شناسهٔ خبر: 61073295 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شویگو: ضدحمله اوکراین در همه جهت‌ها شکست خورده است

وزیر دفاع روسیه گفت: ضدحمله کنونی اوکراین در هیچیک از جهت‌های عملیات نظامی به اهداف خود نرسیده است.

صاحب‌خبر -

شویگو: ضدحمله اوکراین در همه جهت‌ها شکست خورده است   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از اسپوتنیک، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دوشنبه در جمع مقامات ارشد نظامی گفت: «به طور کلی، دشمن در هیچ یک از جهت‌ها به اهداف خود نرسید. این وضعیت نشان دهنده مهارت جنگنجویان ما و انتظارات کاملاً اغراق آمیز از سلاح‌های غربی است.»
وی افزود نیرو‌های روس ماه گذشته توانستند حدود ۹۲۰ خودروی زرهی از جمله ۱۶ تانک لئوپارد اوکراین را در مناطق دونباس و زاپوروژیه منهدم کنند. شویگو نیرو‌های اوکراینی را به حملات به اهداف غیرنظامی برای جبران ناتوانی کی یِف در دستیابی به موفقیت در میدان نبرد متهم کرد. وزیر دفاع روسیه گفت: «کی یف در تلاش است ناتوانی خود را در دستیابی به موفقیت، از طریق حملات تروریستی به اهداف غیرنظامی جبران کند و در نتیجه، به یک نتیجه تبلیغاتی دست یابد.»
نیرو‌های اوکراینی ماه گذشته سرانجام «ضد حمله ای» را که کی یف ماه‌ها قبل اعلام کرده بود، آغاز کردند. به رغم تخصیص تعداد قابل توجهی از نیرو‌ها و تجهیزات نظامی به این ضد حمله و با وجود کشته شدن صد‌ها سرباز اوکراینی و از دست دادن تعداد قابل توجهی از تانک‌ها و خودرو‌های زرهی تامین شده توسط کشور‌های ناتو، کی یف تاکنون نتوانسته است حتی از خط اول دفاعی روسیه عبور کند.
شویگو همچنین به وقایعی که در روسیه در فاصله ۲۳ تا ۲۵ ژوئن رخ داد و نیرو‌های واگنر در آن حضور داشتند، پرداخت. شویگو گفت: «ما در مورد تلاش در ۲۳ تا ۲۵ ژوئن برای بی ثبات کردن اوضاع در روسیه صحبت می‌کنیم. این طرح‌ها در درجه اول شکست خوردند، زیرا پرسنل نیرو‌های مسلح به سوگند و وظیفه نظامی خود وفاداری نشان دادند.»
نیرو‌های گروه واگنر جمعه ۲۳ ژوئن مقر منطقه نظامی جنوبی روسیه در شهر روستوف-آن-دون را در پی اتهاماتی که علیه وزارت دفاع روسیه مبنی بر حمله به اردوگاه‌های این گروه مطرح شد، تصرف کردند. ارتش روسیه و سرویس امنیت فدرال این اتهامات را رد کردند. بعداً در همان روز، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس فاش کرد طبق توافق با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تمام روز را صرف مذاکره با یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر کرده است. در نتیجه مذاکرات، رهبر گروه واگنر پیشنهاد لوکاشنکو را برای توقف حرکت نیروهایش در روسیه و اتخاذ تدابیری برای کاهش تنش پذیرفت. پوتین تضمین داد جنگنجویان گروه واگنر فرصت امضای قرارداد با وزارت دفاع فدراسیون روسیه، بازگشت به کشور یا نقل مکان به بلاروس را خواهند داشت.

نظر شما