شناسهٔ خبر: 61284663 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگ اوکراین و کره شمالی، اصلی ترین نقاط اختلاف کشورهای حوزه آسه آن

تهران - ایرنا - دیپلمات های ارشد منطقه هند و اقیانوس آرام در نشست جاکارتا بر سر برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی و جنگ روسیه در اوکراین همچنان اختلاف‌نظر داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از کیودو نیوز، یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن، روز جمعه (23 تیرماه جاری) در نشست منطقه‌ای آسه‌آن، نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت دریاهای شرق و جنوب چین ابراز کرده است.

به گفته منابع دیپلماتیک، همتایان او از کشورهای همسو از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز همین موضوع را در خصوص چین مطرح کرده اند.

بنظر می رسد اختلاف نظر میان کشورهای حامی دموکراسی تحت رهبری ایالات متحده و اردوگاه چین و روسیه بر سر جنگ اوکراین از فوریه 2022 و تشدید فعالیت‌های نظامی چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام رو به افزایش گذاشته است.

به دنبال آغاز جنگ اوکراین، کشورهای گروه هفت ابتکار عمل را در اجرای تحریم های اقتصادی علیه روسیه به دلیل حمله به همسایه خود در دست گرفته اند. اما چین و برخی دیگر از کشورها از جمله هند به این اقدامات نپیوسته‌اند.

در این نشست چو سون هوی، وزیر خارجه کره شمالی غایب بود و آن کوانگ ایل، سفیر این کشور در اندونزی جایگزین وی در این گردهمایی بود.

پیونگ یانگ آخرین بار در سال 2018 وزیر امور خارجه خود را به مذاکرات که به نشست منطقه هند و اقیانوس آرام که بزرگترین کنفرانس سیاسی و امنیتی آسیا شناخته می شود، فرستاد.

این نشست بین المللی دو روز پس از آن برگزار شد که کره شمالی موشک بالستیک قاره پیما "هواسونگ-18" را به سمت دریای ژاپن شلیک کرد که دومین آزمایش از نوع خود پس از آزمایش در 13 آوریل بود.

در یک) ICBM به باور کارشناسان اگر موشک آی سی بی ام (در یک مسیر معمولی پرتاب شود، می تواند به خاک آمریکا برسد.

به گفته وزارت امور خارجه ژاپن، پرتاب این موشک می تواند به عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت جامعه بین المللی به شمار آید.

انتقاد شدید گروه 7 از کره شمالی
وزران خارجه گروه هفت پنجشنبه (22 تیرماه) در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما شلیک موشک بالستیک قاره‌پیما توسط کره شمالی را قویا محکو می‌کنیم. شلیک این موشک‌ها تهدید شدیدی علیه صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد می‌کند.

آنها مدعی شدند که شلیک موشک‌های بالستیک توسط کره شمالی مغایر قطعنامه‌های شورای امنیت است که پرتاب موشک و استفاده از فناوری موشک بالستیک از سوی پیونگ یانگ را منع کرده است.

ادامه اختلاف‌نظر سران منطقه هند و اقیانوس آرام روی کره شمالی و اوکراین 


وزرای خارجه گروه هفت از کره شمالی خواستند تا برنامه‌های موشکی و تسلیحات کشتار جمعی را کنار بگذارد و از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا پاسخی قوی و فوری به پیونگ یانگ بدهد.

کره شمالی هفته جاری یک موشک بالستیک قاره‌پیما را زیر نظر «کیم جونگ اون» رهبر این کشور پرتاب کرد.

این موشک از نوع «هواسونگ-۱۸» با موتور سوخت جامد بوده و مسافت حدود یکهزار کیلومتری را طی کرد.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی گزارش داد که این آزمایش هیچ تاثیر منفی بر ایمنی کشورهای همسایه نداشته است.

رهبر کره شمالی نیز از نتایج پرتاب این موشک ابراز خرسندی کرده و گفت که توسعه موشک بالستیک قاره‌پیمای هواسونگ-۱۸ به طور اساسی کارایی ضد حمله هسته‌ای را افزایش می‌دهد و باعث تغییر در اجرای استراتژی نظامی تهاجمی این کشور می‌شود.

کره شمالی عموما در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز و رزمایش‌های آمریکا و متحدانش در نزدیکی شبه‌جزیره کره اقدام به شلیک موشک کرده است.

پیونگ یانگ در تازه‌ترین دور تنش‌ها آمریکا را متهم به نقض حریم هوایی این کشور با انجام پروازهای شناسایی کرد و هشدار داد با وجود این که پیونگ یانگ خویشتن داری پیشه کرده چنین اقداماتی ممکن است به شلیک به سوی این هواپیماهای آمریکایی منجر شود.

نظر شما