احسان ارکانی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به تایید مصوبه مجلس در خصوص واردات خودروهای کارکرده از سوی مجمع تشخیص، اظهارکرد: در شرایط فعلی واردات خودرو چه نو و چه کارکرده، قطعا تاثیر فوقالعادهای بر کاهش قیمت این محصول خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با ۵۰۰ هزار کسری خودرو نسبت به نیاز کشور مواجه هستیم، افزود: یعنی هر چقدر کارخانجات داخلی ایرانخودرو و سایپا و همچنین مونتاژکارها خودرو تولید کنند، باز هم سالانه ۵۰۰ هزار کسری خودرو نسبت به نیاز مردم جبران نخواهد شد و همانند دیگر کالاها از جمله گندم، اقلام اساسی و دارو که کسری هر کدام را با واردات آن جبران میکنیم، برای رفع این کمبود نیز باید واردات انجام شود.
عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی تصریح کرد: متاسفانه چندین سال است که نمیدانیم به چه دلایل غیرموجهی این مسیر مسدود شده است. اگر این مسیر باز و واردات خودروهای نو و کارکرده انجام شود و نیاز بازار خودرو تامین گردد، قاعدتا این وضعیت فعلی و افزایش قیمت خودروها به نحوی مدیریت خواهد شد و قیمتها تنظیم میشود و قیمت خودرو کاهش پیدا کرده و واقعی خواهد شد.
ارکانی عنوان کرد: اکنون در داخل تقاضا بسیار بیشتر از عرضه خودرو است و باعث شده قیمت خرید و فروش خودرو بسیار بیشتر از قیمت طبیعی و واقعی آن باشد. با واردات خودرو کارکرده این قیمت کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
وی در پاسخ به اینکه به نظر شما واردات خودرهای کارکرده یک درمان برای بازار خودرو است یا یک مسکن، بیان کرد: تا زمانی که بازار خودرو داخلی یک بازار غیرانحصاری و رقابتی همراه با افزایش کیفیت خودروهای داخلی و کاهش قیمت آنها نباشد، این راهکار باید به عنوان یک راهکار درمانی برای بازار خودرو کشور ادامه داشته باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اگر روزی به مرحلهای رسیدیم که خودروسازهای داخلی ایرانخودرو و سایپا توانستند خودروهای باکیفیت، ایمن و با قیمت بسیار مناسب برای همه اقشار مردم بسازند و خدمات پس از فروش قابل قبولی هم داشته باشند که بتوانند با خودروهای خارجی رقابت کنند، آن زمان انتخاب خود مردم هم خودروی داخلی است و در آن هنگام میتوانیم بگوییم که واردات خودرو لازم نیست. اما تا رسیدن به چنین نقطه ایدهآلی باید واردات خودرو صورت گیرد.
ارکانی با بیان اینکه قاعدتا باید معادل همین کسری سالانه ۵۰۰ هزار خودرو واردات داشته باشیم، گفت: منطق این موضوع بسیار شفاف است. اکنون هرچند گندم یک محصول استراتژیک محسوب شده و باید در تولید آن خودکفا باشیم، اما این خودکفایی میسر نشده و سالانه بالغ بر ۷ میلیون تن گندم از خارج وارد میکنیم که قسمتی از نان مردم هم وارداتی محسوب میشود. طبیعتا در خودرو هم باید معادل این نیاز ۵۰۰ هزار کسری را وارد کنیم تا بازار این کالا یک بازار منطقی و متعادلی باشد.
وی تصریح کرد: بازار خودرویی که با این کسری عظیم روبهرو باشد و ۵۰۰ هزار نفر پشت خط خرید باشند و خودرویی برای آنها وجود نداشته باشد، این بازار مریض است و در این بازار مریض و بیمار قیمت خودرویی که باید ۴۰۰ میلیون تومان باشد، تا ۱ میلیارد تومان افزایش مییابد.
نماینده مردم نیشابور در مجلس در خصوص سازوکار اجرای واردات خودروهای کارکرده، اظهار کرد: هنوز در این خصوص آییننامهای نوشته نشده است و علیرغم اینکه قانون در مجلس تصویب شده، هنوز به مرحله نهایی و ابلاغ نرسیده است. سازوکار این است که معادل کسری سالانه خودرو باید واردات انجام شود.
ارکانی ادامه داد: در این لایحه منظور از خودرو کارکرده این است که صفر کیلومتر نباشد. یک خودروی خارجی به محض اینکه از حالت صفر کیلومتر خارج شود، ولو اینکه به مدت ۶ ماه، ۶ یا ۷ هزار کیلومتر کار کرده باشد، یک افت قیمت قابل توجهی پیدا میکند و قاعدتا این خودروها در داخل کشور با رقمهای بسیار مطلوب و مناسبی برای خرید اقشار متوسط و پایین به فروش خواهد رسید. این خودروهای کارکرده در مقایسه با بسیاری از خودروهای داخلی از لحاظ کیفیت و قیمت مطلوبیت بالاتری خواهد داشت.
وی تاکید کرد: دولت آییننامه واردات خودرو را خواهد نوشت و مجلس قانونگذار است و این اجازه را صادر میکند که بعد از نزدیک ۵ سال ممنوعیت واردات خودرهای خارجی، این امر انجام شود. اینکه چه خودرهایی با چه حجم، کیفیت و از چه کشورهایی وارد شود، در اختیار دولت بوده تا جزئیات آن را مشخص کند.
سقف واردات نباید کمتر از ۵۰۰ هزار خودرو باشد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه قطعا ما اجازه نخواهیم داد سقف محدودی برای واردات خودروهای کارکرده در نظر گرفته شود، گفت: اگر هم قرار باشد چنین شود، باید سقف را به اندازه میزان کسری، یعنی ۵۰۰ هزار خودرو تعیین کرد. البته نباید طوری شود که باز از آن طرف بام بیفتیم و بیمهابا سالی چند میلیون خودرو وارد کنیم که سبب نابودی صنعت خودروسازی شود.
ارکانی خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد یک تعداد محدودی خودرو وارد کند که تنها یک مافیای خاص ۱۰ هزار واردات انجام دهد، آنگاه واردات خودرو بیشتر از اینکه مشکلی را از مردم حل کند، باعث افزایش رانت خواهد شد و قطعا در این صورت مجلس به موضوع ورود خواهد کرد.