شناسهٔ خبر: 61147801 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

چه می‌شد اگر چهارمین قسمت از بتمن آرکام ساخته می‌شد؟

رویای بازگشت شوالیه تاریکی

صاحب‌خبر -

استودیوی Rocksteady هنوز که هنوز است روی Suicide Squad کار می‌کند و به نظر می‌رسد که این بازی آخرین باری خواهد بود که صدای کوین کانروی فقید را روی کاراکتر بروس‌ وین خواهیم شنید.

البته که بسیاری از طرفداران از نمایش‌های اخیر این اثر راضی نبودند و بازی تا سال ۲۰۲۴ تاخیر خورد تا شاید فرجی حاصل شود! راستش را بخواهید، من هم چندان به این بازی امیدی ندارم و دلیلش بیشتر به ساختار این اثر بر می‌گردد.

تا به امروز دو عنوان بزرگ داشتیم که سعی داشتند تا تجربه‌ ابرقهرمانی Co-op محوری خلق کنند که هر دو شکست خوردند. اولین فاجعه اونجرز بود که با وجود تلاش‌های مکرر سازندگان نتوانست آن خروجی مطلوب را داشته باشد. دومین اثر شوالیه‌های گاتهامی بود که با وجود مشکلات فنی بسیار و جهان بسیار خالی‌اش مورد انتقاد قرار گرفت و به دیگر شکست تبدیل گشت.

حال با وجود این دو بازی بعید می‌دانم که سوساید اسکواد آن اثری باشد که قرار است این طلسم را بشکند. البته که تا زمان انتشار بازی تمامی این بحث‌ها صرفا فرض است و تا زمان انتشار هیچ چیز مشخص نخواهد شد.

از این حرف‌ها بگذریم. در کل خواستم بگویم که دلم برای سری بتمن آرکام تنگ شده است. سه‌گانه‌ای که یکی از یکی دیگر بهتر بودند و حال و هوا و فضای گاتهام را در سه شب به یادماندنی به تصویر کشیدند. حتی نسخه‌ی ساخته شده توسط وارنر یعنی آرکام اوریجینز نیز بازی بسیار خوبی بود و در این مقاله نیز به آن اشاراتی خواهیم داشت.

پس شاید شما هم با من هم نظر باشید که این سری، کماکان پتانسیل بسیاری دارد و جهان خلق‌شده توسط راکستدی می‌تواند پذیرای داستان‌های جذاب‌تری باشد. در سری مقالات «چه می‌شد اگر…؟» قرار است جهانی آرمانی‌ای را تصور کنیم که در آن بازی‌هایی که احتمالا قرار نیست در آینده‌ای زود ببینیم توسط ما خلق شده‌اند.

به این ترتیب، امروز قرار است تا با هم ادامه‌ای برای Batman Arkham طراحی کنیم و حالت‌های ممکن برای ساخت این اثر را بررسی کنیم. با ویجیاتو همراه باشید.

هشدار: در ادامه‌ی این مقاله ممکن است بخش‌هایی از سری‌ بازی‌های آرکام نایت و برخی از کامیک‌های بتمن اسپویل شود.

مقدمه

چه می‌شد اگر چهارمین قسمت از بتمن آرکام ساخته می‌شد؟ - ویجیاتو چه می‌شد اگر چهارمین قسمت از بتمن آرکام ساخته می‌شد؟ - ویجیاتو

بیایید تا قبل از شروع طراحی و نوشتن داستان بازی، پایان‌بندی آرکام نایت را مرور کنیم. دیدیم که در انتهای نسخه‌ی سوم سری، بروس وینی که حال صورتش برای عموم افشا شده پروتکل نایت‌فال را اجرا می‌کند.

در پایان‌بندی نهایی، بروس پس از خداحافظی با بت‌فمیلی به عمارت وین بازمی‌گردد و طی یک انفجار، ساختمان فرو می‌ریزد. در ادامه، او ناپدید شده و طی یک سخنرانی متوجه می‌شویم که جیم‌ گوردن به عنوان شهردار گاتهام سیتی انتخاب می‌شود.

با این وجود، کات سین کوتاهی می‌بینیم که موجودی شبیه به سایه‌ی بتمن به عده‌ای اوباش حمله می‌کند و با صفحه‌ی پایان بازی مواجه می‌شویم.

پس داستان به جایی رسیده که بروس ناپدید شده، شهر به یک ثبات نسبی رسیده و احتمالا اعضای بت‌فمیلی به حفاظت از گاتهام ادامه می‌دهند.

راه‌های مختلفی وجود دارد که بتوانیم یک دنباله برای این موقعیت بسازیم و قرار است سه‌ حالت جذاب را انتخاب کرده و پرورش دهیم.

حالت اول را طوری در نظر می‌گیریم که نسخه‌ی چهارم بازی را با بتمنی غیر از بروس وین ادامه دهیم. تا به حال بتمن بارها و بارها در طول کامیک‌ها، انیمیشن‌ها و کتاب‌ها ناپدید شده و افرادی از جمله‌ نایت‌وینگ، دیمین وین و عزرائیل جای خالی او را تا بازگشتش پر کرده‌اند.

در حالت دوم می‌توانیم از فلش کمک بگیریم! دنیای دی‌سی هر وقت که به یک گره کور می‌رسد و قصد دارد تا داستان جدیدی را تعریف کند، سریع یک ماجرا برای فلش درست می‌کند و در یک سفر زمانی، خط زمان به هم می‌خورد و همه چیز ریبوت می‌شود!

حالت آخر، استفاده از داستان آرکام اورجینزی است که بسیار قبل‌تر از سه‌گانه‌ی راکستدی اتفاق می‌افتد و پتانسیل آن را دارد که داستان‌ فوق‌العاده‌ای میان بازه‌ی زمانی این اثر تا آرکام اسایلم را تعریف کنیم.

گزینه‌های بسیاری بیشتری برای پر کردن پتانسیل‌های ممکن برای ادامه‌ی مسیر این بازی وجود دارد و مثلا می‌توانیم یک فلش فوروارد طولانی بزنیم و داستان بتمن بیاند را تعریف کنیم. با این وجود، این سه حالت انتخاب بنده است و شما نیز در بخش کامنت‌ها می‌توانید حالت‌های دیگری را مثال بزنید.

در ادامه‌ی مقاله، هر یک از حالات را طراحی می‌کنیم:

حالت اول: بتمن ناپدید شده و گاتهام در مرز نابودی قرار گرفته است!

چه می‌شد اگر چهارمین قسمت از بتمن آرکام ساخته می‌شد؟ - ویجیاتو چه می‌شد اگر چهارمین قسمت از بتمن آرکام ساخته می‌شد؟ - ویجیاتو

داستان

خب داستان را اینجوری پیش می‌بریم. بتمن ناپدید شده و با وجود این که قبل از رفتنش تمامی تبهکاران گاتهام را یک بار برای همیشه زندانی کرده، اما از آن جا که این شهر لعنتی نفرین شده است، دوباره سر و صدای فساد و ناامنی بیداد می‌کند.

طبیعتا وقتی خلافکارهای این شهر دیگر دلیلی برای ترسیدن نداشته باشند، دوباره از لاک خود بیرون میایند و به راحتی شهر را تهدید می‌کنند. این افراد گروه‌های جدیدی تشکیل داده و

به آزاد کردن شخصیت‌هایی چون پنگوئن، دوچهره و غیره می‌پردازند.

با این حال، دیک گریسون پوشیدن لباس بتمن را وظیفه‌ی خودش می‌بیند و سعی می‌کند تا وظیفه‌ی بروس را ادامه دهد. او با پوشیدن لباس بتمن سعی می‌کند تا اوضاع را تسکین ببخشد و در این بین از تیم و جیسون و عضو جدید بتفمیلی یعنی استفانی براون کمک می‌گیرد.

ماجرا به همین روال پیش می‌رود تا جایی که انجمن قاتلین کنترل شهر را با رهبری فردی نقاب پوش به دست می‌گیرد. طبیعتا اعضای بتفمیلی از این وضع خوشحال نخواهند بود چرا که روش‌های رفتاری این فرقه چندان انسانی نیست و خونریزی بزرگی در گاتهام شکل می‌گیرد.

حال که شما در قامت بتمن دیک گریسون قرار می‌گیرید، متوجه می‌شوید که رهبر جدید لیگ آو اساسینز کسی نیست جز پسر بتمن یعنی دیمین! طبیعتا بروس وین وجود پسرش رو از بت فمیلی پنهان کرده و حال دیمین برگشته تا راه پدرش رو ادامه داده و از طرفی جنازه‌ی پنهان شده‌ی ریش الغول را به لازاروس بازگرداند. در این بین شاهد یک مبارزه‌ی جذاب بین دیمین و اعضای بت‌فمیلی خواهیم بود.

گیم‌پلی و فضاسازی

خب از آن جایی که در بازی قرار است کنترل دیک گریسون را در قامت بتمن به دست بگیریم، گیم‌پلی باید دست‌خوش تغییراتی شود. مهم‌‌ترین ویژگی گریسون، آمادگی بدنی بالا و حرکات آکروباتیکش به شمار می‌رود. در واقع، بتمن جدید بازی باید انعطاف بیشتری داشته داشته و از لباس‌های سبک‌تری برای مبارزاتش استفاده کند.

چرا از لباس‌ها؟ حال که اسپایدرمن از ویژگی‌های بتمن آرکام در بازی استفاده کرده چرا ما از امکانات آن استفاده نکنیم؟! فرضا می‌توانیم لباس‌های مختلفی را با قابلیت‌های متفاوتی در نظر بگیریم. لباس‌هایی شامل لباس زرهی، لباس مجهز به جت‌پک و لباس کاراگاهی و غیره که هر یک قابلیت‌های مخصوص خود را داشته باشند.

همچنین بهتر است تا برخی از گجت‌ها را تغییر دهیم. ژل قابل انفجار دیگر قدیمی شده و بت‌رنگ کنترلی آن جذابیت قبل را ندارد. چطور است جای آن‌ها را با سلاح نایتوینگ و یک Drone قابل شخصی‌سازی تعویض کنیم؟

بازی کماکان یک تجربه‌ی جهان‌باز خواهد بود، اما طبیعتا غار بتمن و عمارت وین تخریب شده و بسیاری از لوازم بروس از بین رفته است. حال می‌توانیم این طور در نظر بگیریم که یک نسخه‌ی اولیه از بتموبیل (با ماشین زرهی و تانک بتمن اشتباه نشود) در انباری متروکه برای گریسون به جا مانده است. حال ما می‌توانیم با انجام ماموریت‌های مختلف و جمع آوری قطعات ماشین، آن را شخصی‌سازی کنیم و گجت‌های جدیدی برایش تعریف کنیم.

در رابطه با طراحی شهر باید توجه کرد که کل گاتهام سیتی در خفقان فرو رفته و اساسین‌ها کنترل سراسر شهر را به دست گرفته‌اند. این بار بهتر است برای زنده‌ نشان دادن شهر از یک سری NPC در محیط شهری استفاده کنیم. نه آنقدر زیاد که اوضاع خیلی طبیعی باشد و نه آنقدر کم که شهر بی‌روح به تصویر کشیده شود.

در این بین، هلیکوپتر و ماشین‌های گشتی مدام شهر را زیر کنترل گرفته‌اند و از آن جایی که دیمین به علت ناپدید شدن پدرش چندان خوشحال نیست، دستور داده تا بتفمیلی را برای آن که سر راهش دردسر درست نکنند، دستگیر کنند.

اگر یادتان باشد، اشتباه بازی Avengers در Guardians of the Galaxy جبران شد. تجربه‌ای که در آن همراهانی غیرقابل کنترل داشتید و لحظات جذابی بین آن‌ها رقم می‌خورد.

