شناسهٔ خبر: 61292600 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

وزیر ارشاد:

سرانه مطالعه کشور ۳۳ دقیقه است

محمد مهدی اسماعیلی روز پنجشنبه در آئین افتتاح بزرگترین کتابخانه استاندارد آذربایجان شرقی ضمن تبریک ایام دهه اول ماه ذی‌الحجه، اظهار کرد: از نهاد کتابخانه‌های عمومی تشکر می‌کنم که با یک حمیت و جدیتی کار می‌کنند

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمد مهدی اسماعیلی روز پنجشنبه در آئین افتتاح بزرگترین کتابخانه استاندارد آذربایجان شرقی ضمن تبریک ایام دهه اول ماه ذی‌الحجه، اظهار کرد: از نهاد کتابخانه‌های عمومی تشکر می‌کنم که با یک حمیت و جدیتی کار می‌کنند و ماهانه از ابتدای کار مجموعه‌های جدید و فاخر کتابخانه‌ای با رویکرد نوین نه صرفاً امانت کتاب شاهد هستیم که ده‌ها خدمت توسط کتاب‌خانه‌ها را ارائه می‌دهند و از کتابداران کشور تشکر می‌کنم که نقش بی‌بدیلی در حوزه فرهنگ ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: کتابداری شغل مقدسی بوده و صرفاً کارمند نیستند، آنها حافظان ارتقا فرهنگ کشور هستند و نگاه ما با نیازهای جامعه تنظیم شده و بخش کودک و نوجوان از اولویت‌های مهم کارهای فرهنگی ما است و خدمات عمده در کتابخانه‌های جدید پاسخ به این نیاز است که حلقه تولید تا مصرف کتاب را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: بازدید رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بیش از سه ساعت وقت گذاشتند و تمام غرفه‌های پیش‌بینی شده را تک تک بازدید کردند که موارد مهم را پرسیده و صحبت کردند و رفتار فرهنگی را به مسئولین فرهنگی آموزش می‌دهند و بر حوزه فرهنگ کشور تاکید داشتن تا به طور ویژه بر روی بحث کودک و نوجوان متمرکز شویم که به دنبال آن به ریاست جمهوری پیشنهاد دادم که به بخش کودک و نوجوان برویم تا تجارب عملی در رهنمودهای ایشان داشته باشیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: توسعه خدمات فرهنگی و هدف‌گذاری بر روی مخاطبان کودک و نوجوان و تسهیل در دسترسی‌ها بسیار مهم است.

وی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تعداد کسانی که عضو کتابخانه‌های ما شدند دو برابر شده است و شبکه مهمی از حوزه مالی داریم که ۴۰۰۰ کتابخانه عمومی با ده میلیون عضو مشترک داریم که سه میلیون عضو فعال دارند و ۴۰ درصد آنها کودک و نوجوان هستند و تقارنی با هدف گذاری آنچه در کف میدان است وجود دارد و اهتمام جدی به تسهیل و دسترسی داریم.

وی همچنین یادآور شد: استاندار آذربایجان شرقی به دنبال ارتقا حوزه فرهنگی استان است و در پی سفر دوم ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی، صد میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع‌های فرهنگ و هنری و کتابخانه‌ها تخصیص دادیم و پیگیری می‌کنیم سریعاً به دست آنها برسد و رقم بسیار خوبی است.

وزیر ارشاد در ادامه بیان کرد: در کتابخوانی هدف متعالی دیگر هم دنبال می‌کنیم، مصرف فرهنگی در میان نوجوانان و جوانان ما وضعیت مطلوبی ندارد و برنامه ریزی کرده‌ایم تا بخش کتابخوانی را رشد دهیم و سران مطالعه کشور نزدیک به ۳۳ دقیقه بدون احتساب مطالعه ادعیه و کتاب‌های آموزشی است و عدد خوبی است.

وی متذکر شد: مردم آذربایجان شرقی قول می‌دهیم تا پایان دولت تمامی پروژه‌های موجود در کتابخانه‌ها و مجتمع‌های فرهنگی به حد قابل قبول برسد و مشکل ساختار تقسیمات سیاسی شهرستان‌ها هم برطرف شود و پیگیری می‌کنیم تا نمایندگی مستقل وزارت ارشاد در سهند تأسیس شود.

اسماعیلی افزود: رهبر معظم انقلاب بر گسترش عدالت فرهنگی تاکید دارند و در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال راهکارهای ایمان و امید را تبیین نمودند که نیاز با تعمیق ایمان دینی در میان نسل جدید داریم و دنبال می‌کنیم و به دنبال استقرار جامعه‌ای با سیره و سلوک مومنانه هستیم که ابزار مهم آن کتابخوانی است و علیرغم مشکلات موجود چون دسترسی سخت و گرانی کاغذ که ۴۰۱ میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فروخته شد و یک میلیون و ۴۰۰ هزار جلد کتاب به صورت رایگان به دست مردم در روستاها و شهرهای کوچک رساندیم.

وی در پایان اضافه کرد: حضور بانوان در حوزه کتابخانه‌ها، کتابداران و هیأت امنا پررنگ این که نشان می‌دهد نگاه ما به این حوزه دیده شدن نقش پر رنگ بانوان فرهیخته است.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما