شناسهٔ خبر: 6129191 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

همراه با فارس در رایزنی‌های هسته‌ای وین

همه بودند بجز نماینده پوتین/ بازار داغ ملاقات‌های دوجانبه

امروز هم رایزنی‌های هسته‌ای در وین در جریان بود و بازار ملاقات‌های دوجانبه وزرای خارجه ایران و 5 کشور از 6 کشور، داغ.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به وین، امروز (پنجشنبه) دو روز از تمدید هفت روزه مذاکرات هسته‌ای در وین در حالی به واپسین‌ ساعات خود نزدیک می‌شود که هتل پله کوبورگ این شهر از صبح شاهد رفت و آمدهای وزرای خارجه عضو 1+5 بود.

در ادامه هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که از روز 27 خرداد ماه در شهر وین و در سطح معاونان در جریان بود وزرای خارجه ایران و 6 کشور از روز جمعه پنجم تیر ماه به تدریج به مذاکره کنندگان پیوستند.

جان کری نیز که از جمعه پنجم تیرماه به وین آمده به دلیل وضعیت جسمی‌اش در این شهر ماند، ولی محمدجواد ظریف که شنبه ششم تیر ماه به وین آمده بود پس از دیدار با همتایان اروپایی در 1+5 و وزیر خارجه آمریکا و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه شب هفتم تیر به تهران بازگشت و البته صبح سه‌شنبه نهم تیرماه (30 ژوئن) به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران به وین بازگشت و در همان روز رایزنی‌هایی با جان کری داشت و پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به وین آمد، با همتای روس خود نیز به گفت‌وگو پرداخت.

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از روز شنبه 6 تیر ماه چندین بار به هتل محل مذاکرات آمده بود، بعدازظهر سه‌شنبه نیز با ظریف در کوبورگ دیدار کرد.

البته آمانو امروز(پنجشنبه) نیز در تهران با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد و آنگونه که عنوان شد این سفر در راستای حل موضوع PMD (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران) انجام گرفت.

روز سه‌شنبه اشتاین مایر نیز با ظریف دیدار کرد.

پس از رایزنی‌ها و بعد از آنکه مشخص شد، توافق در پایان ضرب الاجل هفت ماهه حاصل نخواهد شد، توافقنامه ژنو برای هفت روز دیگر تمدید شد و مذاکرات نیز ادامه یافت و روز چهارشنبه به رایزنی‌های ظریف و کری و صالحی و مونیز و معاونان و کارشناسان گذشت.

شامگاه چهارشنبه اشتاین مایر به وین آمد و امروز نیز اولین وزیری که به وین آمد، فیلیپ هاموند بود.

پس از او، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکره کنندگان پیوست و لوران فابیوس هم دومین وزیر خارجه‌ای بود که به وین آمد.

وزیر خارجه چین هم که غایب قبلی مذاکرات روز یکشنبه بود و به جای خودش معاونش را به وین فرستاده بود، این بار در وین حضور یافت. او که به همراه نخست‌وزیر چین به پاریس سفر کرده بود، امروز با همتای فرانسوی خود از پاریس به وین آمد.

غایب پنجشنبه سرگئی لاوروف بود و البته خبرنگاران روس حاضر در نشست از حضور مجدد لاوروف طی روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر می‌دهند.

وزیر خارجه ایران از ظهر چهارشنبه رایزنی‌های فشرده‌ای با پنج همتای خود و همچنین موگرینی داشت. اولین دیدار امروز ظریف با همتای آلمانی بود و پس از آن با فیلیپ هاموند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران پس از آن با همتای چینی به گفت‌وگو نشست و بعد از آن با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بعد هم با لوران فابیوس.

آخرین رایزنی دوجانبه ظریف با همتای آمریکایی بود که در این نشست صالحی و مونیز و کارشناسان نیز حضور داشتند.

دیگر وزرای خارجه حاضر در کوبورگ نیز ملاقات‌های دوجانبه‌ای داشتند.

اشتاین مایر عصر امروز وین را ترک کرد و رفت و گفت که یکشنبه عصر دوباره به وین باز خواهد گشت. گفته شده که بقیه نیز ظرف امشب و فردا راهی پایتخت‌هایشان می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما