شناسهٔ خبر: 61266144 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

ژنرال روس پس از انتقاد اخراج شد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: یک ژنرال ارشد روس می‌گوید که پس از گفتن حقیقت در مورد وضعیت وخیم خط مقدم جنگ در اوکراین به فرماندهان ارتش، از سمت خود برکنار شده است.
ژنرال ایوان پوپوف، فرمانده تیپ ۵۸ارتش روسیه بود که در جنوب منطقه زاپوریژیا می‌جنگید. پوپوف در یک پیام صوتی گفت که در مورد میزان تلفات بالا و عدم پشتیبانی توپخانه‌ای انتقاداتی را از فرماندهان ارتش مطرح کرده بود.
او گفت: «یا باید سکوت کرد و ترسو بود یا واقعیت را آن طور که هست گفت.»
به گفته  پوپوف «من حق ندارم و نداشتم به نام همرزمان کشته شده‌ام دروغ بگویم، بنابراین تمام مشکلات موجود را بیان کردم.»
این پیام صوتی برای اولین بار توسط آندری گورولیوف، نماینده پارلمان روسیه که یک فرمانده سابق نظامی و مفسر تلویزیون دولتی است، در تلگرام منتشر شده با این حال مشخص نیست این پیام چه زمانی ضبط شده است.از جمله مسائلی که ژنرال پوپوف در انتقاداتش به مقامات مافوق خود گفته بود، نبود سیستم مناسب برای کمک به دفع حملات توپخانه اوکراین و همچنین کمبود اطلاعات نظامی است.
این فرمانده نظامی گفت که برکناری او توسط فرماندهان ارشد روسیه که او آنها را به خیانت متهم می‌کند، توسط سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تایید شده است.
وبلاگ نویسان نظامی روسی که اغلب روشنگرترین شکل اطلاعات را در غیاب اظهار نظر رسمی از سوی مسکو گزارش می‌دهند، گفته‌اند دستور برکناری پوپوف از سوی ژنرال والری گراسیموف، رئیس نیروهای مسلح روسیه صادر شده است.
به گفته این وبلاگ‌نویسان گراسیموف، ژنرال پوپوف را بخاطر درخواست وی برای جابجایی سربازانی که برای مدت طولانی در خط مقدم بوده و آسیب دیده‌اند، به «هشدار بی‌جهت و باجگیری از مقامات ارشد» متهم کرده است.به گفته پوپوف «روسای ارشد ظاهرا نوعی خطر را از جانب من احساس کردند و به سرعت و در عرض یک روز دستوری از وزیر دفاع گرفتند و از شر من خلاص شدند.»
وی می‌گوید: «ارتش اوکراین نتوانست صفوف ما را در جبهه بشکند، اما فرمانده ارشد ما از پشت به ما ضربه زدند و ارتش را در سخت‌ترین و شدیدترین لحظه به طرز فجیعی سر بریدند».
وزارت دفاع روسیه هنوز درباره این برکناری اظهار نظری نکرده است.
زاپوریژژیا و منطقه دونتسک شرقی به کانون ضد حملات اوکراین تبدیل شده که از بیش از یک ماه پیش آغاز شده و در تلاش برای نفوذ به خطوط دفاعی روسیه است.
یکی دیگر از نمایندگان روسیه گفت که ژنرال سرگئی سوروویکین، یکی از فرمانده‌های سابق روسیه که از زمان شورش واگنر در انظار عمومی دیده نشده «در حال استراحت» است.
گفته می‌شود که ژنرال سوروویکین با یوگنی پریگوژین، رئیس سابق واگنر روابط نزدیک داشته و گزارش‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر دستگیری وی در پی این شورش کوتاه هم منتشر شده بود.
هیچ تایید یا اظهار نظر رسمی در مورد محل زندگی وی تاکنون اعلام نشده است.
در همین حال، گفته می‌شود یک ژنرال ارشد دیگر روس به نام اولگ تسوکوف در حمله این هفته در سواحل جنوبی اشغالی اوکراین کشته شده است، هرچند مرگ وی رسما توسط وزارت دفاع روسیه هنوز تایید نشده است.

برچسب‌ها:

نظر شما