شناسهٔ خبر: 61206879 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

كارشناس مسائل بین‌الملل:

ایران به‌واسطه موقعیت ژئوپلیتیك، نقش پل میان آسیا، اروپا و آفریقا ایفا می‌كند

محسن پاك آئین درباره جایگاه ایران در بُعد اقتصادی میان كشورهای عضو شانگهای اظهار كرد: كشور ما به دلیل وضعیت خاص ژئوپلیتیكی خود و وجود خطوط مواصلاتی، به‌عنوان پلی میان آسیا، اروپا و آفریقا شناخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان همكاری‌های شانگهای با دكتر محسن پاك آئین كارشناس مسائل بین‌الملل به‌صورت تلفنی گفتگو كرد.
محسن پاك آئین درباره ابعاد اهمیت پیوستن دائمی ایران به سازمان همكاری‌های شانگهای گفت: بعد مهم این موضوع، در حوزه امنیتی، ثبات سازی و ایجاد محیطی مناسب و امن برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های كلان است، ایران نشان داده است توانایی مبارزه با تهدیدات امنیتی، از جمله مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان را دارد و به‌عنوان یك كشور ثبات ساز می‌تواند انتقال انرژی به‌راحتی و در امنیت كامل صورت بگیرد و همچنین یك محیط امن برای سرمایه‌گذاری و تجارت فراهم كند.ایران به‌واسطه موقعیت ژئوپلیتیك ، نقش پل میان آسیا، اروپا و آفریقا را ایفا می‌كند
وی افزود: باتوجه‌به توانایی ایران در حوزه تأمین امنیت، برای كشورهای عضو شانگهای، نقش بازیگری ایران در منطقه اوراسیا كه بخشی از اروپا و تمام آسیا را در بر می‌گیرد اهمیت زیادی دارد.
این كارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو درباره جایگاه ایران در بُعد اقتصادی میان كشورهای عضو شانگهای اظهار كرد: كشورمان به دلیل وضعیت خاص ژئوپلیتیكی خود و وجود خطوط مواصلاتی، به‌عنوان پلی میان آسیا، اروپا و آفریقا شناخته می‌شود. كریدور شرق و غرب و همچنین شمال و جنوب از ایران عبور می‌كند و به این جهت كشورمان می‌تواند در حوزه حمل‌ونقل نقش مهمی ایفا كند.
وی اشاره كرد: این خصوصیت جغرافیایی و ژئوپلیتیك ایران، به‌ویژه بعد از جنگ اوكراین و تحریم‌شدن راه‌های ریلی روسیه اهمیت بیشتری پیدا می‌كند و طبیعتاً توجه به خطوط ترانزیتی ایران برای كشورهای آسیا از جمله هند بسیار مهم شمرده می‌شود.
پاك آئین درباره دیگر جذابیت‌های ایران برای اعضای سازمان همكاری‌های شانگهای اظهار كرد: ایران بازار بسیار بزرگی دارد و می‌تواند محصولاتی كه در ایران تولید نمی‌شود و به آنها نیاز داریم را از كشورهای آسیایی و اعضای شانگهای وارد كنیم و به همین جهت بازار ایران می‌تواند برای دیگر كشورها جذابیت داشته باشد.
وی با تصریح بر این موضوع كه ایران می‌تواند در حوزه صادرات به بازار سه میلیاردنفری اعضای شانگهای و باقی كشورهای اوراسیا نگاه‌داشته باشد ابراز كرد: این كشورها می‌توانند محل مناسبی برای صادرات و فروش مواد نفتی و غیرنفتی كشورمان باشد تا به این شكل، موجبات رونق تولید را در داخل فراهم كنیم.
این كارشناس مسائل بین‌الملل به حوزه انرژی و ظرفیت‌های موجود اشاره و بیان كرد: در این حوزه، ایران و روسیه دو صادركننده قدرتمند عضو شانگهای در حوزه‌های نفت و گاز هستند. از سوی دیگر كشورهای بزرگی مانند چین و هند كه به‌سرعت در حال صنعتی‌شدن هستند، از بزرگ‌ترین واردكنندگان نفت و گاز هستند.

نظر شما