شناسهٔ خبر: 61225508 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توجه دولت سیزدهم به قاره آفریقا و دستاورد‌های اقتصادی برای ایران

رئیس مركز بین‌المللی مطالعات آفریقا با اشاره به عدم توجه به قاره آفریقا در دولت سابق بیان کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اتخاذ سیاست مهم راهبردی حرکت به سمت محور جنوب به‌جای شمال، شاهد اتفاقات اقتصادی خوبی برای کشورمان خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

توجه دولت سیزدهم به قاره آفریقا، دستاورد‌های اقتصادی برای ایران به ارمغان خواهد داشتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفتگو در خصوص سفر رئیس‌جمهور به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمباوه با دکتر محمدسجاد واعظ رئیس مرکز بین‌المللی مطالعات آفریقا به‌صورت تلفنی گفتگو کرد.

محمدسجاد واعظ سفر رئیس‌جمهور به سه کشور آفریقایی را به فال نیک گرفت و گفت: رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی رؤسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمباوه به این سه کشور سفر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شرق آفریقا از دیرباز روابط بسیار حسنه و تاریخی را با ایران داشته است، اظهار کرد: در ادوار مختلف تاریخی روابط قابل‌ملاحظه تجاری میان ایران و این منطقه داشته‌ایم. امروز هم شرق آفریقا به لحاظ موقعیت راهبردی تبادل شرق و غرب جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نزدیکی حوزه شرق آفریقا به تنگه استراتژیک بابل المندب و وجود بنادر بسیار مهم اقتصادی بر اهمیت منطقه شرق آفریقا افزوده است.

رئیس مرکز بین‌المللی مطالعات آفریقا در مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو با اشاره به این موضوع که پیروزی انقلاب اسلامی باعث ایجاد یک روحیه آرمان‌گرایانه در میان مردم آفریقا شد، بیان کرد: مردم این قاره از ابتدای انقلاب به جد موضوعات مربوط به انقلاب اسلامی را پیگیری می‌کنند و برای آن‌ها اتفاقاتی که در جمهوری اسلامی ایران رخ می‌دهد اهمیت زیادی دارد.

وی از کم‌توجهی به قاره آفریقا در سال‌های گذشته انتقاد کرد و افزود: در دولت سابق روابط ایران با آفریقا قابل‌توجه و مناسبت نبود و علی‌رغم تأکیدات رهبر انقلاب در خصوص حرکت سیاست خارجی با محوریت جنوب – جنوب، این مهم اساساً در سیاست خارجی دولت قبل تعریف نشده بود یا اگر بخواهیم با ارفاق به آن نگاه کنیم بسیار ضعیف بود.

واعظ درعین‌حال اشاره کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اتخاذ سیاست مهم راهبردیِ حرکت به سمت محور جنوب به‌جای شمال شاهد اتفاقات اقتصادی خوبی برای کشورمان خواهیم بود و این در حالی است که توجه به غرب و محور شمال در طول هشت سال گذشته هیچ دستاورد سیاسی و اقتصادی برای ایران نداشت.

رئیس مرکز بین‌المللی مطالعات آفریقا از کم‌کاری و کم‌توجهی رسانه‌ای به قاره آفریقا گفت و اظهار کرد: متأسفانه رسانه‌ها از قاره آفریقا و ۵۵ کشور آن غافل مانده‌اند و این مسئله سبب می‌شود مردم ایران اساساً هیچ ایده و نگاهی نسبت به آفریقا نداشته باشند. ایران در حوزه صنعتی دارای تولیداتی است که برای کشور‌های اروپایی یا آمریکای شمالی شاید جایگاه تولید نداشته باشد؛ اما برای آفریقا اهمیت زیادی دارد.

نظر شما