله زلزله، جان شهروندان را تهدید می کند.

این مسوول با بیان اینکه در دولت سیزدهم عملیات نوسازی ۱۳۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در بافت های فرسوده کشور آغاز شده است، ادامه داد: طی سال گذشته و در مقایسه با سال ۱۴۰۰، صدور پروانه در بافت های فرسوده رشد حدود ۱۵ درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: طبق پیش بینی انجام گرفته در سال جاری صدور پروانه در بافت های فرسوده جهش قابل ملاحضه ای خواهد یافت.

آیینی به لزوم مشارکت فرمانداران در صدور پروانه‌ های نوسازی بافت های فرسوده اشاره کرد و افزود: رویکرد دولت سیزدهم در این بخش مردمی سازی کارها و ارائه بسته های تشویقی در بخش های مختلف به ویژه برای متقاضیان نوسازی است.

وی اضافه کرد:در سه ماهه امسال به دلیل بیمه تامین اجتماعی مشکلاتی در صدور پروانه‌های نوسازی بافت‌های های فرسوده وجود داشت که‌ امیدواریم این مشکل حل شود.

این مسوول ادامه داد:خوشبختانه صدور پروانه نوسازی بافت‌های فرسوده در ۵۵ شهر کشور رشد داشته است و آگاهی و اطلاع رسانی مردم از بسته‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده به پیشبرد بهتر کارها کمک می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای اولین بار تسهیلات مرمت و مقاوم سازی در بافت های تاریخی با همکاری میراث فرهنگی و شورای پول و اعتبار اعطا خواهد شد، گفت: این تسهیلات طبق دستورالعمل‌ها اعطا خواهد شد که در مرحله تدوین قرار دارد.

به گفته وی، عموم مردم می توانند در تهران از تسهیلات ۳۶۰ میلیون تومانی، در کلانشهرها از ۳۲۰ میلیون، در مراکز استانها از ۲۸۰ و سایر شهرها از ۴۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی استفاده کنند.

وی یادآور شد: این میزان تسهیلات در روستاهای دارای بافت با ارزش تاریخی ۱۲۰ میلیون تومان است.

نظر شما