شناسهٔ خبر: 61125595 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

۴۰ درصد خروجی‌ اتاق‌های فکر وزارت علوم مورد استفاده قرار گرفته است - مردم سالاری آنلاين

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: بالغ بر ۴۰ درصد خروجی‌ اتاق‌های فکر از ابتدای کار تا امروز مورد استفاده مشورتی یا اجرایی معاونت‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

«امید رضایی‌فر» سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اتاق‌های فکر وزارتخانه و خروجی یک سال فعالیت آن‌ها بیان کرد: تقریبا دوره اول این اتاق‌ها به اتمام رسیده و کار روی دور دوم فعالیت اتاق‌های فکر را البته با احکام جدید شروع می‌کنیم و با توجه به تجربه سال گذشته و حاصلی که از تلاش‌های این اتاق‌ها به دست آمد، تغییراتی داشته‌ایم که این تجربیات را به طرح و نگاشت دور دوم عملکرد اتاق‌ها و سیاست‌های آن‌ها منتقل کرده‌ایم. 

رضایی‌فر اظهار کرد: در دور دوم برخی عناوین اتاق‌های فکر عوض شده و حتی برخی اتاق‌ها برای این دور با یکدیگر ترکیب شده‌اند و موارد جدیدی متناسب با نیازهایی که سنجیده‌ایم به اتاق‌ها افزوده‌ایم. 

رضایی‌فر در پاسخ به این سوال که علت ترکیب اتاق‌ها چه بوده توضیح داد: مشابه بودن کارکردها، خروجی‌ها و نیاز به ترکیب شدن برخی اتاق‌ها برای ثمربخشی بیشتر از جمله دلایلی بود که بعضی از آن‌ها را ادغام کردیم. با این تصمیم نتیجه مثبتی که حاصل می‌شد برنامه ریزی و سیاستگذاری‌های متمرکزتر و هدفمندتر بود. این هدفمندی قطعا موجب ساماندهی آرا، تجمیع نظرات و خروجی‌های باکیفیت‌تر می‌شود. 

معاون فناوری وزیر علوم تصریح کرد: در حوزه کاربردی‌سازی پژوهش و سیاستگذاری علم و فناوری گروه‌هایی بود و با یکدیگر ترکیب کردیم و اتاق آینده نگری به عنوان اتاقی جدید ایجاد شد. امیدواریم دستگاه‌های دیگر نیز این تجربه را در قالب اتاق‌ها در مجموعه‌های خود استفاده کنند و ما هم حاضریم در این زمینه با سایر دستگاه‌ها تعامل و همکاری داشته باشیم و به تبادل تجربه بپردازیم. 

رضایی‌فر در مورد خروجی اتاق‌های فکر تاکید کرد: هدف این است که از دل این اتاق‌ها، دستورالعمل‌های مفیدی را برای مجموعه هیات امنا یا برای معاونت‌های مختلف در وزارتخانه استخراج کنیم که تا حدی این کار را کرده‌ایم. برخی از آن‌ها اجرایی هم شده‌اند. به هر حال ذات اتاق فکر، بستری باز برای اعلام نقطه نظرات است که الزاما همه موازینی که آنجا تدوین می‌شود به سمت اجرا حرکت نکند و شاید مقتضیات زمانی و اجرایی آن به زودی فراهم نشود.

او ادامه داد: زمینه‌سازی مناسبی برای تبادل آرا ایجاد شده و می‌توان گفت تقریبا بالغ بر ۴۰ درصد خروجی‌های اتاق‌های فکر از ابتدای کار تا امروز مورد استفاده مشورتی یا اجرایی معاونت‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون قرار گرفته است. به نظر من این عدد در مقایسه با تجربیات اتاق‌های فکر در کشور و حتی خارج از کشور قابل قبول و مناسب است و اگر بتوانیم این عدد را حفظ کنیم و ارتقا دهیم، شاهد نتایج خوبی خواهیم بود. 

معاون وزیر در آخر افزود: امسال اتاق جدیدی جز اتاق آینده نگری اضافه نکرده‌ایم و فعلا ۱۸ اتاق فکر داریم. در واقع سه اتاق کم و یکی شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما