شناسهٔ خبر: 61071468 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان همکاری شانگهای، تلاش برای ثبات در اوراسیا و تقویت همکاری‌های اقتصادی

تهران- ایرنا- تحلیل‌گران سیاسی معتقدند سازمان همکاری شانگهای می تواند علاوه ایجاد ثبات در منطقه اوراسیا، همکاری‌های اقتصادی در این منطقه را نیز افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از چاینا دیلی، به گفته تحلیلگران سیاسی، انتظار می رود نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به صورت مجازی در روز سه شنبه برگزار می شود، همکاری میان کشورهای آسیایی را تقویت و ثبات منطقه ای را در اوراسیا تضمین کند.

سران چین، روسیه و پاکستان به همراه سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در این اجلاس شرکت خواهند کرد. نخست وزیر هند، نارندرا مودی، برای اولین بار از زمانی که هند به عضویت کامل این گروه در سال ۲۰۱۷ درآمد، میزبان بیست و سومین نشست سران خواهد بود.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک نشست خبری گفت: در جهانی که با تغییرات و بی نظمی همراه و مملو از بی ثباتی فزاینده، عدم قطعیت ها و عوامل غیرقابل پیش بینی است، کشورهای منطقه و سایر اعضای جامعه بین المللی به سازمان همکاری شانگهای نگاه می کنند، زیرا این ائتلاف نقش بزرگتری در حفاظت از امنیت منطقه ای و ارتقای توسعه مشترک ایفا می کند.

«سریکانت کونداپالی، رئیس دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه جواهر لعل نهرو در دهلی نو، گفت: موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم، امنیت انرژی، ثبات منطقه‌ای، تضمین ثبات در منطقه اوراسیا و پراکندگی قدرت، احتمالاً در این نشست مورد بحث قرار خواهند گرفت.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان روز جمعه تایید کرد که همراه با رهبران قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد که شرکت شریف در این اجلاس نشان دهنده اهمیت بالایی است که پاکستان برای سازمان همکاری شانگهای که یک مجمع مهم برای امنیت و رفاه منطقه و تعامل بیشتر با منطقه است، قائل است.

هند میزبان ۱۳۴ نشست و رویداد، از جمله ۱۴ نشست در سطح وزیران، تحت ریاست این گروه بوده است.

نظر شما