این بازی هم می‌تواند چنین ویژگی‌ای داشته باشد و حضور همراهان بتمن بیش از پیش حس شود و در مراحل داستانی و ماموریت‌ها بتوان تیم را به خوبی رهبری کرد.

حالت دوم: فلش یونیورس راکستدی را ریبوت کند

چه می‌شد اگر چهارمین قسمت از بتمن آرکام ساخته می‌شد؟ - ویجیاتو چه می‌شد اگر چهارمین قسمت از بتمن آرکام ساخته می‌شد؟ - ویجیاتو

داستان

دست ما این بار برای تعریف داستان حسابی باز است و کامیک‌های بسیاری هستند که می‌توانند ما را در این راه همراهی کنند. اما بیایید این بار کمی خلاقیت به خرج دهیم و یک تجربه‌ی بعضا تاریک را از شوالیه تاریکی به تصویر بکشیم.

معلوم نیست در Suicide Squad چه می‌شود. طوری در نظر می‌گیریم که این بازی در دست توسعه قرار نداشته باشد. ماجرایی پیش می‌آید و طی دستکاری خط زمانی توسط فلش، دنیای سری بازی‌های راکستدی ریبوت می‌شود.

حال بازی ما را به کامیک Batman: Death of the Family باز می‌گرداند. خط داستانی‌ای که عقیده داریم یکی از ناراحت‌کننده‌ترین و آزاردهنده‌ترین لحظات زندگی بروس را به تصویر می‌کشد. ماجرا راجع به جوکری است که مرز جنون خود را هم رد کرده و حتی پوست صورت خود را جدا می‌کند.

در ادامه پس از یکسال غیبت به گاتهام باز می‌گردد و سعی دارد تا با شکنجه‌ی اعضای بت‌فمیلی، آن بتمن مغرور و خشن همیشگی‌اش را بازگرداند و در این بین اتفاقات بسیاری می‌افتد. در ادامه حتی می‌توانیم داستان را به یونیورس تاریک بتمن متصل کنیم تا یک سه‌گانه‌ی جدید خلق کنیم.

مثلا بعد از آن که به پایان بازی می‌رسیم، بتمن آنقدر شکسته‌ شود که جوکر را بکشد و در این بین بتمنی که می‌خندد پدید بیاید و داستان را این بار به شکلی جدید ادامه دهیم که از بحث این مقاله خارج است.

گیم‌پلی و فضاسازی

چطور است بازی را به صورت وان‌شات و خطی بسازیم؟ می‌دانم ریسک بزرگی است و بسیاری از کاربران کژوال انتظار ندارند تا یک بازی جهان‌باز به چنین چیزی تبدیل شود، اما ما طرفداران بتمن این بازی را در یک دنیای آرمانی طراحی می‌کنیم.

بتمن، بزرگ‌ترین کاراگاه دنیاست و بهتر است کمی از حجم مبارزات بکاهیم و یک تجربه‌ی تاریک و بعضا با المان‌های ترسناک خلق کنیم. بازی داستان بروس وین را تعریف می‌کند که سعی دارد هر طور شده خاندان خود را از دست جوکر دیوانه نجات دهد و مجبور است تا دست به یک بازی خطرناک بزند.

دوربین جدید بازی روی شانه‌ی بتمن قرار داده گرفته و بازیکن در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که در هر یک باید یکی از اعضای بت‌فمیلی را نجات دهیم و با مزدورانی که جوکر در سر راه ما قرار می‌دهد مبارزه کنیم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازی آن است که بتوانیم پازل‌های بسیار خوبی در محیط قرار دهیم. پازل‌هایی که نیازمند دقت بالایی هستند و کوچک‌ترین اشکال در حل کردنشان منجر به یک فاجعه خواهد شد.

مراحل بازی را می‌توان بیشتر در فضاهای بسته و تو در تو طراحی کرد و برخی از لحظات سینمایی و اکشن آن را روی پشت‌بام‌ها و خیابان طراحی کرد و یک تجربه‌ی واقع‌گرایانه و جنایی را از بتمن به تصویر بکشیم. تجربه‌ای که مو به تن گیمرها و طرفداران شوالیه‌ی تاریکی سیخ خواهد کرد.

حالت سوم: داستان آرکام اوریجینز را این بار با راکستدی ادامه دهیم

چه می‌شد اگر چهارمین قسمت از بتمن آرکام ساخته می‌شد؟ - ویجیاتو چه می‌شد اگر چهارمین قسمت از بتمن آرکام ساخته می‌شد؟ - ویجیاتو

داستان

آرکام اوریجینز از آن دسته بازی‌هایی بود که بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفت و راستش را بخواهید واقعا بازی بدی نبود. با این وجود، داستان بروس وین جوانی را روایت می‌کرد که هنوز آنقدری که باید و شاید روی خود کنترل ندارد و قاتلینی توسط بلک‌مسک استخدام شدند تا او را از پای در بیاورند.

با این وجود، هنوز هم بتمن جوان ما ماجراهای بسیاری را دارد که پشت سر بگذارد. یکی از این داستان‌ها، روایت محفل جغدهاست که شوالیه‌های گاتهام وارنر سعی داشت تا آن را به شکل اشتباهی به تصویر بکشد.

محفل جغدها شدیدا وابسته به داستان بروس وین و والدینش بوده و آغاز مناسبی بر دنیای جدیدمان به شمار می‌رود. با توجه به این شرایط می‌توانیم داستان اوریجینز را این بار با این فرقه ادامه دهیم و به نظر می‌رسد که پتانسیل‌های بسیاری برای روایت آن وجود خواهد داشت.

گیم‌پلی و فضاسازی

به نظر نباید فرمول کلی سه‌گانه‌ی اصلی و آرکام اوریجینز را در این نسخه دست بزنیم و صرفا باید دست پلیر را از همیشه بازتر کنیم. بت‌وینگ تا به امروز تنها در کاتسین‌های بازی‌ها به نمایش درآمده و به عنوان وسیله‌ای برای رساندن تجهیزات و یا Fast travel استفاده می‌شده است. حال در این بازی می‌توانیم کنترل آن را به صورت کامل در دست گرفته و در گاتهام جا به جا شویم.

گجت‌ها باید این بار تعداد بیشتری داشته باشند و می‌توانیم با شکست دادن هر یک از ویلن‌های مهم گاتهام، سلاح‌ آن‌ها را دست‌خوش تغییراتی کرده و به عنوان گجت استفاده کنیم.

همچنین قابلیت‌ تغییر لباس و یا تبدیل بتموبیل به بت‌سایکل و دیگر وسایل نقلیه‌ی بتمن در این نسخه‌ نیز می‌تواند جالب باشد. برای مثال لباس آهنی بتمن می‌تواند در بسیاری از مبارزات جذاب ظاهر شود. در عناوینی چون The Crew 2 می‌توانید هر لحظه که دوست دارید به هواپیما، قایق، موتور و یا ماشین تبدیل شوید. در برخی از کامیک‌ها دیده‌ایم که وسایل نقلیه‌ی بتمن نیز می‌تواند به این حالت‌ها تبدیل شود و حال چه می‌شد اگر آزادانه می‌توانستیم بین این حالات سوییچ کنیم؟ می‌توان در این نسخه دست بازیکن را برای گشت و گذار در شهر بازتر گذاشت و این امکانات نیز استفاده کرد.

در نهایت…

این هم از قسمت اول مقالات «چه می‌شد اگر…؟». نظر شما راجع به این سری مقالات چیست و در ادامه، چه سناریوهای دیگری برای طراحی قسمت جدیدی برای بتمن آرکام در نظر دارید؟ نظرات خود را می‌توانید در بخش کامنت‌ها برایمان بنویسید.

برچسب‌ها:

نظر شما