شناسهٔ خبر: 61118761 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

نهنگ ۵۲؛ تنهاترین نهنگ اقیانوس!/ عکس

از دهه ۱۹۸۰، صدایی در اقیانوس آرام طنین انداز شده‌است. جایی در اعماق اقیانوس، "تنهاترین نهنگ جهان" در جستجوی همنشینی سفر می‌کند. موقعیت خود را با فرکانس ۵۲ هرتز به همتایان احتمالی می‌رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چیزی که دانشمندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد این است که این نهنگ هرگز دیده نشده‌است و همنوع‌های آن‌ نیز بسیار کمیاب هستند. این نهنگ چیست و چرا اینقدر تنهاست؟

نیروی دریایی ایالات متحده برای اولین بار فرکانس ۵۲ هرتز را در سال ۱۹۸۹، درست زمانی که جنگ سرد در حال پایان بود، دریافت کرد. ارتش از هیدروفون برای نظارت بر زیردریایی های دشمن استفاده می کرد. در یک مأموریت معمولی، آن‌ها صدای ناله‌ای بلند و غمگین را دریافت کردند. قطعاً منشأ غیر انسانی داشت و بعداً تشخیص دادند که منشا این صدا یک نهنگ است. گفتنی است که ارسال فرکانس نهنگ‌ها در اعماق اقیانوس‌ها رایج است.

هر گونه از نهنگ‌ها دارای یک الگوی صداگذاری خاص هستند که به عنوان اثر انگشت آن‌ها شناسایی می‌شود، زمانی که محققان در حال شناسایی گونه‌های نهنگ‌ها هستند از فرکانس‌ها آن‌ها نیز استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، نهنگ آبی متوسط در فرکانس های بین ۱۰ تا ۴۰ هرتز فرکانس می‌فرستد. نهنگ باله این کار را در ۲۰ هرتز انجام می‌دهد. آهنگ‌های نهنگ عنبر نیز به‌راحتی قابل شناسایی هستند و فرکانس‌های مجزای نهنگ‌های اسپرم ۱۰۰۰۰ هرتز است.

نهنگ ۵۲؛ تنهاترین نهنگ اقیانوس!/ عکس

صدای نهنگ ۵۲ هرتزی به دلایل مختلفی برجسته است. این فرکانس توسط هیچ گونه ای در تاریخ استفاده نشده‌است و الگوهای تکرار و توالی آن کوتاه تر و غیرقابل پیش بینی تر است.

از روی صدا، دانشمندان توانسته اند ایده ای از الگوهای مهاجرت نهنگ ها، که شبیه الگوهای نهنگ آبی است، به دست آورند. با این حال، فصولی که در آن حرکات آن انجام می شود شبیه نهنگ های باله است.

۵۲ از اقیانوس آرام خارج نمی شود. نهنگ ۵۲ هرتزی علیرغم اینکه شناسایی شده‌است اما همچنان از دانشمندان فرار می کند.

به احتمال زیاد، ۵۲ گریزان ما یک هیبرید کمیاب است؛ هیبرید نهنگ آبی و باله ای برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ کشف شد. این می تواند به دلیل تعداد نسبتا کم نهنگ های آبی در مقایسه با باله ها باشد. در گذشته، نهنگ‌ها روی نهنگ‌های آبی تمرکز می‌کردند و این نهنگ‌های کمیاب ممکن است در یافتن جفت مشکل داشته باشند.

نهنگ ۵۲؛ تنهاترین نهنگ اقیانوس!/ عکس

مشاهده هیبرید باله آبی در سال ۲۰۲۱ در نزدیکی دانا پوینت در کالیفرنیا رخ داد. مردم محلی نام هیبریدی را دودکش فلو گذاشته اند.

این بدان معناست که نهنگ ۵۲ هرتزی تنها نیست. دانشمندان مشخص کردند که ۵۲ احتمالاً مرد است. مردان معمولاً کسانی هستند که زنان را برای جذب آنها صدا می کنند.

اما چرا نهنگ ۵۲ تنها نهنگی است که با فرکانس ۵۲ هرتز ارتباط برقرار می‌کند و چرا کسی جواب او را نداده‌است؟

«نهنگ‌های آبی، نهنگ‌های باله‌ای و نهنگ‌های گوژپشت: همه این نهنگ‌ها می‌توانند صدا او را بشنوند. کریستوفر کلارک، محقق دانشگاه کرنل، می گوید: آنها ناشنوا نیستند و این نهنگ فقط عجیب است."

او معتقد است که نهنگ‌ها ممکن است متوجه نشوند که او چه می‌گوید، زیرا فرکانس او بسیار غیرمعمول است، از این رو عدم پاسخگویی آنها را در پی دارد. در مقایسه با اکثر نهنگ های دیگر، صدای او بلند است.

منبع: EXPLORERSWEB

۲۲۷۲۲۷

نظر شما