شناسهٔ خبر: 61128360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۷۴ مورد حیوان گزیدگی در دزفول درمان شد

دزفول-ایرنا- رئیس مرکز بهداشت دزفول گفت: ۳۷۴ مورد حیوان گزیدگی از ابتدای سال جاری تاکنون در دزفول درمان و پیگیری شد.

صاحب‌خبر -

محمدعلی شفیعی نیا روز پنجشبه به رسانه‌های دزفول اعلام کرد: این افراد که بیشتر توسط سگ‌های بدون صاحب در سطح شهرستان گزیده شده بودند در نزدیکترین واحد بهداشتی محل سکونت خود مراحل ابتدایی درمان و خدمات اولیه درمانی را دریافت و سپس برای تکمیل دوره درمان و انجام واکسیناسیون به مرکز درمان حیوان گزیدگی مرکز بهداشت دزفول واقع در اورژانس بیمارستان بزرگ دزفول مراجعه کرده اند.

شفیعی نیا با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) گفت: حدود ۲۰۰ نوع بیماری زئونوز در جهان شناسایی شده که برخی از آنها مانند هاری در صورت ابتلا، ۱۰۰ درصد کشنده خواهند بود اما با انجام واکسیناسیون به موقع و سایر اقدامات پیشگیرانه، ۱۰۰ درصد قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: بیماری سالک از دیگر بیماری‌های زئونوز بومی در منطقه خوزستان است که از ۶ ماهه دوم سال گذشته تا پایان خرداد ماه سال جاری ۱۰۰ مورد تشخیص داده شدند و تحت مراقبت‌های درمانی قرار گرفتند.
رئیس مرکز بهداشت دزفول اظهارکرد: مرکز درمان سالک مرکز بهداشت دزفول در مرکز خدمات جامع سلامت غلامپور (حوالی مصلی نماز جمعه، خیابان صف، بین خیابان رجائی و ساحلی پلاک ۴۱، نزدیک دبیرستان شهید عزیز صفری) واقع شده است.
وی افزود: تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم، کیست هیداتید و ... از دیگر بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام هستند.
رئیس مرکز بهداشت دزفول بیان کرد: کنترل این بیماری‌ها به دلیل چند میزبانه بودن آنها سخت تر از بیماری‌های مختص انسان است، بنابراین علاوه بر رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های بهداشتی، هماهنگی‌های بین بخشی و پایبندی سازمان‌های دولتی نسبت به اجرای وظایف محوله را می‌طلبد.
۶ جولای مصادف با ۱۵ تیر ماه به عنوان روز جهانی مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام(زئونوز) نامگذاری شده که شعار امسال در این روز، " افزایش آگاهی در خصوص بیماری های زئونوز" است.

نظر شما