شناسهٔ خبر: 61108456 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رسانه عربستانی: میدان الدره فقط به کویت و ریاض تعلق دارد

خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور سهم مشروع ایران از میدان گازی الدره را انکار کرد.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه عربستان سعودی مدعی است که مالکیت منابع طبیعی در منطقه مشمول میدان گازی الدره تنها در مالکیت مشترک عربستان سعودی و کویت است.

یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی به خبرگزاری رسمی این کشور (واس) اعلام کرد: عربستان سعودی و کویت به تنهایی دارای حق حاکمیت کامل برای بهره برداری از ثروت در آن منطقه هستند.

این منبع که نامش فاش نشده گفته است: عربستان سعودی درخواست‌های قبلی خود را از تهران برای آغاز مذاکرات در خصوص تعیین مرزهای شرقی منطقه دریایی تقسیم شده بین عربستان و کویت را بر اساس احکام حقوق بین الملل تکرار می‌کند.

وزارت خارجه کویت هم دوشنبه گذشته منکر حق ایران در میدان گازی آرش شده و گفته بود که منطقه دریایی که میدان گازی الدره/آرش در آنجا واقع است در آب‌های سرزمینی کشور کویت است و ثروت طبیعی آن بین کویت و عربستان سعودی مشترک است.

خبرگزاری کویت به نقل از یک مقام وزارت خارجه کویت آورده بود که تنها دو کشور کویت و عربستان سعودی در ثروت طبیعی میدان الدره شریک هستند و کویت بار دیگر از طرف ایرانی می خواهد که مذاکرات بر سر ترسیم مرزهای دریایی کویت و عربستان سعودی با تهران را آغاز کند.

بحث‌های رسانه‌ای درباره میدان گازی آرش بین ایران، کویت و عربستان سعودی طی روزهای اخیر بالا گرفته است.

به دنبال امضای سند قرارداد بهره‌برداری از میدان آرش از سوی کویت و عربستان سعودی؛ مسئولان حوزه نفت ایران طی ماه‌های اخیر بارها ضمن تاکید بر حقوق ایران در میدان گازی آرش بر لزوم مذاکره برای تعیین مرزها و در غیر این صورت تدارک ساز و کار برای آغاز حفاری و بهره برداری از این میدان خبر داده‌اند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سال گذشته تاکید کرده است که بین ایران و کویت مرزهای تحدید نشده‌ای وجود دارد که باید تحدید حدود شود و پیش از تحدید حدود نباید در میدان آرش بهره‌برداری انجام شود.

میدان گازی آرش- الدره در جنوب‌غربی جزیره خارک و در جنوب میدان نفتی فراساحلی ابوذر در آب‌های مرزی بین ایران و منطقه سابقا بی‌طرف بین کویت و عربستان واقع شده است.

ذخایر گاز طبیعی این میدان مشترک ۳۶۸ میلیارد مترمکعب و ذخیره نفت آن نیز نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود و بر این اساس و طبق این مرز، حدود ۴۰ درصد تاسیسات نفتی و گازی موجود میدان آرش-الدوره در آب‌های سرزمینی ایران قرار دارد.

پایان پیام/

نظر شما