شناسهٔ خبر: 61253277 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

رئیسی در نشست خبری با همتای کنیایی مطرح کرد:

امکان ارتقای۲۰ تا ۳۰ برابری سطح روابط اقتصادی با کنیا

صاحب‌خبر -

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه سطح فعلی روابط اقتصادی و تجاری ایران و کنیا در شرایط قابل قبولی نیست، به هدف‌گذاری افزایش 10 برابری همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین در گام اول اشاره کرد و گفت: همچنان که در مدت کوتاهی توانستیم حجم روابط تجاری را به 8 برابر ارتقا دهیم، این امکان وجود دارد که با اراده دو طرف این حجم به 20 و 30 برابر و سطح قابل قبول برای دو کشور افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی صبح چهارشنبه پس از مذاکرات هیات های ایران و کنیا در محل کاخ ریاست جمهوری کنیا و امضای پنج سند همکاری بین دو کشور در نشست خبری مشترک با «ویلیام روتو» رئیس جمهور این کشور، با استقبال و ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و کنیا و با بیان اینکه «دست همه دولت‌های قاره آفریقا را به گرمی می‌فشاریم» اظهار داشت: روابط ایران و کنیا دارای پیشینه تاریخی طولانی است و معتقدیم همکاری‌های میان دو کشور و نیز همکاری میان ایران با همه کشورهای قاره آفریقا می‌تواند روز به روز توسعه پیدا کند.

رئیس جمهور، آفریقا را قاره ظرفیت‌ها توصیف و تصریح کرد: نگاه ما در جمهوری اسلامی ایران به آفریقا نگاه به کشورهای دارای استعداد، ظرفیت، نیروهای انسانی با استعداد، ذخایر مادی و معنوی، منابع طبیعی و معدنی است. رئیسی اضافه کرد: همچنین نگاه ما به کشور دوست‌مان کنیا، به عنوان کشوری سرشار از ظرفیت‌های متنوع است که تبادل آنها با ظرفیت‌های پرشمار و ایران می‌تواند به ارتقای سطح روابط بین دو کشور کمک کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: ایران اسلامی با وجود همه تهدیدها و تحریم‌های دشمن توانسته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری پیشرفت داشته باشد و امروز کشوری پیشرفته و فناور است و آمادگی دارد تجربیات خود را با کشور و مردم عزیز کنیا به اشتراک بگذارد.

وی با اشاره به اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مواد پتروشیمی، کشاورزی، شیلات و در علم و فناوری دارای تجربیات و دستاوردهای بسیار ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: عرصه سلامت و تجهیزات پزشکی یکی دیگر از زمینه‌هایی است که دو کشور می‌توانند در آن همکاری داشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری‌های ایران و کنیا منحصر و مختص دو کشور نخواهد بود، گفت: همانگونه که جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی همسایه بوده و از همکاری‌های گسترده‌ای برخوردار است، کنیا نیز ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای شرق آفریقا دارد و لذا تقویت ارتباط دو کشور با یکدیگر زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر منطقه‌ای نیز خواهد بود.

کنیا با آغوش باز تجار و سرمایه گذاران ایرانی را می‌پذیرد

رئیس جمهور کنیا  نیز در این نشست خبری در سخنانی با اشاره به بخشی از توافقات ایران و کنیا اظهار داشت: توافق شده است که ایران کارخانه مونتاژ خودرو در کنیا راه اندازی کند و خودروهای ایرانی را که اسامی سواحیلی نیز بر آنها گذاشته شده را در کنیا تولید کند.

«ویلیام سامویی روتو» افزود: پنج یادداشت همکاری در زمینه ارتباطات و اطلاعات، شیلات، بهداشت، دام‌پروری و سرمایه گذاری بین ایران و کنیا امضا شد.

رئیس جمهور کنیا با تاکید بر اینکه آغوش این کشور برای سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی باز است، افزود: کنیا فضای مناسبی را برای آنها ایجاد خواهد کرد. روتو با ابراز امیدواری از همکاری با ایران در زمینه ایجاد کارخانه مونتاژ خودرو در این کشور اظهار داشت: اطمینان دارم که این پروژه‌ها متوقف نخواهد شد.

 

نظر شما